גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוזן נגד מח"ש: מנעה משוטרת את הזכות לערער על סגירת התלונה שהגישה נגד מפקדה

קצינה זוטרה התלוננה במח"ש נגד מפקדה בטענה כי הורה לה לכתוב עבורו שתי עבודות אקדמיות על חשבון זמן עבודתה ● במח"ש פתחו בחקירה וסגרו את התיק, אך ההודעה על כך נשלחה לכתובת לא נכונה ולא הגיעה למתלוננת, שהחמיצה את המועד להגשת ערר על סגירת תיק החקירה ● מה קבע נציב התלונות דוד רוזן?

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות / צילום: איל יצהר
השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות / צילום: איל יצהר

בזמן שבמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) עסוקים בחקירת נסיבות מותו של הנער סלומון טקה בעקבות ירי שביצע לעברו שוטר, מפרסם השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, החלטה בעניינה של מח"ש, ולא חוסך בביקורת קשה על התנהלותה.

בהחלטה שפרסם הבוקר (א') מותח רוזן ביקורת נוקבת על מח"ש, לאחר שמבדיקת תלונה שהגיעה לשולחנו עלה כי מח"ש הפקיעה מקצינה זוטרה את הזכות להגיש ערר על  סגירת תיק  החקירה שנפתח כתוצאה מתלונה שהגישה נגד קצין בכיר בדרגת סגן ניצב, בטענה כי עבר עבירות פליליות.

תחילתו של המקרה שהובא לפתחו של רוזן, בתלונה שהגישה למח"ש קצינה בדרגת רב-פקד נגד קצין בדרגת סגן ניצב. בתלונתה טענה הקצינה הזוטרה כי הקצין הבכיר הורה לה לכתוב עבורו עבודות סיכום של קורס פו"מ על חשבון ימי עבודה. שנה לאחר מכן, טענה הקצינה בתלונתה, הורה לה הקצין הבכיר גם לכתוב עבורו עבודת סמינר בה היה מחויב במסגרת לימודיו לקבלת תואר שני בחוג למשפטים באוניברסיטה. עבודה זו, כמו קודמתה, נכתבה על-ידה על חשבון ימי עבודה.

בכך, טענה הקצינה בתלונתה, קיבל הקצין הבכיר תעודת בוגר פו"מ ותואר אקדמי במרמה, באופן המעלה חשד כי ניצל את מעמדו את תפקידו לביצוע עבירות פליליות.

בעקבות הגשת התלונה פתחה מח"ש בחקירה, אך זו הסתיימה בהחלטה לסגור את התיק בעילת "היעדר התאמה לדין פלילי". עם זאת, מח"ש הורתה להעביר את התיק להמשך טיפול במחלקת המשמעת של משטרת ישראל.

שינוי עילת הסגירה ל"היעדר אשמה" וגניזת התלונה המשמעתית

בהמשך הגיש הקצין הבכיר ערר על-מנת להביא לשינוי עילת סגירת התיק נגדו. עררו התקבל, והתיק נסגר על-ידי מח"ש בעילה של "היעדר אשמה". במצב דברים זה החליט הגורם המוסמך במחלקת המשמעת להורות גם על סגירת התיק המשמעתי נגד הקצין הבכיר, בעילה של היעדר אשמה במישור המשמעתי.

בתלונה שהגישה לרוזן בעקבות התנהלות מח"ש, טענה הקצינה הזוטרה, באמצעות עו"ד פיני פישלר, כי לא קיבלה הודעה בכתב אודות גניזת התיק נגד הקצין הבכיר וכן לא קיבלה הודעה על החלטת מח"ש בבקשת הקצין הבכיר לשינוי עילת הסגירה נגדו, הואיל והודעות אלה נשלחו לקצינה לכתובת שאינה עדכנית.

לטענת הקצינה הזוטרה, היה על מח"ש לעדכן אותה בדבר שתי החלטותיה האמורות, על-מנת שתוכל לשקול האם לנקוט את האמצעים העומדים לרשותה לתקיפת ההחלטה האמורה, ובכלל זאת הגשת ערר על שינוי סיבת הסגירה.

רוזן ביקש את התייחסותה של מח"ש לתלונה שהגישה הקצינה הזוטרה, שמצידה טענה כי לא מוטלת חובה על-פי חוק לשלוח הודעת סגירה של תיק חקירה בדואר רשום; וכי לא קיימת חובה חוקית להודיע למתלונן על בקשה לשינוי עילת סגירה נגד הנילון; וכי בכל מקרה המחוקק לא העניק למתלונן זכות ערר על החלטה לשנות את עילת הסגירה.

אלא שרוזן דחה מכל וכל את טענותיה של מח"ש וקבע כי התלונה שהוגשה בגין התנהלותה היא מוצדקת. בהחלטתו ציין רוזן כי החוק מחייב את מח"ש לשלוח את הודעת סגירת התיק בדואר רשום. ואולם מח"ש שלחה את הודעת הסגירה, שלא בדואר רשום, לכתובתה של הקצינה שהייתה ברשותה. "לו מח"ש הייתה נוהגת על-פי חוק ושולחת ההודעה בכתב באמצעות דואר רשום, ניתן להניח כי המכתב היה מוחזר למשרדי מח"ש, וכתובתה הנכונה של הקצינה, כפי שרשומה במשרד הפנים, הייתה נגלית למח"ש", ציין רוזן, שקבע כי התנהלותה של מח"ש מנעה למעשה מהקצינה את זכות ערר הנתונה לה על-פי החוק.

רוזן דחה את טענות מח"ש גם בנוגע ליידוע הקצינה הזוטרה על שינוי עילת סגירת התיק. בהחלטתו קבע רוזן כי היה על מח"ש להודיע לקצינה על שינוי עילת הסגירה נגד הקצין הבכיר ולאפשר לה לממש זכותה להגשת ערר: "נכון היה להודיע על שינוי עילת הסגירה לקצינה בהודעה בכתב שתישלח בדואר רשום, על-מנת שתוכל לשקול צעדיה בהתאם", ציין רוזן, והוסיף: "סגירת התיק והעברתו לבחינת מחלקת המשמעת, אינה דומה, כל עיקר, לסגירת התיק בעילה של 'היעדר אשמה'. טיפול על-ידי מחלקת משמעת בעניינו של קצין בכיר - שעל פני הדברים ולפי התלונה סרח בעת מילוי תפקידו משניצל מעמדו כלפי פקודתו למעשה מרמה חמור - אינו דומה בשום פנים ואופן לסגירת התיק בלא כלום".

בהחלטתו הוסיף רוזן כי ברור שגם במח"ש היו מודעים לחובתם זו שהופרה, כפי שניתן ללמוד, למשל, מהמכתב שנשלח לקצינה, בו הודיעו לה על שינוי עילת הסגירה. במכתב זה מח"ש הודיעה לקצינה כי עילת הסגירה של הקצין הבכיר שונתה, וכי היא רשאית לערור על החלטה זו בפני היועץ המשפטי לממשלה, תוך 30 יום ממועד קבלת ההודעה. אלא שכאמור, ההודעה של מח"ש, שבה צוין שינוי עילת הסגירה והודע לקצינה על זכות הערר הנתונה לה, נשלחה שלא בדואר רשום ולכתובת שגויה.

רוזן למנהלת מח"ש: מנעו הישנות המקרה בעתיק

בעקבות התלונה על התנהלות מח"ש והבדיקה שערך רוזן, העביר רוזן מספר המלצות לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. רוזן המליץ לפרקליט המדינה לציין בהנחיות פרקליט המדינה הנוגעות לאופן סגירת תיקים, כי הודעה בכתב למתלונן, כמו גם לחשוד, יש לשלוח בדואר רשום; וכן המליץ לפרקליט המדינה לשקול תיקון הנחיות פרקליט המדינה, כך שבנסיבות שיוגדרו בהנחיות תישלח הודעה על-ידי הגורם המוסמך על שינוי עילת הסגירה למתלונן, כמו גם לחשוד.

בנוסף, רוזן פנה למנהלת מח"ש, קרן בר-מנחם, והמליץ לה ללמוד מקרה זה ולהפיק את הלקחים הנדרשים למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד. בנוסף, רוזן קרא למנהלת מח"ש לוודא כי המחלקה מעבירה את כל חומר החקירה למתלונן באופן מיידי, על-מנת שניתן יהיה להגיש ערר ללא עיכובים נוספים.

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי