התזמון המוצלח של אבי יוחנן: בעלי רשת "זול ובגדול" השקיע במאפיות אנג'ל והמניה זינקה 40% בחודשיים

בשבועות האחרונים הפך אבי יוחנן לאחד מבעלי המניות הבולטים בחברת המאפיות הירושלמית, ובהשקעה של כ-10 מיליון שקל הגיע להחזקה של כ-8% • הקפיצה במניה מייצרת לו רווח "על הנייר" של כ-5 מיליון שקל תוך פחות מחודשיים

ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל / צילום: תמר מצפי
ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל / צילום: תמר מצפי

מתחת לרדאר, הפך בשבועות האחרונים איש העסקים אבי יוחנן לאחד מבעלי המניות הבולטים בחברת המאפיות הירושלמית אנג'ל, ובהשקעה של כ-10 מיליון שקל הגיע להחזקה של כ-8% מהון המניות שלה בשלב הנוכחי. תזמון השקעתו של יוחנן, בעלי רשת המזון "זול ובגדול", נראה מוצלח למדי, עם קפיצה של יותר מ-40% שרשמה מנייתה של אנג'ל  מאז השקעתו העיקרית, שנעשתה במהלך חודש מאי. זינוק זה מייצר ליוחנן רווח "על הנייר" של כ-5 מיליון שקל תוך פחות מחודשיים על המניות שרכש לאחרונה. 

יוחנן, שעלה לאחרונה לכותרות בקשר לרכישה אפשרית של ביתו של אלי רייפמן בסביון מידי כונס הנכסים, החזיק בשנים האחרונות נתח של כ-1.5% ממניות אנג'ל. את קפיצת המדרגה בהחזקותיו בחברה ביצע לקראת סוף חודש מאי, אז רכש בעסקה מחוץ לבורסה את מניותיו של יצחק סלע, שהחזיק בהן כ-20 שנה, תמורת כ-9 מיליון שקל, ולפי מחיר מניה של 27 שקל, שהיה אז דומה למחיר השוק (הנמוך בכ-30% ממחיר המניה הנוכחי, המתקרב ל-40 שקל). בהמשך הגדיל יוחנן את החזקותיו באמצעות רכישות קטנות בבורסה, בהיקף המצטבר למיליוני שקלים בודדים, ובמחירי מניה הנעים סביב 32 שקל.

אביב

כפי הנראה, יוחנן מזהה פוטנציאל בפעילותה של אנג'ל, ובסביבתו מעריכים כי הוא אף עשוי להגדיל את החזקותיו ולהיות מעורב בניהול החברה, אך בינתיים לא בטוח שיש מי מבין בעלי המניות המרכזיים באנג'ל שיסכים לוותר בקלות על החזקותיו. אנג'ל לא מצליחה להרוויח כבר תקופה לא קצרה, אך השקעתו של יוחנן עשויה ללמד על כך שהוא מאמין בפעילותה ובנכסיה הכוללים נדל"ן - בין היתר מפעל החברה בגבעת שאול בירושלים, שלפי הערכות גלום בו פוטנציאל שווי גדול, ומפעל נוסף בלוד.

יוחנן, כאמור, הוא בעלי רשת קמעונות המזון זול ובגדול, המפעילה 32 סניפים ומעסיקה כ-700 עובדים. לפני כחצי שנה התמודדה זול ובגדול על רכישת רשת הקו אופ שקרסה ונקלעה להקפאת הליכים. במסגרת המכרז לרכישת הרשת, גובה ההצעה שהציעה זול ובגדול לרכישת 42 הסניפים העירוניים של הקו אופ הסתכם בכ-153 מיליון שקל, ואולם ההצעה שניצחה לבסוף הייתה ההצעה של רשת מחסני השוק.

הפסדים גדולים בפעילות העוגות

דוחותיה הכספיים של אנג'ל (המתפרסמים פעם בחצי שנה), מעידים על הרעה ניכרת בעסקיה, עם הפסדים תפעוליים משמעותיים בעסקי העוגות, שבסיכומה של 2018 התקרבו ל-11 מיליון שקל, ובשלוש שנים (2016-2018) הצטברו ליותר מ-23 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של עסקי העוגות ב-2018 הוביל את אנג'ל לסכם את השנה שעברה בהפסד של כ-15 מיליון שקל, יותר מכפול מהפסד של כ-6.5 מיליון שקל שרשמה החברה ב-2017.

בסיכום 2018, הכנסותיה של אנג'ל מפעילות העוגות נשחקו ב-20% ל-32 מיליון שקל, והרווח הגולמי ממנה ירד בכ-35%, לכ-3.5 מיליון שקל. כך, ההפסד התפעולי מפעילות זו התקרב ל-11 מיליון שקל, אחרי הפסד תפעולי של כ-7.5 מיליון שקל ב-2017 ושל יותר מ-5 מיליון שקל ב-2016.

למרות התוצאות השליליות, בשוק מאמינים שאם אנג'ל - הנסחרת בשווי של כ-200 מיליון שקל - תבצע את ההתאמות הנכונות ותפסיק את פעילות העוגות שלה, היא תוכל לממש את הפוטנציאל. בחברה עצמה מציינים, כי הפיכת שוק העוגות "לשוק תחרותי מאוד, וכניסת שחקנים קטנים, כגון בתי קפה המספקים עוגות, מהווה גורם שלילי המשפיע על מעמדה התחרותי של הקבוצה".

עוד עולה מהדוחות, כי על רקע המצב בפעילות העוגות, החברה שכרה יועץ "אשר מיישם בימים אלה, יחד עם החברה, תוכנית עסקית רב-שנתית לתחום העוגות", שבמסגרתה החברה בוחנת ומיישמת בין היתר הפסקת ייצור מוצרים לא רווחיים, שיפור תהליכי הייצור ומעבר לרכישת מוצרים קנויים בסדרות קטנות. בסוף 2018 סיים את תפקידו מנכ"ל מפעל העוגות, הממוקם באזור התעשייה הר-טוב שבסמוך לבית שמש.

פעילותה המרכזית של אנג'ל היא בתחום הלחם, שם נרשמה בשנת 2018 שחיקה של 2% בהכנסות, שהצטברו ל-393 מיליון שקל, וההפסד התפעולי ממנה הצטמצם ב-14% לכ-3 מיליון שקל. סך הכנסותיה השנתיות של אנג'ל נשחק בכ-3% ל-468 מיליון שקל, הרווח הגולמי עלה בשיעור מתון של כ-1% ל-163 מיליון שקל, אולם ההפסד התפעולי השנתי גדל ב-160% ל-13 מיליון שקל.

למעט שנת 2016, שבמהלכה נהנתה אנג'ל מרווח הון חד-פעמי, החברה לא מצליחה להרוויח כבר כמה שנים ברצף, ולצד זאת מציגה מגמת שחיקה בהכנסותיה.

המניה נשחקה מאז כניסת שטיבל

מאפיית אנג'ל (או בשמה המלא "שלמה א. אנג'ל"), נמצאת בשליטת יצרנית הקמח הפרטית שטיבל והמנכ"ל ירון אנג'ל, ומחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים - העיקרי הוא ייצור, שיווק והפצת לחמים, נוסף על ייצור, שיווק והפצת עוגות ומאפים תחת המותג "אנג'ל", וכן ייצור ושיווק עוגות ופיתות בארה"ב תחת המותג "Angel's Bakery".

שטיבל נכנסה לשותפות במאפייה המשפחתית בשנת 2011, אז רכשה את מניותיו של גד אנג'ל (23% מההון) תמורת כ-90 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-370 מיליון שקל (פרמיה של יותר מ-30% על מחיר השוק דאז) במהלך שגם סייע לסיים סכסוך בין המוכר לבין בן הדוד, מנכ"ל החברה, ירון אנג'ל, וכמה בעלי עניין נוספים.

מאז כניסתה של שטיבל לאנג'ל בתחילת 2011, מניית החברה נשחקה בכ-20% ושווי ההחזקות הנוכחי של שטיבל באנג'ל עומד על כ-50 מיליון שקל בלבד.

למרות התוצאות הכספיות הלא מחמיאות, בימים האחרונים אישרו בעלי מניות החברה "מענק בשיקול דעת" ובחריגה ממדיניות התגמול שלה, בהיקף של 300 אלף שקל (כארבע משכורות) למנכ"ל ירון אנג'ל. עוד אישרו בעלי המניות באסיפה את הארכת הסכם העסקתו של אנג'ל, כמו גם של יגאל חיאט, המשנה למנכ"ל, ושל סמנכ"לית הכספים רות מירון, שניהם מבעלי השליטה באנג'ל, וכן את הארכת ההתקשרות מול יוסי אנג'ל, אחיה של רות מירון.