מדטרוניק ממשיכה בהסתערות: תפיץ את מוצרי חברת Viz.AI

זהו הסכם השיווק הרביעי השנה עליו חותמת ענקית המכשור הרפואי עם חברה ישראלית • Viz.AI מייצרת טכנולוגיה העושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח במהירות ובדייקנות סריקות CT לשם אבחון מהיר ומדויק של שבץ

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל / צילום: ענבל מרמרי
ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל / צילום: ענבל מרמרי

חברת מדטרוניק חתמה אתמול (ב') על הסכם לשיווק מוצרי חברת Viz.AI הישראלית. זהו הסכם השיווק הרביעי השנה עליו חותמת ענקית המכשור הרפואי למוצרים של חברה ישראלית הנמצאת על קו התפר בין מכשור רפואי לבריאות דיגיטלית, ומוצריה משיקים ומשלימים לאלה של מדטרוניק.

Viz.AI עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח במהירות ובדייקנות סריקות CT לשם אבחון מהיר ומדויק של שבץ. החברה קיבלה אישור שיווק בארה"ב למוצריה בפברואר 2018, ולפני כשנה גייסה 21 מיליון דולר. בין המשקיעים בחברה, קרן Innovation Endeavors של אריק שמידט (לשעבר מנכ"ל ויו"ר גוגל), קרן AME של מייסד יאהו ג׳רי יאנג, קרן דנהוא קפיטל של מייסד עליבאבא ג׳ק מא וקרן הון הסיכון הגדולה קליינר פרקינס.

החברה הוקמה לאחר שהמייסד, ד"ר דוד גולן, סבל בעצמו משבץ וכך הכיר את הקושי שבאבחון הבעיה. גולן העריך כי היכולות שלו בתחום למידת המכונה מתאימות לפתח אלגוריתם אבחון שכזה. הוא חבר לד"ר כריס מנסי, נוירוכירורג ובעל תואר MBA מסטנפורד ולמאנוג׳ רמצ׳נדרן, מנתח אורתופדי ומוביל חדשנות בבית חולים בעברו, והשלושה הקימו יחד את החברה.

אוטומציה בתחום אבחון השבץ היא משמעותית, משום שישנו פרק זמן קצר מאוד, בממוצע שש שעות מהאירוע, שבו ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי. בתוך פרק זמן זה על המטופל להבין שלקה בשבץ, להגיע לבית החולים, להתקבל במיון ולעבור CT ופענוח. כל שלב כזה שניתן להאיץ, יכול להציל חיים ורקמת מוח.

מדטורניק, חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם, משווקת מכשירים רפואיים לטיפול בשבץ. בשנה האחרונה לבדה חתמה מדטרוניק על הסכמי שיווק עם החברות קת'וורקס, אלפא אומגא ו-EDP. קת'וורקס פיתחה ומשווקת טכנולוגיה לא פולשנית להדמיה של עורקי הלב בזמן צנתור; אלפא אומגא פיתחה מוצר להדמיית והכוונת מכשור רפואי במהלך ניתוחי מוח, המהווה מוצר משלים למכשירי ניתוחי המוח שמשווקת מדטרוניק; ו-EDP, שנמצאת כיום בבעלות פיליפס אך פועלת מישראל, משווקת מערכות להנחיית מכשירים לטיפול בהפרעות בקצב הלב.

ההסכמים הללו דומים בכך שמדטרוניק משיגה באמצעותם יכולות בתחום הבריאות הדיגיטלית המשלימות את היכולות שלה בתחום המכשור הרפואי הקלאסי, וזאת מבלי לרכוש בפועל את החברות. הרכישות הגיעו בעקבות ביקור של מנכ"ל מדטרוניק, עומר ישראק, בישראל בדצמבר האחרון. ישראק הגיע בעיקר כדי להיפגש עם עובדי חברת מזור, אותה רכשה מדטרוניק בשנה שעברה ב-1.64 מיליארד דולר, אולם תוך כדי הביקור גם נפגש עם מספר חברות וגורמים בישראל והצהיר כי המדינה היא אחת המעניינות בעולם בתחום הבריאות הדיגיטלית.

רצף ההסכמים מעיד על חיזוק הקשר של מדטרוניק לישראל, אך גם על גישה חדשה של התאגיד בחתימת הסכמי שיווק עם חברות צעירות. כך היא יכולה להציע לרופאים חבילה כוללת אטרקטיבית יותר, וכן לפתח במקביל שדרוגים במכשיריה ובמערכות ההדמיה של השותפות, כך שאלו ייטיבו לפעול יחד. ייתכן שאחד מן ההסכמים הללו יוביל בעתיד לרכישה, כפי שקרה במקרה של מזור: השיווק המשותף מאפשר למדטרוניק לראות את הערך האמיתי שהלקוחות מייחסים למוצר, ולהביט מבפנים על התנהלות החברה שעמה היא משתפת פעולה.