החברה שמייצרת סדינים נוגדי חיידקים: "בתוך שנה בבתי חולים"

חברת סונוביה פיתחה טכנולוגיה יעילה לייצור בדים דוחי חיידקים וידידותיים לסביבה • הטכנולוגיה פותחה באוניברסיטת בר-אילן • השיטה משתמשת באולטרסאונד כדי לפעור חורים קטנים בתוך הבד ולהטמיע את הכימיקלים בתוכו

בעיית הזיהומים בבתי חולים, אחת הסיבות המובילות בעולם למוות, הייתה נקודת המוצא של חברת סונוביה כאשר החלה בפיתוח בדים דוחי חיידקים למיטות בתי חולים. בהמשך היא גילתה שהפיתוח שלה רלוונטי למגוון רחב של תחומים בענף הטקסטיל ועשוי לתרום לאופנה ידידותית יותר לסביבה.

הטכנולוגיה פותחה באוניברסיטת בר-אילן, על ידי צוות חוקרים בראשות פרופ’ אהרון גדנקו. ב-2009 הובילו החוקרים קונסורציום של 16 חברות מאירופה, שמומן ב-12 מיליון אירו על ידי האיחוד האירופי, כדי לקדם את הטכנולוגיה לתחום של סדיני בית החולים.

"היום השיטה הנפוצה להפוך בדים לאנטי-בקטריאליים היא אשפרה - שמים את הבדים בתוך חומר שמכיל כסף או אבץ, בעלי תכונות דוחות חיידקים, ואלה נספגים בבד. אבל אחרי כ-15 סבבי כביסה לא יישאר מהחומר כלום", אומר רועי הירש, סמנכ"ל הפיתוח של החברה.

טכנולוגיה ותיקה יותר ועמידה יותר, בשם אקסטרוזיה ("שיחול" בעברית), שבה מטמיעים חוטי כסף או נחושת בבד עצמו, היא יקרה ומתאימה רק לבדים שעשויים מפולימר.

השיטה שפותחה בבר-אילן משתמשת באולטרסאונד כדי לפעור חורים קטנים בתוך הבד ולהטמיע את הכימיקלים בתוכו. הטיפול בבד נעשה בשלב הייצור הסופי שלו, כך שאינו יקר, והוא רלוונטי לכל סוג בד. מחקרי החברה מצאו עמידות של החומר גם ב-65 כביסות.

שיתוף פעולה לתכנון מכונה

ב-2013, אחרי שהסתיים הפרויקט של האיחוד האירופי, הוקמה סונוביה כחברה. אוניברסיטת בר-אילן מסחרה את הזכויות בארה"ב לחברה מקומית שלא קידמה את המוצר, ואילו החברה הישראלית קיבלה את זכויות המסחור בכל המדינות מלבד ארה"ב. ב-2017 הוחזרו לאוניברסיטה זכויות המסחור לארה"ב ואז נולדה סינוביה במתכונתה הנוכחית.

אחד המהלכים הראשונים שביצעה ההנהלה, בראשות אלי אסא, מרצה בכיר בשנקר ובעבר מנהל בכיר בחברות טקסטיל, היה שיתוף פעולה עם חברה מובילה בעולם לייצור מכונות אשפרה, בשם Bruckner textile machinery. שתי החברות יתכננו יחד מכונה המבוססת על הטכנולוגיה של סונוביה. ברוקנר תייצר ותשווק אותה ואילו סונוביה תמכור את הכימיקלים המתכלים. "נקבל נתח מכל מכירה של מכונה ואת כל ההכנסות מהכימיקלים", אומר הירש. "בתוך 12 חודשים המוצר יהיה בבתי חולים, ובכוונתנו לעשות גם שני ניסויים קליניים".

החברה מתכוונת לשווק את הכימיקלים למכבסות. "הן הגורם השולט בשוק הזה", אומר הירש. "הן מוכרות גם את הבד וגם את השירות".

אופנה ידידותית לסביבה

הטכנולוגיה של סונוביה מאפשרת לה לשלב חומרים נוספים בבדים, להפחית את החומרים המבוזבזים ולשפר את העמידות בפני כביסות. לכן נמצא לה מקום באקסלרטור Fashion For Good שהוקם ב-2017 על ידי קרן אימפקט של קבוצת C&A, בשותפות עם חברות אופנה מובילות בעולם. האקסלרטור נועד לחברות שמנסות להפוך את תעשיית האופנה לידידותית יותר לסביבה, חברתית יותר ושיתופית יותר, עם תנאי העסקה הוגנים. סונוביה הייתה החברה הראשונה שקיבלה השקעת המשך, בסך 250 אלף דולר, משותפי האקסלרטור אחרי שבגרה ממנו.

"באקסלרטור אנחנו מפתחים בדים חסיני אש, חסיני מים, רכים יותר, בעלי יכולות הולכה מגנטית ויכולות מוליכות חשמלית - וכל זאת תוך הפחתת העלויות. אנחנו יכולים ליצור חולצה שמונעת ריח זיעה, שתחזיק זמן רב יותר מאשר חולצות דומות שקיימות בשוק". בשלב הבא תחתום החברה על שיתופי פעולה לפיילוטים עם חברות השותפות עם המאיץ, כדי לפתח את היכולות לסדרת מוצרים. המוצרים הראשונים שאינם מיועדים לרפואה יהיו לצביעה ולריכוך, תהליכים שכל בד עובר. "תעשיית האופנה היא אחת התעשיות המזהמות בעולם, ואילו בשיטה של סונוביה ניתן יהיה לבזבז פחות חומרי צבע. שיטת הריכוך של החברה אמורה ליצור בד שירגיש בכל ימי חייו רך כמו כשיצא מן החנות", מבטיח הירש.