"ההפך מדונלד טראמפ": המועמד של עמק הסיליקון לנשיאות ארה"ב

אנדרו יאנג, אחד המועמדים מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב ומי שכונה המועמד של עמק הסיליקון, ממשיך לשווק עצמו כ"גבר אסייתי שאוהב מתמטיקה" - ההפך הגמור מנשיא ארה"ב הנוכחי

אנדרו יאנג במהלך העימות הדמוקרטי / צילום: מייק סגר, רויטרס
אנדרו יאנג במהלך העימות הדמוקרטי / צילום: מייק סגר, רויטרס

אנדרו יאנג, אחד המועמדים מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, זוכה לפופולריות רבה בעמק הסיליקון, למרות שלפי רוב הסקרים בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית, הוא מקבל 2% מהקולות בלבד, כך לפי CNBC.

בין התורמים של יאנג נמנים מנהיגים מוכרים בתעשיית ההייטק כמו סם אלטמן, מנכ"ל ארגון המחקר OpenAI ולשעבר נשיא Y-combinator, מאיץ הסטארט-אפים המוביל בעולם, ראש קבוצת מוצרי G suite בגוגל, סקוט ג'ונסטון, וג'רלד האף, בכיר בטסלה. לפי דיווחים, גם המייסד השותף של פייסבוק, כריס יוז, תרם לקמפיין של יאנג. אל עצרת שארגן יאנג בסן פרנסיסקו במרץ הגיעו שלושת אלפים איש.

יאנג מצליח לפנות לדמוקרטים, ליברטריאנים ואף לשמרנים בעמק הסיליקון בזכות הבנה של הדילמות המוסריות איתם מתמודדים היום עובדי הייטק, כמו ההשפעה של עבודתם על סוגיות חברתיות מורכבות כמו פרטיות והשפעת תהליכי אוטומציה על שוק העבודה, שימוש בשפה הפנימית של התעשייה, גישה ישירה וכנה ואף מבוססת דאטה - הוא מרבה להתייחס לנתונים ומחקרים בתשובות לשאלות שמופנות אליו.

בין היתר, יאנג מותח ביקורת על הרעיון לפיו ניתן להפוך עובדי כפיים כמו כורים למתכנתים על מנת להתמודד עם השינויים בשוק העבודה, ומאמין בגישה של הכנסה בסיסית לכל (universal basic income). לפי הצעתו של יאנג, לכל אזרח אמריקאי צריכה להינתן האפשרות לקבל הכנסת בסיס של אלף דולר בחודש, ללא תלות בעבודה. "אני טוען שזה לא סוציאליזם, אלא קפיטליזם שלא מתחיל מאפס", הוא אמר בדיון שנערך בסן פרנסיסקו השבוע, אליו כל הכרטיסים נמכרו מראש, והגיעו אליו כ-200 מהנדסים, מעצבים גרפיים ומנהלי מוצר מעמק הסיליקון, לפי CNBC. הוא אף אמר כי הוא מאמין שאנשים מתנגדים לרעיון הזה כי הם חונכו שיש כמות מוגבלת של משאבים שניתן לחלק.

רבע מהקהל באולם השבוע הרים את ידו כשיאנג שאל אם זה האירוע הפוליטי הראשון אליו הגיעו, דבר המצביע על האהדה שהוא מצליח לעורר גם בקרב עובדי הייטק שלא מעורבים לרוב בפוליטיקה, וקארה סווישר, העיתונאית ומייסדת אתר Recode שהנחתה את האירוע כינתה אותו "המועמד של עמק הסיליקון".

יאנג התייחס גם לסוגיית פירוק ענקיות הטכנולוגיה, והציג עמדה מורכבת. בעוד שלטענתו במקרים מסוימים יש לפרק את הענקיות, הוא אמר כי "התכנית העסקית של הרבה יזמים היא להקים חברה שתירכש. הם לא מנסים לבנות עסק שיחזיק עשורים, אלא להפוך לאיום שיגרום לפייסבוק לקנות אותם, וזה דבר שמזיק לחדשנות בטווח הרחוק". יאנג אף אמר כי הוא מודאג מהאופן בו שימוש בטכנולוגיה עשוי להביא לדיכאון וחרדות, בעיקר בקרב מתבגרות, וכי פירוק הבעלות על חלק מהחברות עשוי להקשות את הטיפול בסוגיה, אליה יש להגיב במהרה.

במהלך הדיון, יאנג כינה את עצמו "ההפך מדונלד טראמפ - גבר אסייתי שאוהב מתמטיקה", לקול שאגות צחוק באולם. התומכים שלו נוטים ללבוש חולצות וכובעים עם הכיתוב MATH, קיצור של הססמה "תגרמו לאמריקה לחשוב יותר לעומק" (Make America Think Harder) - ניסוח מחודש של הסיסמה המפורסמת מהקמפיין לנשיאות של טראמפ.