תוצאות מוצלחות לצ'ק קאפ: שיפור משמעותי בביצועי הגלולה לעומת הניסוי הראשון

תוצאות הביניים של הניסוי נחשפו לפני כמה חודשים, והוא מהווה שיפור לעומת הניסוי הראשון שהציגה החברה לציבור לפני מספר שנים • התוצאות החדשות שהושגו כעת כבר תחרותיות מול מוצרי אבחון שונים שנמצאים בשוק

הנהלת צ'ק קאפ בנאסד"ק / צילום: Nasdaq OMX
הנהלת צ'ק קאפ בנאסד"ק / צילום: Nasdaq OMX

חברת צ'ק קאפ , המפתחת גלולה נבלעת לאבחון סרטן המעי הגס ופוליפים במעי הגס באמצעות קרני רנטגן, הודיעה על קבלת תוצאות סופיות מניסוי שלאחר אישור. הניסוי בוצע תחת התקינה האירופאית (אך בפועל בישראל).

ניסוי זה, שתוצאות הביניים שלו נחשפו לפני כמה חודשים, מציג שיפור משמעותי בביצועים של הגלולה של החברה לעומת הניסוי הראשון שאותו הציגה לציבור לפני מספר שנים, והתוצאות החדשות הן כבר תחרותיות עם מוצרי אבחון שונים שנמצאים בשוק.

בניסוי הושוותה הגלולה של צ'ק קאפ לבדיקת דם סמוי בצואה, ואחר כך כל המטופלים נשלחו גם לקולונוסקופיה כדי לאמת את התוצאות. הגלולה של צ'ק קאפ הצליחה לזהות חולים שבמעי שלהם פוליפים שעלולים להפוך לסרטניים (בתנאי שהפוליפ היה בגודל של מעל 10 מ"מ לפחות), בשיעור של 76%. לעומת זאת, בדיקת דם סמוי בצואה הצליחה לזהות רק 29% מהחולים עם הפוליפים. 82% מהמטופלים שלא היו להם פוליפים אכן זוהו כבריאים על-ידי הבדיקה של צ'ק קאפ. בפרוטוקול השימוש הסביר בבדיקה, המטופלים הללו יישלחו מאוחר יותר לקולונוסקופיה כדי לאשש את הממצא, כך שאין סיכון חמור באבחון 18% מהבריאים כחולים בטעות. בדיקת דם סמוי בצואה זיהתה 96% מהבריאים כבריאים (אך כאמור, בדיקה זו גם מזהה את רוב בעלי הפוליפים כבריאים, אז התוצאה הטובה שלה בזיהוי בריאים כבריאים לא אומרת הרבה).

מנכ"ל צ'ק קאפ, אלכס עובדיה, מסביר כי בדיקת דם סמוי בצואה היא בדיקה טובה לזיהוי תהליך סרטני שכבר התחיל, וכזו היא גם בדיקת ה-DNA בצואה של חברת Exact Sciences, שנסחרת בארה"ב בכ-15 מיליארד דולר. כך פועלות גם בדיקות חדשות עוד יותר שנמצאות בפיתוח ומחפשות תאים סרטניים שנשרו לתוך מחזור הדם.

לעומת זאת הבדיקה של צ'ק קאפ מאפשרת זיהוי של פוליפים קדם-סרטניים. ההמלצה הרפואית כיום היא להסיר את הפוליפים האלה כדי להגדיל את הסיכוי למנוע את התפתחות הסרטן מבעוד מועד. הסרת פוליפים מונעת כמעט ב-100% מהמקרים את התפתחות הסרטן. כיום הבדיקה היחידה שמזהה את הפוליפים האלה היא קולונוסקופיה, והרופאים אוהבים את הבדיקה הזו משום שהיא מדויקת יחסית ומשום שהם יכולים תוך כדי הבדיקה גם להסיר את הפוליפ. לעומת זאת החולים פחות אוהבים אותה, כי היא כרוכה בתהליך של ריקון המעי יום לפני הבדיקה וכן בהחדרה של קולונוסקופ במעלה המעי. עובדיה מדגיש כי קולונוסקופיה היא היום סטנדרט האבחון לסרטן המעי הגס, אולם הבדיקה של צ'ק קאפ מתאימה למי שלא יכול או לא מעוניין לעבור קולונוסקופיה (גם לאחר שיתרונותיה הוסברו לו).

כיום בישראל בדיקת הדם הסמוי בצואה היא עדיין בדיקת הסקר המקובלת, כאשר בהדרגה מתווספת המלצה לעבור קולונוסקופיה אחת ל-5 או 10 שנים מגיל 50 ומעלה (ואף בתדירות גבוהה יותר עבור קבוצות סיכון).

לניסוי נרשמו 142 מטופלים, אך לאחר שחלקם פרשו וחלקם לא התאימו לפרוטוקול, נותרו 90 בניסוי. לא דווחו שום תופעות לוואי חמורות בתהליך הטיפול (בקולונוסקופיה עלולות להיות תופעות לוואי כאלה).

הגלולה של צ'ק קאפ מאושרת לשיווק באירופה, וכעת, לאחר הניסוי, יחל שיווק בסדר גודל מוגבל. ניסוי רב-מרכזי בארה"ב אמור להתחיל במהלך 2020.

מניית החברה הגיבה אתמול בעליות להודעה, אולם לאחר כמה שעות התאזנו העליות, ייתכן על רקע תחושה בשוק כי העלייה תוביל לגיוס הון, כפי שקורה לעיתים קרובות בחברות ביומד ציבוריות.