IAEA: איראן חזרה להעשיר אורניום מעל למגבלת המקסימום המותרת

בהודעה משותפת שפורסמה היום על ידי גרמניה, בריטניה וצרפת, נחשף כי איראן חזרה להעשיר אורניום מעל לכמות 300 הק"ג בהם הוגבלה בהסכם • שרי החוץ קוראים לכינוס מיידי של ועדה משותפת לפי ההסכם: "אנחנו קוראים לכל הצדדים לנהוג באחריות ולא לדרדר את המתחים בנוגע לפעילות הגרעין של איראן"

טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס
טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס

שרי החוץ של שלוש המדינות - גרמניה, צרפת ובריטניה - פרסמו היום (ג') הודעה משותפת המביעה "דאגה עמוקה מכך שאיראן נוקטת צעדים שאינם תואמים את התחייבויותיה על ה-JCPOA, הסכם הגרעין".

כזכור, על הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, היו חתומים מספר צדדים: ארה"ב, רוסיה וסין, ומאירופה - גרמניה, צרפת ובריטניה. זאת בנוסף לאיראן שחתמה על ההסכם.

במאי 2018 הודיע הנשיא דונלד טראמפ שארה"ב נסוגה מן ההסכם באופן חד-צדדי, וזאת על אף שעל פי דוחות ה-IAEA, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, איראן לא הפרה אז את תנאי ההסכם.

בחודש אוגוסט 2018 הטילה ארה"ב סט סנקציות חד-צדדי (כלומר, ללא אירופה, רוסיה וסין), ובחודש נובמבר העלתה את רף הסנקציות לדרגה נוספת והרחבות. בתגובה, איראן הודיעה לפני מספר שבועות שהיא תחזור להעשיר אורניום מעל לכמות 300 הק"ג בהם הוגבלה בהסכם.

אתמול הודיעה הסוכנות לאנרגיה אטומית שאיראן חזרה להעשיר אורניום מעל למגבלת המקסימום המותרת להם לפי ההסכם.

"אנחנו מביעים דאגה עמוקה מכך שאיראן אינה עומדת בהתחייבויות שלה וזאת על אף הצהרות איראן שהיא רוצה להישאר במסגרת ההסכם. עליהם לנקוט פעולות מיידיות כדי לעצור פעולותיהם ולחזור לפעול לפי הסכם ה-JCPOA, ולעשות כן ללא דיחוי".

עוד קוראים שרי החוץ בלשון ההודעה לכינוס מיידי של ועדה משותפת לפי ההסכם. "אנחנו קוראים לכל הצדדים לנהוג באחריות ולא לדרדר את המתחים בנוגע לפעילות הגרעין של איראן".

מוקדם יותר היום סייר ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו בטייסת מטוסי F-35, וקיים דיון ביטחוני עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין ופורום מפקדי חיל האוויר בבסיס נבטים. נתניהו אמר כי "איראן מאיימת לאחרונה בהשמדת ישראל; כדאי שהיא תזכור שהמטוסים האלה יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון. גם לאיראן, ובוודאי גם לסוריה".

בנימין נתניהו / קרדיט צילום: עמוס בן גרשום,  אריאל חרמוני/משרד הביטחון / צילום: משרד הביטחון
 בנימין נתניהו / קרדיט צילום: עמוס בן גרשום, אריאל חרמוני/משרד הביטחון / צילום: משרד הביטחון