בחנו את עצמכם: כמה אתם טובים כמשקיעים?

למה להאמין - לתשואות הנמוכות באג"ח בארה"ב או לתשואות הגבוהות במניות שם? האם שווי ענקיות הטכנולוגיות מנופח, ומה תמליצו בהרכבת תיק ההשקעות ל-3 לקוחות חדשים - איש הייטק, פורשת מצה"ל ובעלת נכסים שמחפשת את הטיימינג הנכון לצאת? • שאלות ותשובות מבחינת מקצועית ב' של רשות ני"ע, המיועדת למבקשים לעסוק בניהול השקעות עבור אחרים • כתבה ראשונה משתיים

משקיעים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
משקיעים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לפני כשבוע נערכה בחינת רשות ניירות ערך, מקצועית ב', המיועדת למבקשים לעסוק בניהול השקעות עבור אחרים במסגרת רישוי שמוענק על ידי הרשות. בכתבה זו, ובכתבת המשך בשבוע הבא, נספק לכם את פתרון המבחן.

נתונים לשאלות 1-3:

לפניכם שלוש טענות. ביחס לכל טענה, סמנו אם היא נכונה, לא נכונה או שלא ניתן לדעת, ונמקו בקצרה.

שאלה 1:

בנקודת הזמן הנוכחית אין כל קשר בין שוויין המנופח של חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם לבין הונן העצמי המצומק. זו עדות ברורה לכך ששוק המניות התנתק לגמרי מערכים כלכליים סבירים.

נכון/ לא נכון/ לא ניתן לדעת (8 נקודות)

תשובה: לא ניתן לדעת.

חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם מתאפיינות בהון עצמי נמוך הואיל ובלא מעט שנים בדרכן להיות מובילות, הן הפסידו, והמימון שלהן נעשה באמצעות לקיחת אשראי, ובעיקר, על ידי הנפקת איגרות חוב. הפער שבין שווי השוק הגבוה שלהן לבין ההון העצמי הנמוך מייצג את ציפיות המשקיעים לצמיחה מאוד מהירה שלהן, הן בהכנסות והן ברווח. האם הציפיות האלה הן מוצדקות וריאליות, את זה לא ניתן לקבוע, ולכן גם לא ניתן לקבוע ששוק המניות התנתק לגמרי מערכים כלכליים סבירים, מה עוד שחברות הענק האלה אינן מייצגות בהכרח את תמחור השוק כולו.

שאלה 2:

קיים פער עצום, בלתי מוסבר, בין התשואות הנמוכות בהן נסחרות איגרות החוב בארה"ב, המבשרות על מיתון קרוב, לבין מחירי המניות הנסחרות כמעט בשיא של כל הזמנים. נכון/ לא נכון/ לא ניתן לדעת (8 נקודות)

תשובה: לא נכון.

אכן, קיים פער עצום בין המסר שמשדר שוק איגרות החוב של ממשלת ארה"ב - האטה, ואולי אף מיתון, לבין המסר שמשדר שוק המניות האמריקאי, מסר של שגשוג. אבל, זהו פער שכן ניתן להסבירו כפועל יוצא של סביבת הריבית הנמוכה והציפיות להורדתה שפועלות לטובת שני האפיקים האלה, ומזרימות כספים לשניהם.

יחד עם זאת, זה אינו מצב של שיווי משקל פרמננטי, ובשלב מסוים השווקים יצטרכו להחליט לאן פניהם מועדות. והמתאם ביניהם, שכרגע הוא חיובי, עשוי בהחלט להפוך לשלילי, כלומר, שהאחד יעלה והשני יירד. ניסיון העבר מראה ששוק האג"ח הוא זה שצודק בדרך כלל.

שאלה 3:

על רקע המעבר לרכישות אונליין, נראה כי עדיף לא להשקיע במניות חברות הקניונים ומרכזי המסחר הישראליות שעתידות לסבול עוד תקופה ארוכה מירידה בהכנסות וברווחיות.

נכון/ לא נכון/ לא ניתן לדעת (8 נקודות)

תשובה: לא ניתן לדעת.

הניסיון בעולם עד כה מראה, שיש מקום גם לזה וגם לזה. כלומר, יש מקום לקניונים ולמרכזי המסחר לצד מכירות האונליין. כמו שאמזון נכנסת גם לעולם הפיזי של חנויות של ממש, כך וולמארט נכנסת גם לעולם המכירות באמצעות האינטרנט. אין שום ודאות שההכנסות והרווחיות של הקניונים יירדו. אחת האפשרויות היא, שהם יעשו את ההתאמות המתבקשות ויקטינו, למשל, את שטחי חנויות האופנה, לטובת יותר בידור, מזון וכיו"ב.

נתונים לשאלות 7-5:

לפניכם תיאור של שלושה לקוחות פוטנציאליים לניהול תיקים, להם נערך תהליך של איפיון
צורכי לקוח. המליצו בקצרה על מבנה כללי, מדיניות השקעות, אפיקים, נזילות וסיכון בכל אחת מהשאלות הבאות. אין להתייחס לניירות ספציפיים.

שאלה 5:

בן 35, איש הייטק שמימש לאחרונה אופציות וקיבל סכום של 500 אלף דולר. הכסף נשאר עד כה בבנק שוויצרי המבצע את תוכניות האופציות של החברה וכעת הלקוח מעוניין בניהול סכום זה. משתכר כ-35 אלף שקל לחודש, המספיקים לכיסוי הוצאותיו, ולא נשוי. מעבר לסכום הנ"ל אין לו נכסים נוספים. לדבריו, "משחק" מדי פעם בבורסה, אך עד עכשיו רק הפסיד. אין לו ייעוד ספציפי לכסף, שלדבריו ישמש אותו בטווח הארוך. בעוד כשנה יבצע רילוקיישן לעמק הסיליקון בארה"ב וככל הנראה יישאר שם שנים רבות (6 נקודות).

תשובה: מאפייניו של איש ההייטק הם: איש ללא ידע של ממש כיצד להתנהל בשוק ההון בו הוא, לדבריו, "משחק" ומפסיד. טווח ההשקעות שלו ארוך, ההוצאות זהות להכנסות, ובדרך - רילוקיישן בארה"ב.

החיבור שבין הצורך בכסף בטווח הארוך, כפי שהוא רואה זאת, והחיים העתידיים בארה"ב מוביל למסקנה שכבר כיום, כשנה לפני השתקעותו בעמק הסיליקון, ראוי שהוא יכוון את השקעותיו בעיקר לארה"ב, וידאג שהן תהיינה במונחים של דולרים בשוק ההון הנזיל. מכיוון שהסכום העומד לרשותו הוא כחצי מיליון דולר, וזה בלבד, ושחיים בעמק הסיליקון אינם עניין זול, ראוי שיאמץ לעצמו מדיניות של 30% עד 40% מניות והיתרה באג"ח ממשלת ארה"ב ואג"ח קונצרניות בדירוג בינלאומי של השקעה, סביב ה-A בממוצע. זאת, שלא בניהול עצמי וחובבני של איש הייטק, עסוק מאוד מן הסתם, אלא בעזרת מנהל השקעות מקצועי.

שאלה 6:

בת 48, פורשת מצה"ל, שקיבלה סכום פרישה חד-פעמי של 1.5 מיליון שקל. נשואה עם שני ילדים בני 18 ו-20 שגרים בבית. לרשותה פנסיה תקציבית בסכום של 20,000 שקל לחודש. זאת לצד משכורת של בעלה, אזרח עובד צה"ל, כך שביחד הם מצליחים לחסוך מידי חודש כ-10,000 שקל. לבני הזוג דירה בבעלותם ללא משכנתא. מעוניינת לנהל את ה-1.5 מיליון שקל. הכסף מיועד לתמוך בילדים אחרי הצבא, בלימודים ובדיור (6 נקודות).

תשובה: מצבם הפיננסי של הפורשת מצה"ל ושל בעלה, אזרח עובד צה"ל, הוא בהחלט טוב, ומעבר לבעלותם על הנכס שבו הם מתגוררים, אין להם חובות משכנתא, והם אף מצליחים לחסוך לא מעט מדי חודש בחודשו.

את סכום הפרישה החד פעמי - 1.5 מיליון שקל - הם מייעדים לתמיכה בשני בניהם שיסיימו את הצבא תוך 2-3 שנים. בהנחה שבניהם ימשיכו בלימודים אקדמאיים, ויחיו מחוץ לבית, הם יזדקקו לכ-100 אלף שקל בשנה כל אחד. כדי ש-1.5 מיליון שקל יספיקו לצורכיהם, נניח ל-5 שנים, שזה כ-1 מיליון שקל, וכדי שגם לזוג יישאר עוד סכום, כדאי שישקיעו בתיק השקעות שיהיה מורכב מכ-30% מניות, תוך חלוקה שווה בין ישראל לבין חו"ל, וכ-70% איגרות חוב, חלק ניכר מהן איגרות חוב בנקאיות שנותנות כ-0.7% עד 1% לשנה יותר מאיגרות חוב ממשלתיות.

שאלה 7:

בת 55, עם סכום תיק ניירות ערך של 5.5 מיליון שקל בבנק. הכסף נזיל לחלוטין, לאחר שבשיא המשבר האחרון, בדצמבר 2018, החליטה "לצאת" מהשוק ולהתנתק ממנהל התיקים הקודם שלה, שניהל את התיק שלה לתקופה של חצי שנה בלבד. לדבריה, התאכזבה מאוד מחוסר יכולתו של מנהל התיקים "לצאת בזמן" ועכשיו, כשהשווקים התאוששו, רוצה לחזור לשוק ולקבל "משהו שונה". ברשותה נכסים רבים, כספים בחו"ל (שאינם מושקעים בשוק ההון) והכנסות מעסק, והיא מושכת מידי שנה כ-5 מיליון שקל בדיבידנדים (6 נקודות)

תשובה: מדובר באישה (בת 55) שאפשר בהחלט להגדיר אותה כאישה אמידה מאוד, הן במבחן הנכסים שבבעלותה, והן במבחן הכנסותיה השוטפות.

לפיכך, על פניו, זהו מצב שבו כדאי להציע לה לנהל תיק השקעות לטווח ארוך עם רמת סיכון גבוהה מהרגיל. היא בהחלט יכולה להרשות זאת לעצמה. אבל, הבעיה אינה נעוצה ביכולת הכלכלית שלה, אלא ביכולת המנטלית שלה. עצם העובדה שהיא ניהלה תיק השקעות, וחצי שנה הספיקה לה כדי להתאכזב ממנהל השקעות (ככל הנראה, היא הפסידה), וזאת מבלי שהיא בחנה את תוצאת התיק אל מול מה שקרה בשוק ההון, מלמדת על כך. יתר על כן, עכשיו, אחרי שהשוק התאושש, היא מקבלת תיאבון ומבקשת לחזור אליו. עובדה זו מלמדת על כך שקשה יהיה לה להתמודד גם בעתיד עם התנודתיות בשווקים, ואינני בטוח ש"שיחת חינוך פיננסי" תפתור כאן את העניין.

אם בכל זאת שיחה כזו תעזור באופן אמיתי, מה טוב, ואז היא יכולה להרשות לעצמה מדיניות של יותר מ-50% מניות. אם לא, עדיף שתשקיע באופן שמרני הרבה יותר ומכשיר השקעה שיכול להתאים לה, בגיל שלה, הוא ניהול במסגרת IRA ותיקון 190. 

הכותב הוא בעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק