ארבעה גאדג'טים להולכים על ארבע ועוד אחד שיחליף אותם

מערכת בידור ומעקב לכלבים וחתולים, דלת לחצר שמזהה את הכלב, רובוט אלחוטי לאקווריום ומתקן ביתי משוכלל שיעזור לאלה שלא יכולים להוציא את הכלב לטיול

חיית מחמד / צילום: Shutterstock
חיית מחמד / צילום: Shutterstock

עונת הקיץ והטיולים כרוכה בייסורי מצפון של בעלי חיות מחמד, שנאלצים להשאיר אותן בבית. למרבה המזל, הטכנולוגיה המודרנית נרתמת לסיוע באמצעות בינה מלאכותית, מצלמות ותקשורת מתקדמת.

מרכז מעקב ובידור חכם

טכנולוגיית בינה מלאכותית לזיהוי קול, מצלמות יום ולילה, שליטה באמצעות פקודות קוליות וציין לייזר נשלט אלחוטית. זו לא מערכת נשק חדשה, אלא הדור החדש של יחידת המעקב והבידור לחיית המחמד הביתית Petcube, שמביא עימו מספר חידושים ביחס לדור הראשון שהוצג לפני שנתיים. בלב המערכת ניצבת מצלמה ברזולוציה גבוהה עם שדה ראייה של 180 מעלות וזום פי 4, שיכולה לכסות חדר שלם ביום או בלילה ולהעביר לבעלים דרך הרשת הביתית וידיאו זורם והתרעות.

המצלמה נעזרת במיקרופונים רגישים שמחוברים לאלגוריתמים של בינה מלאכותית ושבאמצעותם ניתן להבדיל בין קולות שונים כמו נביחת כלב, יללת חתול או קולות אנושיים, לזהות התנהגות החורגת מהשגרה ולצלם אותה.

גרסת הכלב של "הקובייה" מחוברת למתקן שמאפשר להשליך לכלב חטיף ייעודי מתוך מתקן מיוחד. בגרסה לחתול ניתן לשלוט מרחוק בסמן לייזר שנע אקראית או בצורה מכוונת על פני החדר ומספק לחתול פעילות גם כשהוא לבד בבית. תקשורת אלחוטית של 5 ג'יגה-הרץ אחראית לחיבור דו-כיווני לרשת הביתית ומשם לאפליקציה של בעל חיית המחמד, שאף יכול גם "לשוחח" עימה מרחוק.

בנוסף, יש תמיכה בפקודות קוליות של אלקסה, שמאפשרת להורות למכשיר לפזר חטיפים, למקד את המצלמה או פשוט להפעיל את כל פונקציות הבית החכם באמצעות קול. הגרסה עם מפזר החטיפים עולה 249 דולר, וגרסת החתול שמצוידת בלייזר עולה 199 דולר.

צוללת וידיאו לאקווריום

גם דגים זקוקים ליחס אישי כשאין מישהו בבית, ולשם כך יש את הרובוט האלחוטי MOAI, שתוכנן למעקב אחר הנעשה באקווריום - מתוך האקווריום. הרובוט הזעיר, שנשלט באמצעות Wi-Fi וקישור לאפליקציה, מצויד בגוף אטום למים ובמערכת הנעה חשמלית זעירה ומיועד לבצע שלוש משימות.

המשימה הראשונה היא סיור תת מימי לצורך זיהוי טמפרטורת המים ואיכותם, תוך מעקב מרחוק בוידיאו וסטרימינג לאפליקציה. הסיור באקווריום יכול להתבצע אקראית לאורך ולעומק, או כשיט מוכוון לנקודות ציון ספציפיות - מאחורי אלמוגים ובפינות נסתרות, למשל.

המשימה השנייה היא צילום סרטים או תמונות לצורך בידור, כולל צילום דגים מנקודת המבט של עצמם, והמשימה השלישית היא ניקוי אוטומטי ומתוזמן של דפנות האקווריום מאצות ומזהמים אחרים.

הרובוט יכול לפעול בתוך אקווריום ברוחב של עד 2 מטרים עם מים מתוקים או מלוחים. הסוללה שלו מתוכננת לספק עד 15 דקות פעולה רצופה, ובסיומן הוא מנווט את עצמו אוטומטית לנקודת טעינה שמותקנת בחלק הפנימי של האקווריום. המחיר הוא 105 דולר.

דלת חכמה לחצר

בית פרטי עם גינה הוא סביבת מחייה אידיאלית לחיות מחמד, ולכלבים במיוחד. אולם כאשר הבעלים רחוק, מסוכן להשאיר את הדלת לחצר פתוחה עבור חיית המחמד. זה הוביל לפיתוח Wayzn, מנגנון IoT (ה"אינטרנט של הדברים") חכם לדלת זכוכית שנעה על מסילה וחוצצת בין הבית לגינה הפרטית.

המתקן מצויד בחיישן תנועה ומחובר למצלמה. כשהבעלים בבית הדלת נפתחת ונסגרת אוטומטית כשהחיישן מזהה את חיית המחמד. כשהבעלים רחוק, המכשיר מתחבר באמצעות רכיב Wi-Fi למרכזיית בית חכם דוגמת אמזון אקו ומשם לאפליקציה בטלפון של הבעלים, שיכול להורות למתקן לפתוח את הדלת.

האפליקציה תומכת כיום בשליטה מרחוק במצלמות אלחוטיות של NEST , ובעתיד גם במצלמות מסוגים נוספים. מנגנון הפתיחה והסגירה כולל בוכנה נשלטת מרחוק, אותה ניתן להרכיב עצמאית על מסילות תקניות של דלתות מחליקות. המחיר הוא כ-110 דולר.

שירותים ביתיים לכלב

כלבים הם חיה יותר "מסובכת לתחזוקה", בשל הצורך לטייל עימם מדי יום ולאפשר להם לעשות את צרכיהם בטבע, אולם הטכנולוגיה המודרנית מוצאת פתרון גם למגבלה הזו.

המתקן INUBOX הוא מערכת שירותים מתוחכמת, שמרגילה את הכלב להשתמש בה, מבצעת סניטציה יסודית של הפסולת ומנטרלת ריחות. המערכת נראית כמו רהיט ביתי ואף מציעה גימור חיצוני מעץ, אבל כשחיישנים פנימיים מזהים את התקרבות הכלב, השירותים נפתחים ומופעל מנגנון לפינוי אוטומטי של הפסולת לתוך מארז סופג ואטום, שאמור להספיק לכ-45 יום בשימוש של כלב אחד.

בתום התהליך מעניק המכשיר לכלב חטיף כדי לחזק את ההתניה לשימוש במכשיר. כ-20 חיישנים שמשולבים במערכת משמשים גם למעקב אחרי פעילותו ובריאותו של הכלב - משקל, טמפרטורה, נשימה וכו'. כל המידע מועבר לאפליקציה בטלפון של הבעלים. המתקן מיועד לכלב במשקל של עד כ-30 קילו ומחירו כ-680 דולר.

תחליף רובוטי לחיית מחמד

מי שהחליט שגידול חיית מחמד "אמיתית" אינו מתאים לו, עשוי למצוא את מבוקשו בחיית המחמד הרובוטית LOVOT, שאמורה לצאת השנה לשוק היפני. הרובוט בעל עיצוב ידידותי שמזכיר פינגווין, גובהו 43 סנטימטרים ומשקלו ארבעה קילו, אבל הוא רחוק מלהיות צעצוע לילדים.

הרובוט מתוכנן לבצע אינטראקציה בקול ובמגע עם בעליו, וגם לתקשר אלחוטית באמצעות אפליקציה ורשת ביתית. החברה טוענת שעיניו וקולו מתוכנתים לספק "תחושה אנושית", ואף ניתן להלבישו במגוון פריטי אופנה.

מערכת העיבוד שלו מבוססת על שתי יחידות עיבוד עם שמונה ליבות ואלגוריתמים של למידה מכונה, והוא מצויד במצלמה ב-180 מעלות, מצלמה תרמית לתנועה בחשיכה ומערך היקפי של חיישנים, כולל חיישן מגע לצורך זיהוי ליטוף, חיישן אור, חיישן מרחק, חיישן טמפרטורה ועוד. לתקשורת עם הסביבה אחראים רכיבי בלוטות', Wi-Fi ועוד, ומקור הכוח הוא סוללת ליתיום נטענת שמספיקה לעד 45 דקות פעולה רצופה, שבסופן הרובוט מתביית אוטומטית על עמדת הטעינה שלו. המחיר ביפן כ-5,360 דולר, אך אפשר גם לחכור אותו בתשלום חודשי. הצפי לשיווק הוא אוקטובר.