לחוצים? הקבלנים נגד ביטול תמ"א 38: "תוכנית שמצילה חיים"

על רקע הצהרות מינהל התכנון שלא להאריך את תוקפה של התוכנית הארצית לחיזוק מבנים, קיימה אתמול מועצת ענף הבנייה שמאגדת כמה מהגופים שמייצגים את הקבלנים, המהנדסים האדריכלים והשמאים דיון חירום • במועצה הצהירו שיש להכניס תיקונים לתוכנית, ושאין לבטלה

ראול סרוגו / צילום: תמר מצפי
ראול סרוגו / צילום: תמר מצפי

הקבלנים והמהנדסים לחוצים מביטול התוכנית לחיזוק מבנים שהפכה לתעשייה בפניה עצמה? על רקע הצהרות מינהל התכנון שלא להמשיך את תוקפה של תמ"א 38 מעבר למאי 2020, קיימה אתמול מועצת ענף הבנייה דיון חירום. המועצה מורכבת מכל הארגונים העסקיים הפעילים בענף הבנייה לרבות התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איגודי המהנדסים, איגודי האדריכלים, לשכת השמאים, לשכת עו"ד, איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה, איגוד המתווכים.

בהודעה שפרסמו דוברי המועצה נמסר כי "הוסכם פה אחד, כי תמ"א 38 הינה תכנית חשובה מאוד בהיותה תכנית מצילת חיים באשר היא נועדה להגן מפני רעידות אדמה ומהתקפת טילים. כל הגופים הסכימו כי ביטולה של התכנית תהיה שגיאה נוראית שתסכן בפועל חיי אדם. לצד זאת, נדרשים תיקונים והתאמות בתכנית הקיימת על מנת לענות על סוגיות תכנוניות ומשפטיות בתכנית הקיימת ולשם כך הוחלט לקרוא לממשלה לפעול להארכת תוקפה של תמ"א 38 לחמש שנים נוספות והקמת צוות מקצועי מצומצם שיידון בתיקונים הנדרשים ויפעל להבאתם בצורה מוסכמת לאישור".

עוד נכתב בהודעת המועצה כי, "הגרסה החדשה של התמ"א צריכה לקחת בחשבון את הביטול של פטור מלא או חלקי מהיטל השבחה יחד עם תוספת זכויות וצפיפות לפרויקטים על מנת לייצר מקור הכנסה נוספת לרשות המקומית. כמו כן, מועצת הבנייה ממליצה לממשלת ישראל להקדיש משאבים כספיים באמצעות מענקים ו/או הסכמי גג לרשויות המקומיות על מנת לעודד אותן להגדיל את היקפי הבנייה בהתחדשות עירונית על ידי הגדלות התשתיות הציבוריות שיאפשרו זאת".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר כי "ביטול תמ"א 38 משמעותה הפקרת חיי תושבים ונפעל בכל כוחנו להארכת תוקפה, תוך הכנסת שינויים והתאמות לתכנית, והבטחה חד משמעית שתכניות שנמצאות בקנה - לא תיפגענה. חייבים להחזיר את הוודאות לענף הבנייה ולהימנע מהצהרות פומביות שמקדימות עבודת מטה משותפת. אני מתכוון להוביל את מועצת ענף הבנייה לפעילות אינטנסיבית על מנת להבטיח ודאות ויציבות בענף הבנייה תוך קידום האתגרים והנושאים בתחום שהם אקוטיים למשק כולו. אנו מצפים מממשלת ישראל וראשי הרשויות לשלב ידיים עם המגזר העסקי ולא להוביל מהלכים חד צדדיים שיהיו בכייה לדורות".

סגן יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אבי ללום, מסר מצידו כי "זו החלטה אומללה ויכולה להיות גם טרגית. מכיוון שמינהל התכנון מחזיק בעמדה זו נראה שהמועצה הארצית לא תשנה את העמדה וזו תהיה החלטה שיהיה בלתי אפשרי לתקן. לא תיתכן אמירה כזאת - חייבת להתקיים אחריות לאומית, ציבורית, ארצית ועירונית".

יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, יגאל גוברין, מסר התייחסות אף הוא "לגבי ההמלצה לביטול התכנית, יש לדברים האלה זמן תכנון מאוד ארוך ואנחנו חשובים שאי אפשר לזנוח את כל מי שכבר נמצא בתהליך. יש לתת תקופת מעבר לכל מי שנמצא כבר בתהליך, לסיים את מה שהתחיל".