פרשת הרצת מניות אי.די.בי: איתי שטרום משתחרר היום מהכלא

שטרום משתחרר היום לאחר שנשיא המדינה קיצר את עונש המאסר שהוטל עליו, שעמד על שנתיים מאסר בפועל • איש העסקים נוחי דנקנר מרצה באותה פרשה עונש של 3 שנות מאסר

איתי שטרום / צילום: רוני שיצר
איתי שטרום / צילום: רוני שיצר

השותף של נוחי דנקנר להרצת המניות משתחרר מהכלא. ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר קיבלה היום (ב') את בקשת איש שוק הון איתי שטרום, שהורשע בהרצת מניות חברת אי.די.בי יחד עם דנקנר, להשתחרר ממאסרו. זאת, לאחר שריצה שליש מעונש המאסר שהוטל עליו (שנתיים מאסר בפועל). לפיכך, שטרום יצא את שערי הכלא היום.

החלטת ועדת השחרורים התקבלה בעקבות החלטת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שקיצר את עונש המאסר שהוטל על שטרום.

בהודעת נשיא המדינה על קיצור עונש המאסר נמסר כי "ההחלטה התקבלה במסגרת מתווה שנת ה-70, ועל-פי המאפיינים שנקבעו בו, לפיו קוצרו מאסרים של מי שנדון לעונש מאסר ראשון של עד שנתיים וריצה לפחות שליש ממאסרו".

אנשי העסקים נוחי דנקנר ואיתי שטרום הורשעו בכך שבשלהי תקופתו של דנקנר כבעלי קבוצת אי.די.בי, בפברואר 2012, הם "הריצו" את מניות אי.די.בי החזקות ערב הנפקה של החברה, שהייתה קריטית לצורך שיפור מצבה התזרימי החונק. כמו כן הורשעו השניים בעבירות דיווח ובהלבנת הון. גם החברות אי.די.בי וקלוס טריידינג (ISP) של שטרום הורשעו בעבירות אלה.

בתי המשפט קבעו כי לקראת מועד ההנפקה, דנקנר ושטרום קשרו קשר שבמסגרתו ביצע שטרום, לבקשת דנקנר, רכישות מאסיביות של מניות אי.די.בי, שאותן מכר מחוץ לבורסה, ושב לרכוש מניות חדשות - הכול, כך נקבע, כדי להשפיע באופן בלתי חוקי ומעושה על שער המניה ערב ההנפקה, בכדי להבטיח את הצלחתה. וההנפקה אכן עלתה יפה: אי.די.בי גייסה באמצעותה 321 מיליון שקל.

בהכרעת הדין המרשיעה של השופט חאלד כבוב נכתב כי "דנקנר הקדיש את כל מאודו כדי להעביר סיגנל לשוק, שיש ביכולתו לגייס סכום נכבד שיאפשר לו לנווט את פעילותה העסקית של אי.די.בי, כאשר כישלון של מהלך שכזה היה גם עלול להביא לאובדן השליטה בחברה. זהו התמריץ שהכווין את פעילותו של דנקנר, ולמרבה הצער הביא אותו לפעול דווקא בסמוך לפני ההנפקה באופן בלתי לגיטימי בעליל".

שטרום מיוצג על ידי עו"ד שני אילוז.

עו"ד איריס ניב סבאג, שייצגה את איתי שטרום במשפט ובבקשת החנינה: "אני שמחה על כך שנשיא המדינה ושרת המשפטים, בהמלצת מחלקת החנינות והיועצת המשפטית בבית הנשיא ראו את הייחוד בענייננו של איתי שטרום, העניקו משקל לנסיבותיו האישיות המיוחדות וקיבלו את בקשת החנינה שהגשנו בשמו".