ביהמ"ש דחה את עתירת סלע הנדסה נגד מועצת נאות חובב

סלע טענה בעתירה כי שטח שקיבלה מהמדינה להקמת מפעל חדש התברר כמטמנה ישנה של פסולת בניין • בחברה דרשו לקבל את הקרקע במיידי, כדי שיהיה ניתן לנקות אותה ובהמשך להתחשבן על העלות • ביהמ"ש קבע כי מקרה זה אינו לוקה בחוסר סבירות קיצוני שעשוי להצדיק את התערבותו

שטח המפעל העתידי של סלע הנדסה בנאות חובב / צילום: סלע הנדסה
שטח המפעל העתידי של סלע הנדסה בנאות חובב / צילום: סלע הנדסה

שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע, גד גדעון, דחה עתירה שהגישה חברת סלע הנדסה נגד המועצה התעשייתית נאות חובב, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הכלכלה והתעשייה בשל ליקויים שהובילו לכאורה לעיכובים בתוכניתה להקים מפעל חדש בנגב.

סלע טענה בעתירה כי שטח שקיבלה מהמדינה להקמת מפעל חדש בנאות חובב התברר כמטמנה ישנה של פסולת בניין - באופן שלא ניתן להקים על אותה קרקע מפעל. החברה דרשה ממועצת נאות חובב לתת לה באופן מיידי את החזקה על השטח, כדי שהיא תפנה את הפסולת שטמונה בו ומאוחר יותר תבוא חשבון על כך עם הרשויות השונות.

חברת סלע הנדסה, העוסקת בייצור של מוצרי בטון, מלינה על כך שהימשכות ההליכים הקשורים לקבלת הקרקע לבניית מפעל החדש מסבים לה נזקים כבדים. פרטים על העתירה שהגישה סלע הובאו בהרחבה ב"גלובס" לפני כחודש.

מועצת נאות חובב טענה בעקבות העתירה כי היעתרות לדרישה סלע, לפנות את הפסולת שנטמנה בעבר בשטח שהוקצה להקמת המפעל, תוביל לסתימת המטמנה המשמשת כיום את כלל המפעלים באזור ובכל תפגע.

חברת סלע טענה, באמצעות עורכי הדין גיורא אונגר, גידי פרישטיק ודניאל פז ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל, כי הימשכות ההליכים לקבלת הקרקע המיוחלת מסבים לה פגיעה כספית קשה, שכן ציוד שאמור לשמש את המפעל החדש שכבר נרכש על-ידה מאוחסן במחסנים ומעלה אבק.

את המדינה ייצגה במסגרת ההליך עו"ד ריקי חדד לנקרי מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), ועמדתה הייתה שהמדינה לא ידעה על הפסולת המוטמנת באותו שטח; ושבכל מקרה, מועצת נאות חובב היא הנושאת באחריות המלאה לביצוע עבודות הפיתוח במקום.

השופט גדעון קבע בפסק הדין שנתן בנושא לפני יומיים כי מקרה זה אינו לוקה בחוסר סבירות קיצוני שעשוי להצדיק את התערבות בית המשפט, וזאת למרות שההצעה של סלע - לקבל את הקרקע לאלתר ולקיים התחשבנות מאוחרת על פינוי הפסולת שהוטמנה בה - נראית הגיונית.

עם זאת, השופט קבע כי יש להביא בחשבון שיקולים נוספים בנושא, הקשורים לבחינת האפשרות להקצאת שטח חלופי שעליו ייבנה המפעל, העלות והזמן הכרוכים בפינוי הפסולת מהשטח המדובר ועוד.

"אין להקל ראש באינטרס הכלכלי הלגיטימי של העותרת (חברת סלע י.א), אך מנגד, אין להתעלם גם מהאינטרס הציבורי שביסוד עמדת המועצה התעשייתית נאות חובב", קבע השופט.