הוגשו כתבי אישום ראשונים נגד מפגיני מחאת העדה האתיופית

לאחר שבשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד צעיר אתיופי ששרף מכונית, היום יוגשו עוד שני כתבי אישום נגד צעירים בני העדה • הראשון נעצר בחשד להצתת קטנוע משטרתי, ואילו השני נעצר בחשד למעורבות בהפגנה בפ"ת בה הוצתו צמיגים ונזרקו בקבוקי תבערה

הפגנת המחאה של האתיופים בעזריאלי תל אביב / צילום: רויטרס
הפגנת המחאה של האתיופים בעזריאלי תל אביב / צילום: רויטרס

מחאת בני העדה האתיופית על רקע מותו של הצעיר סלומון טקה, שנורה על ידי שוטר, קרעה שסע בין המתנגדים למפגן האלימות שהתחולל במסגרתה לאלה המצדיקים את בני העדה וסבורים כי המדינה אשמה בפרץ הזעם שהתעורר בקרב העדה הנחשבת לעדינה ורגועה.

ואולם, עבור גורמי אכיפת החוק אין כל רלוונטיות לוויכוח הזה בכל הקשור לאכיפת החוק נגד העבירות שבוצעו במהלך המחאה - וכך מעצרים בוצעו וכתבי האישום מתחילים להיות מוגשים לבתי המשפט. לאחר שבשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד צעיר אתיופי ששרף מכונית, היום (א') יוגשו עוד שני כתבי אישום נגד צעירים בני העדה שביצעו עבירות במהלך המחאה.

הראשון הנו צעיר אתיופי תושב חיפה, בן 21, שנעצר במהלך ימי המחאה בחשד להצתת קטנוע משטרתי, שנשרף כליל. הצעיר נעצר ב-3 ביולי בחיפה לאחר שמשטרת ישראל פתחה בחקירה עם קבלת הדיווח על הצתת קטנוע משטרתי בשעות הערב בעיר. במסגרת החקירה הפעילה המשטרה אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, עד לאיתור החשוד ומעצרו תוך שעות ספורות.

מעצרו של החשוד הוארך מעת לעת וביום שישי הוגשה נגדו הצהרת תובע (הצהרה כי יוגש נגדו כתב אישום) והיום הודיעה המשטרה כי יוגש כתב אישום.

בהודעת המשטרה על הגשת כתב האישום צוין, כי "משטרת ישראל רואה בחומרה רבה פגיעה בסמלי שלטון ומערכת החוק במדינת ישראל ותמשיך לפעול בכל דרך ואמצעי על מנת לאתר ולמצות את הדין עם הפוגעים בהם".

במקביל הודיעה המשטרה על כוונתה להגיש כתב אישום ובקשת מעצר נגד צעיר נוסף שחשוד לאחר בניסיון הצתה של ניידת, שריפת צמיגים ופחים בצמתים מרכזיות בפתח תקווה במהלך המחאה, וכן זריקת בקבוקי תבערה לעבר שוטרים, שאחד מהם הצית נעל של שוטר שהתלקחה באש.

מהודעת המשטרה עולה, כי האירועים קרו במהלך הפרות סדר בעיר פ"ת ביום 2 ביולי, ובהמשך הוצתו צמיגים ונשרפו פחים ברחוב שטמפפר ובצמתים מרכזיות, ונזרקו אבנים ושאר חפצים לעבר ניידות משטרה. את אחת הניידות ניסו להצית ולשרוף, ללא הצלחה.

משטרת ישראל פתחה בחקירה ולאחר מספר פעולות חקירה זוהה אחד החשודים במעורבות במעשים והוא אותר ונעצר ע"י השוטרים ב-7 ביולי. במהלך חיפוש בביתו של החשוד נתפסו פרטי לבוש אשר לטענת המשטרה קושרים אותו ליום האירוע, וכן 2 אקדחי אוויר ואגרופן.

החשוד, בן 22 מראש העין, הובא לדיון בבימ"ש השלום בפ"ת ומעצרו הוארך מעת לעת. ביום חמישי הוגשה הצהרת תובע נגד החשוד, בדבר הכוונה של הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום ובקשת מעצר בדיון שיתקיים מחר.

האישומים שיוגשו היום ומחר יצטרפו לכתב אישום שהוגש בשבוע שעבר נגד צעיר אתיופי תושב נתניה, בן 27, אשר במסגרת אירועי המחאה הצית רכב, לאחר שהנהג נמלט ממנו.

לפי כתב האישום, הצעיר היה רעול פנים בעת האירוע. מהאישום עולה כי הוא שפך בקבוק בנזין לרכב והצית אותו. הוא נתפס על ידי השוטרים כשהשליך את הבקבוק לצד הדרך.

*** חזקת החפות: הצעירים המוזכרים בכתבה לא הורשעו בכל עבירה, מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי ועומדת להם חזקת החפות.