ירוק אבל סוער: מדוע התפטר חבר ועד מנהל של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה

מנכ"ל פורום ה–15 איתן אטיה התפטר מהוועד המנהל של המועצה לבנייה ירוקה ויצא נגד ניר ינושבסקי, חבר אחר בוועד, שלדבריו פוגע בתחום • ינושבסקי: "המחלוקת היא על הדרך"

איתן עטיה / צילום: שלומי יוסף
איתן עטיה / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל פורום 15 הערים העצמאיות, עו"ד איתן אטיה, התפטר לאחרונה מחברותו בוועד המנהל של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה. במכתב ההתפטרות שלו נימק אטיה את עזיבתו בכך ש"בוועד המנהל עדיין מכהן אדם שפעל מזה מספר שנים באופן מודע בניסיון לפגוע בתהליך המכונן של פורום ה-15 ושל עיריית תל אביב-יפו לקידום הבנייה הירוקה בישראל".

אטיה לא כתב במכתב את שמו של האדם אליו הוא מכוון, אבל מדובר בניר ינושבסקי, סמנכ"ל חברת הבנייה ינושבסקי, המכהן בוועד המנהל של המועצה לבנייה ירוקה מאז 2017.

וניר ינושבסקי / צילום: שלומי יוסף
 וניר ינושבסקי / צילום: שלומי יוסף

ההליך המשפטי שאליו התכוון אטיה במכתבו הוא ערר שהגישה לשכת המסחר תל אביב ועוד תשע חברות נדל"ן נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, בעניין ההנחיות המרחביות לבנייה שפרסמה העירייה באוגוסט 2016. אחת מהחברות שחתומות על הערר הייתה חברת ינושבסקי, אשר ניר ינושבסקי הוא אחד מבעליה.

בערר כ-360 סעיפים, ושלושה מהם קובצו לפרק שכותרתו "הבנייה הירוקה". העותרים טענו בערר כי סוגיית הבנייה הירוקה אינה בגדר הנושאים שמותר לכלול אותם בהנחיות המרחביות - וביקשו להותיר שיקול דעת בעניין לוועדה המקומית.

לדברי אטיה, כעסו לא התעורר על עצם הערר - אלא על כך שינושבסקי לא דיווח למועצה לבנייה ירוקה על כך שהגיש אותו כשהגיש את מועמדותו לוועד המנהל ב-2017.

בפברואר השנה התקבל הערר. ועדת הערר מחוז תל אביב, בראשות עו"ד הילה סירוטה-לבנה ביטלה חלק ניכר מההנחיות המרחביות, וקבעה כי הן צריכות להתייחס לנושאים עיצוביים בלבד, וכי בנושאים מהותיים צריכה הוועדה המקומית לקבל החלטה על סמך שיקול דעת.

לדברי אטיה, רק לאחר פרסום החלטת ועדת הערר נודע לו על כך שינושבסקי היה בין מגישי הערר, ואז דרש לסלק אותו מהוועד המנהל בטענה שהוא חותר תחת הרעיון של קידום בנייה ירוקה.

"להסתיר דבר כזה מהאסיפה הכללית זה דבר רציני. הוא בעצם יוצא נגד ההליך המרכזי שהגוף הזה מקדם. האימוץ של פורום ה-15 את התקן הוא הדבר העיקרי שהזיז את התקן. שנתיים ישבנו איתו בוועד המנהל, וזה התפוצץ כשקראתי את זה בפעם הראשונה ב'גלובס'".
אטיה זעם גם על כך שינושבסקי סירב להתפטר ובמועצה - לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי - סירבו להדיחו.

מהצד של ינושבסקי הדברים כמובן נראים אחרת. במכתב שהעביר למועצה כתב בין היתר: "עיקרו המוחלט של הערר עוסק בהנחיות המרחביות בשלל נושאים ובמאות תקנות שונות. נושא הבנייה הירוקה אינו עיקר הדיון כלל וכלל. כוונתי, באם דרושה הבהרה כלשהי לעניין זה, הייתה תמיד ועודנה לתמוך ולקדם את נושא הבנייה הירוקה. הוויכוח ביני לבין אטיה מצביע על מחלוקת עמוקה לגבי הדרך הנכונה להשגת מטרתנו המשותפת - קידום הבנייה הירוקה בישראל".

ל"גלובס" אמר ינושבסקי כי "הייתי בין מגישי הערר כנגד ההנחיות המרחביות, משום שהן תקעו מאות פרויקטים של התחדשות עירונית ופרויקטים בכלל. הנושא המרכזי של הערר בכלל לא היה הנושא של הבנייה הירוקה - זה היה בשוליים ובעניין מינהלי בלבד ולא מהותי. התנצלתי שלא עדכנתי על כך".

מכל מקום, בשבוע שעבר נערך הליך של גישור בעניין, ובעקבותיו צפויה להיפתר המחלוקת בין השניים - ינושבסקי יתנצל בישיבת הוועד המנהל של המועצה שנקבעה ליום שלישי השבוע, ואטיה יחזור בו מהתפטרותו.

אלון יצחקי, יו"ר המועצה לבנייה ירוקה, מסר כי "המועצה לבנייה ירוקה היא גוף המורכב מ-250 ארגונים החותרים לקידום שוק הבנייה הירוקה. אופי התנהלות המועצה מושתת בבסיסו על שיתוף פעולה, הידברות ויצירת דיאלוג, גם כאשר מתגלעות מחלוקות. במשך למעלה מעשור, אופי התנהלות זה של המועצה הביא לשורת הישגים פורצי דרך עבור הבנייה הירוקה בישראל.

"כמנכ"ל פורום ה-15, כיהן איתן בוועד המנהל מעל חמש שנים והיה שותף למהלכים רבים שהמועצה קידמה. המועצה רואה בפורום ה-15 גורם מרכזי בקידום הבנייה הירוקה בישראל ותמשיך לשתף איתו פעולה באופן הדוק".

גילוי מלא: בין החברות שהגישו את הערר המוזכר בידיעה הייתה גם חברת בית וגג. אלונה בר-און, יו"ר קבוצת מוניטין גלובס, ומבעלות השליטה בה, היא יו"ר חברת בית וגג.