איתן לב־טוב, מנכ"ל חברת סיבוס סודקסו, בוחר ביצרנית תחליפי הבשר Impossible Foods, שמשלבת בין טכנולוגיה, בריאות, חוויית משתמש והגנה על כדור הארץ
22.07.2019 | איתן לב-טוב

הוא נראה כמו המבורגר, מרגיש כמו המבורגר ויש לו טעם של המבורגר. אבל הוא בהחלט לא המבורגר. לפחות לא במובן של הבשר. הוא לא עשוי מבשר בקר. אוהבי הבשר כמעט לא יחושו בהבדל, והצמחונים יוכלו ליהנות ממנו גם אם אולי יחושו בהתחלה דחייה. כל אלה מצריכים שינוי בחשיבה ובתפיסה - וזה בדיוק מה שמנסה לעשות חברת Impossible Foods, יצרנית תחליפי בשר. וגם מתחרותיה - וזה מצליח להן.

עובדה: רק לאחרונה הודיעה ברגר קינג כי תמכור בסניפיה את Impossible Whopper, הוופר הצמחוני מתוצרת Impossible Foods. החברה משווקת את מוצריה, בהם גם סטייקים, גם למסעדות ולרשתות מזון. מאז שגייסה 7 מיליון דולר מקרן Khosla לפני כ-8 שנים, היא צברה מימון נוסף של 389 מיליון דולר ממשקיעים שונים, בהם גוגל ו-UBS.

מייסד החברה פטריק בראון, לשעבר פרופסור לביולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, משנה את שוק הבשר הטחון, שמגלגל מאות מיליארדי דולרים, בלי לשחוט פרות. Impossible Burger עשוי מתפוחי אדמה, חיטה ושמן קוקוס. לזה הוסיפו מולקולה עשירה בברזל, שאותה מייצרת החברה משמרים מותססים. כל אלה מעניקים לקציצה את כל הסממנים של המבורגר עשוי מבשר בקר. המעריצים מוכנים להישבע שזה ההמבורגר הצמחוני הטעים ביותר שאכלו בחייהם.

בחרתי במותג הזה כי אני מזדהה לחלוטין עם תפיסת העולם שלו ומתחבר אליה. כמנכ"ל חברה המקשרת מסעדות ויצרניות שירותי הסעדה ומזון לחברות ומוסדות, ואשר דוגלת בשיפור מצב העולם ושותפה לפרויקטים עולמיים כמו 'Stop Hunger', אנחנו מציעים ומנגישים הסעדה בריאה כדי לאפשר עתיד טוב לילדינו. באופן אישי, זה עשר שנים שאני בתהליך הקטנת צריכת הבשר ומעבר לאוכל צמחי, בריא ומאוזן.

כיום, כחצי מהגידולים בעולם מיועדים להזנת בעלי חיים - נתון בלתי נתפס כמעט. הבקר הפך למכונות לגידול בשר ואנחנו משלמים את המחיר. בעוד תוחלת החיים ומספר תושבי כדור הארץ הולכים וגדלים, משאבי המזון והטבע הולכים ומתכלים, ומחלות המאה ה-21 דוגמת השמנה וסוכרת הופכות למגיפה. לפני שיהיה מאוחר מדי עלינו להגיע לאופטימיזציה של הסעדה למיליארדים ולהילחם במחלות הללו.

לשמחתי, יותר ויותר אנשים שואלים את עצמם איך ניתן להימנע מהקטסטרופה שצפויה לנו בעוד שנים לא רבות, כשפחות ופחות גידולים ומוצרי מזון מן הטבע יהיו זמינים לנו. הפתרון לא פשוט ומצריך חשיבה מחוץ לקופסה ובעיקר ראייה לטווח ארוך. וזה מה שראיתי בחזון של Impossible Foods. איך עושים את זה? בשלב הראשון עלינו לפנות לגידול צמחים וירקות מאוזנים, ובאמצעות הטכנולוגיה המתפתחת - ליצור תחליפים לבשר. חברות כמו Impossible Foods מבינות שההשקעה האנרגטית בייצור תחליפים כאלה קטנה מההשקעה בייצור הבשר היום. בנוסף, באופן כזה נקבל מזון בריא יותר, עם פחות שומן, פחות כולסטרול, ותעשייה שפולטת פחות גזי חממה וגוזלת פחות את משאבי המים והאדמה. אני מאמין שבשלב מסוים התעשייה הזו תהפוך למיינסטרים.

הגאונות של Impossible Foods היא בשימוש בטכנולוגיית הייטק ובהנדסה מולקולרית, בכניסה למרכיבים של הבשר ברמה המולקולרית ובייצור חוויה מקבילה למקור. באופן כזה הלקוח מקבל משהו שנמצא באיכות חווייתית מאוד גבוהה, יש לו גם ערכים בריאותיים ובנוסף הוא עוזר לעולם. זה סוג של המצאה שחברות עושות פעם בעשור.

הגאונות השיווקית של Impossible Foods היא בקמפיין חיובי ולא קיצוני. הם לא אומרים שבשר זה רצח, הם לא אומרים שהם נגד בשר, אלא שהם בעד כדור הארץ ויושביו. הם הופכים את המילה "בשר" למילה חווייתית - בואו ניתן לכם בשר שהוא גם בריא לעולם.

כמנכ"ל חברה הייתי רוצה לאמץ את השילוב המדהים בין טכנולוגיה, חוויית משתמש והחזון לשפר את החיים שלנו ולהקטין את הבעיה הסביבתית העולמית דרך טכנולוגיה שמייצרת חוויית לקוח מדהימה גם ברמה הפיזית וגם ברמה השיווקית. מעט מאוד חברות יודעות לתת את הדבר הזה. 

כתבות נוספות:

רואים 6:6

חי גאליס

אמזון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ברוך הבא, בזוס

ירון יצהרי