אין נביא בעירו: הנפקת הבורסה צפויה לעניין בעיקר משקיעים זרים, האם שווי של 700 מיליון ש' מוצדק

חוסר עניין מצד משקיעים מקומיים להשקיע בהצעת המכר של הבורסה, לפי שווי מבוקש של 700 מיליון שקל, עשוי להיות מוסבר, בין השאר, במחזורי המסחר הנמוכים, בשוק ראשוני חלש יחסית ובסכסוכי עבודה מתמשכים בין ההנהלה לעובדים • ניתוח

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

הגופים המוסדיים המקומיים מביעים סקפטיות ביחס להצעת המכר של כשליש ממניות הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, ורואים בשווי המבוקש בהנפקה, כ-700 מיליון שקל - שווי מופרז. 

על פי ההערכות, בהנהלת הבורסה בונים בעיקר על ביקושים שיזרימו גופים מוסדיים זרים להצעת המכר. חוסר עניין מצד משקיעים מקומיים להשקיע בהצעת המכר של הבורסה עשוי להיות מוסבר, בין השאר, במחזורי המסחר הנמוכים בה, בשוק ראשוני חלש יחסית ובסכסוכי העבודה המתמשכים בין הנהלת הבורסה לעובדיה.

את הנפקת הבורסה מוביל החתם הזר, בנק ההשקעות ג'פריס, שבאחרונה גם הצטרף לבורסה המקומית כחבר רחוק, כשלצדו מנהל ההנפקה המקומי לידר הנפקות והמפיצים המקומיים פועלים אי.בי.אי, לאומי פרטנרס, דיסקונט שוקי הון, ברק קפיטל ואוריון. 

"דרך ההנפקה שהנהלת הבורסה מובילה (בשיטה של הצעת מכר לא אחידה; ר"ש) שונה מהותית ממה שנהוג כאן, כשהשווי נקבע כבר בהתחלה, והיא מוכרת היטב בחו"ל, וזה כנראה יוצר התנגדות בקרב גופים מקומיים", אומר גורם שלקח חלק בפגישות של מוסדיים ישראליים עם הנהלת הבורסה, החתמים והמפיצים שלה. אותו גורם מוסיף כי "בחו"ל יש כנראה התעניינות, כי שם ההסתכלות שונה מזו שפה".

החזקת מניות כאחוז מסך הנכסים הפיננסיים של הציבור
 החזקת מניות כאחוז מסך הנכסים הפיננסיים של הציבור

הרוד-שואו בישראל הסתיים

ככל הידוע, שבוע הרוד-שואו שקיימו ראשי הבורסה בישראל תם, והם צפויים לצאת בימים הקרובים לרוד-שואו בחו"ל. הרצון הוא שסגירת ה"בוק" תהיה עד לסוף אוגוסט, ולאחריו יתקיים מכרז ציבורי, שבעקבותיו יתחילו מניות הבורסה להיסחר בבורסה עצמה.

אשתקד נמכרו רוב המניות שהחזיקו חברי הבורסה הישראליים בבורסה, בעיקר הבנקים, לידי כמה גופי השקעה זרים, ובראשם קרן מניקיי האוסטרלית-אמריקאית, שמחזיקה ב-19.9% ממניות הבורסה וזכאית לחבר אחד מטעמה בדירקטוריון הבורסה. שאר ארבעת המשקיעים הזרים שרכשו את מניות הבורסה, הם Sunsuper ,Moelis, Dalton ו-Novo Nordisk Foundation. ארבעת הגופים האחרונים העבירו את רוב מניותיהם לידי הנאמן משה טרי, בהמתנה להנפקתן לציבור. 

עוד נציין כי למנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, אופציות לכמעט 4% ממניות הבורסה, אבל כל האופציות שלו, שהן לתקופות מימוש ארוכות של עד חמש שנים, נמצאות הרחק "מחוץ לכסף", עם מחיר מימוש למניה הגבוה מ-12 שקל, וזאת לעומת מחיר מניה מבוקש של 7 שקלים בהנפקה. מבחינת בן זאב מדובר בהבעת אמון בעתיד הבורסה - דבר שמתבסס, בין השאר, על פערים שהבורסה מציגה בין ישראל לבין העולם, בכל הקשור לחלק הנמוך של ההשקעה במניות בישראל מסך ההחזקות הפיננסיות (בהשוואה בינלאומית), או בבחינת השווי המצרפי של שוק המניות המקומי ביחס לתמ"ג (גם כן בהשוואה בינלאומית).

ברקע הדברים עדיין שוררים סכסוכים בין הנהלת הבורסה לוועד העובדים שלה, שהתפטר מתפקידו לפני שבועות ספורים. כיום הבורסה במגעים מול ההסתדרות, והעימות מול העובדים נמשך. לעובדי הבורסה 6% ממניות הבורסה, והם מעוניינים בתגמול נוסף עבור הנפקת הבורסה. 

בבורסה מועסקים 255 עובדים, לא כולל עובדי קבלנים חיצוניים או עובדים עונתיים. מדובר באחת מקבוצות העובדים המתוגמלות במשק, עם שכר חודשי ממוצע בעלות של כ-50 אלף שקל לעובד. 

לפני כמה שבועות הגיעו היחסים בין ההנהלה לוועד לנקודת רתיחה, כשההנהלה פיטרה את אחד מחברי הוועד, ובמחאה התפטרו כל חברי הוועד מתפקידם. עתה, בצל היחסים המתוחים בין ההנהלה לעובדים, מגלה הבורסה בטיוטת התשקיף, בין השאר, כי "ב-23 ביוני השנה הודיעה ההסתדרות, כי הואיל וב-12 ביוני התפטרו חברי ועד העובדים של הבורסה, עד לקיום הליך בחירות לחברי ועד העובדים, נושאי הוועד השוטפים וכן הליכי המשא והמתן האמור יטופלו וינוהלו על ידי ההסתדרות".