אילת | פיצ'ר

בענף המלונות מודאגים: "בוחנים מחדש את הפעילות באילת. ירדנו מהרעיון לבנות עוד בחוף הצפוני"

בכירי ענף המלונות חלוקים ביניהם בנוגע להשפעה שתהיה לסגירת שדה דב על אילת, אך על דבר אחד כולם מסכימים: אם ההבטחה לעזרה ממשלתית תתאדה כמו ההבטחות הקודמות - מצבה של העיר יהיה קשה

אילת / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אילת / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

באמצע חודש יוני, במסגרת עוד מסיבת עיתונאים שכינס מטה המאבק שניסה למנוע את סגירת שדה דב ב-1 ביולי, אמר מנכ"ל רשת ישרוטל, ליאור רביב, כי אם השדה ייסגר - מה שלבסוף אומנם קרה - ישרוטל תבטל את כוונתה להקים בתי מלון נוספים באילת. כיום יש לרשת שמונה מלונות בעיר. "תכננו להקים עוד שני מלון באילת, וזה לא יקרה אם השדה ייסגר", אמר רביב. "כבר היום יש ירידה של 30% בטיסות, ולהערכתי עם סגירת שדה דב זה ירד ל-50%. אילת לא ערוכה לכמות המכוניות שתגדל על הכבישים. בדוחות שלנו מתייחסים אל סגירת שדה דב כאל גורם סיכון".

מנכ"ל ישרוטל-ליאור רביב/ צילום: אריאל בסור
 מנכ"ל ישרוטל-ליאור רביב/ צילום: אריאל בסור

חודש לאחר מכן, אחרי שאכן נסגר השדה, אומר רביב בשיחה עם "גלובס" כי "אנחנו בוחנים את ההתארגנות באילת מחדש. היינו אמורים להקים שני פרויקטים, אחד שהוא מלון של 200 חדרים שנמצא בתהליכים די מתקדמים ונמצא כרגע בבחינה מחדש. בנוסף, הייתה לנו החלטה ודאית לבנייה של מלון חדש מאפס באזור החוף הצפוני והחלטנו לרדת מזה לגמרי.

"אחרי שמדינת ישראל החליטה לחסל את התחבורה האווירית הפנים-ארצית עם סגירת שדה דב, נשקיע במקומות אחרים. הסגירה של השדה באילת ושל שדה דב כמעט במקביל מייצרת בעיה אמיתית לתיירות באילת. אני נסעתי לא מזמן לאילת בכביש 90 שהיה צריך להפוך להיות דו-מסלולי מזמן ובלי קשר לשדה דב - גם זה לא יקרה בשנים הקרובות. יש פער גדול בין הדיבורים של גורמים בממשלה על אילת ועל הרצון לפתח אותה לבין מה שקורה בפועל. אילת היא עיר קיט יחידה בישראל. בכל מדינה נורמלית שיש בה כזה ריזורט מפתחים אותו. אנחנו רואים מה קורה בעקבה ממול ובשארם ובקפריסין. אצלנו במקום לפתח עושים להפך".

אתם כבר מרגישים ירידה בתפוסות?
"לא. משום שעיקר הנופשים בקיץ זה משפחות, והמשפחות מגיעות במכוניות".

ממילא לפי הערכות, 80% מהנופשים באילת מגיעים במכוניות.
"זה לא נכון. סגירת שדה דב לא תמוטט את התיירות אבל זה יפגע בה. גם ירידה של 10%-15% זו פגיעה אדירה. זה משפיע גם על איכות החיים של העובדים שלנו שנותקו מהמרכז. יש לנו 2,500 עובדים באילת, ויש לנו אחריות כלפיהם".

תורידו מחירים באילת?
"כרגע לא, אבל ימים יגידו. מה שיכול להשפיע על המחירים זה כוחות השוק דרך בנייה של עוד בתי מלון, דרך תחרות".

לקרב את אילת למרכז

מהצד של ליאור מוצ'ניק, מנכ"ל מלונות דן באילת ויו"ר התאחדות המלונות באילת, התמונה פחות קודרת. "אולי רביב מדבר מתוך תסכול וכעס על סגירת שדה דב ויכול להיות שזה גם יעכב החלטות בקרב עוד משקיעים, אבל אני מקווה שבסוף יתברר שהנזק לא כזה גדול, ואז אולי גם הוא יחשוב אחרת.

מלון דן אילת /צילום: סיוון פרג'
 מלון דן אילת /צילום: סיוון פרג'

"רשת מלונות דן ידעה ששדה דב ייסגר ובכל זאת רכשה את מלון רימונים באילת. רשת אסטרל מזרזת תהליך של בניית 400 חדרים ויש עוד מוטל שנמצא בבנייה. אם נשדר מצוקה, זו תהיה נבואה שמגשימה את עצמה. אני רוצה לשמור על אופטימיות, אף שאני יודע שיש לסגירת שדה דב השלכות.

"לא במקרה יצאנו במהלך של הסעה מתל-אביב לנופשים באילת ושל שאטל משדה התעופה רמון. צריך לקרב את אילת מבחינת זמן הגעה למרכז, ואני מקווה שהמדינה תרים את הכפפה. מטה המאבק נגד סגירת שדה דב ימשיך לפעול ולהילחם גם בנושא של ההטבות שהבטיחה הממשלה עם סגירת שדה דב (בהיקף של 400 מיליון שקל - מ.ר.ח) כדי שנדע שהכסף הזה, שהוא רק תקציב התחלתי, יקרב את אילת למרכז. אנחנו לא ויתרנו על שדה דב ומבקשים שבינתיים לא יגעו בו בתקווה שאולי אחרי הבחירות מישהו יתעשת".

לרשת מלונות דן יש 923 חדרים באילת כולל מלון רימונים שהצטרף בחודש מאי האחרון. לגבי שיעורי התפוסה לקיץ אומר מוצ'ניק כי בחודש יולי, "התפוסה נעה בין 88% במלון דן אילת, ובנפטון עד ל-94% בדן פנורמה".

אז אפשר ללמוד שאין פגיעה מסגירת שדה דב?
"את ההשלכות נוכל להסיק רק באוגוסט משום שיולי זה עדיין חופשות של ועדים וקבוצות. אחרי תשעה באב (11 באוגוסט) עד לסוף הקיץ זו תקופת השיא שבמהלכה באים הנופשים העצמאיים. רוב החדרים לאוגוסט עדיין לא שוריינו. רבים עדיין מזמינים חופשה רק שבוע לפני. אנחנו נכנסים לאוגוסט בדרך-כלל ב-50% תפוסה מתוך מטרה לסיים ב-90% תפוסה. רק אז נוכל לדעת אם משהו השתנה".

אז תורידו מחירים באילת?
"אנשים מלינים על המחירים באילת ואני אומר לך שהם נעים בטווח של 50 דולר עד 600 דולר ללילה בדן אילת. זה יקר אבל גם בטיסות יש מי שטס בביזנס ומי שבלואו קוסט. בחלק מהמקרים המחירים נמוכים מדי. יש לנו הוצאות קבועות מאוד גבוהות, רק ארנונה ברשת מלונות דן אנחנו משלמים 13-12 מיליון שקל בשנה ועוד 750 אלף שקל על שלוש עמדות של שומר שאני מחויב להציב בכניסה לפי חוק", אומר מוצ'ניק.

חשש מביטול כנסים

אחרי שנים ארוכות של קיפאון בבנייה של בתי מלון באילת בלי קשר לשדה דב, דווקא בשנה האחרונה נרשמה התעוררות - רשת ההוטסלים אברהמ'ס שמתכוונת לפתוח סניף באילת ולתת מענה למחסור הגדול בלינות במחיר נגיש, וגם הרשת מלונות בראון שהכניסה לתוכניות ההתרחבות שלה, בעיקר בתל-אביב, גם מלון באילת.

ליאון אביגד, מבעלי הרשת, סיפר כי מדובר במלון "אורבני" שימנה 155 חדרים והוא צפוי להיבנות בשטח שהתפנה במרכז אילת עם פינוי שדה התעופה בעיר. "אנחנו מאוכזבים מאוד מסגירת שדה דב וחושבים שזו תהיה בכייה לדורות. בכל העולם מפתחים נמלי תעופה עירוניים ופה מחליטים לשים את כל הביצים בסל אחד, אבל עם זאת אנחנו ממשיכים להאמין בפוטנציאל של העיר אילת ומחפשים עוד דרכים להתרחב שם".

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק, אומר כי "המלונאים יצטרכו לחשב מסלול מחדש ולבחון את ההשפעות של סגירת שדה דב על הפעילות שלהם באילת בזמן אמיתי ולא בתנאי מעבדה. לבחון מה קורה לביקושים לא ביולי-אוגוסט כי זו לא חוכמה אלא לאורך מספר חודשים".

הזהרתם מפני פיטורים בענף המלונות אם ייסגר שדה דב, אבל זה ענף שממילא סובל ממחסור של עובדים.
"אם תהיה פגיעה קשה במלונות באילת, לא רק שלא יבואו יזמים חדשים, אלא לא יהיה מנוס מלפטר".

נושא אחר שעליו מדבר חייק הוא החשש מביטול כנסים שנערכים דרך קבע בעיר אילת. "כנסים זה כסף גדול מאוד, ואם יועברו למקומות אחרים זו עלולה להיות פגיעה שמישהו יצטרך לתת עליה את הדעת. אילת קיבלה הבטחה לתוכנית של 1.2 מיליארד שקל לפיתוח שלא התקבל ממנה כלום. עכשיו מבטיחים 400 מיליון שקל. אני לא רואה לצערי תוכנית מתוקצבת, לא מבין מאיפה יביאו את הכסף. העיר זקוקה לתמיכה ולהזרמה של תשתיות ואטרקציות ולפתרון של הגעה לעיר, כדי למנוע עצירה של יזמות שתנחית מכת מוות נוספת על העיר".