שרת המסחר של דרום קוריאה לריבלין: "אם לחברך יש ירקות, הגש לו בשר"

הנשיא ראובן ריבלין נפגש בסיאול עם שרת המסחר של דרום קוריאה יו מיונג-הי ואנשי עסקים בכירים מהמדינה • במהלך האירוע נחתמו מזכרי הבנה בין המדינות בתחום המסחר והרובוטיקה

נשיא המדינה ריבלין בדרום קוריאה / צילום: קובי גדעון, לע"מ
נשיא המדינה ריבלין בדרום קוריאה / צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, המבקר בימים אלה בסיאול, קיים פגישה עם אנשי עסקים בכירים מתעשיות קוריאניות, בהובלת לשכת המסחר והתעשייה ה-KCCI. במפגש נאמה גם שרת המסחר של דרום קוריאה יו מיונג הי (Yoo Myung-hee) אשר התייחסה לצורך ולרצון של שתי המדינות לשתף פעולה בתחומים משלימים. בהודעה לעיתונות, שנשלחה מטעם לשכת הנשיא ריבלין, צוטטה השרה מיונג-הי כמי שמביאה לדיון דוגמאות מן התלמוד ואף קינחה את דבריה במילה העברית "להתראות".

"בפורום זה אנו מקווים לייצר שיתופי פעולה ולייצר הזדמנויות עסקיות חדשות. התלמוד מלמד אותנו שאם לחברך יש ירקות, הגש לו בשר, כלומר עלינו לזהות מה הם החוסרים והחולשות של חברינו כדי להשלימן וכך להביא לשגשוג של שני הצדדים", אמרה השרה, אם כי לא ברור לאיזה דף תלמוד ייחסה את הציטוט הנ"ל.

בין הצדדים נידון גם הסכם הסחר החופשי בין ישראל לדרום קוריאה. אתמול פרסם ברק רביד חדשות 13" כי הדבר המעכב את חתימת הסכם הסחר הוא הדרישה של דרום קוריאה להחרגת ההסכם כך שההטבות הכלולות בו לא יחולו על סחורות, מוצרים ושירותים מן ההתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן. לפי הפרסום, במסגרת תכנון נסיעה של ראש הממשלה ליפן בשבועות הקרובים, הוא מעוניין להוסיף עצירה לכמה שעות בדרום קוריאה ושם לחתום על הסכם סחר החוץ, ללא התחולה על יו"ש, מזרח ירושלים ורמה"ג כאמור. בנוסף, לפי הפרסום להסכם יצורף מכתב ובו ישראל מוחה על ההחרגה, כפי שעשתה ישראל בנושא זה בהסכמים עם האיחוד האירופי. אם תצא נסיעת נתניהו לפועל, זה יהיה ביקור ראשון שלו בדרום קוריאה.

יצוין שהמו"מ בין ישראל לדרום קוריאה על הסכם סחר חופשי מתנהל שנים ארוכות, עוד מתקופות של אהוד אולמרט כשר המסחר והתעשייה (2005), דרך השר שלום שמחון בתפקיד (2011) והלאה. יחסי ישראל דרום קוריאה קיימים מאז שנות ה-60, אולם היו צוננים. בשנת 1992 התחממו היחסים וישראל הציבה בסיאול שגריר קבוע. ב-1994, ביקר ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז"ל לראשונה בדרום קוריאה.

כאמור, בין ריבלין למארחיו, עלה גם נושא הסכם הסחר החופשי. שרת המסחר אמרה במפגש: "הסכם הסחר החופשי ירחיב משמעותית את הקשרים בינינו וכך גם את השוק ואנו מקווים שייחתם בקרוב. יהיה זה זינוק לשתי המדינות במגוון תחומים".

הנשיא ריבלין אמר כי "ישראל היא מדינה אשר הפריחה את השממה. עמדנו בפני אתגרים גדולים, כך שהיה עלינו לפתח פתרונות מעולים. אנו רואים אתגרים כהזדמנויות - זהו סודה של ישראל כאומת סטארט-אפ". ריבלין קרא הנשיא למנהיגי הקהילה העסקית הקוריאנית וביקש להזמינם לבוא לישראל ולחקור את ההזדמנויות המצוינות והרבות לשיתופי פעולה.

בין המשתתפים באירוע העסקי בסיאול היו ראשי חברות ותאגידים מתחום הרכב, הגז, האלקטרוניקה והבניה. יו"ר לשכת הסחר של דרום קוריאה, פארק יונג מאן אמר במפגש: "זהו עבורנו ביקור משמעותי וחשוב מאחר ושתי לשכות המסחר - הישראלית והקוריאנית, חתמו לראשונה בהיסטוריה הסכם הבנות. אנו נמשיך בקידום משלחות קוריאניות לישראל כדי להעמיק ככל הניתן את שיתוף הפעולה הפורה בינינו. אני מודה לנשיא על הגעתו למפגש הבוקר".

במהלך האירוע נחתמו מזכרי הבנה בין המדינות בתחום המסחר, רובוטיקה, כשמכון הייצוא הישראלי חתום גם הוא על המזכרים.

יו"ר מכון הייצוא אדיב ברוך, אמר במהלך המפגש כי ישראל מובילה בתחום החדשנות וההוכחה לכך היא מספרם הרב של מרכזי מחקר ופיתוח של חברות בינלאומיות הנפתחות בישראל. "בישראל אנו מאמינים בכוח של שיתוף מידע ו-know how וכך נעשה גם בפורום הזה, ונבנה גשר רחב יותר בין קוריאה וישראל".