תביעה נגד נמל חיפה: גובה תעריפי שבת על פריקה וטעינת אניות בימי חול

הנציגות הישראלית של חברת הספנות הבינלאומית MSC הגישה לביהמ"ש בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד חברת נמל חיפה, בטענה לגביית יתר על פריקה וטעינה של אניות

נמל חיפה / צילום: עושים עניין
נמל חיפה / צילום: עושים עניין

הנציגות הישראלית של חברת הספנות הבינלאומית MSC הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד חברת נמל חיפה, בטענה לגביית יתר על פריקה וטעינה של אניות.

חברת MSC עוסקת בהובלה ימית של סחורות בכל העולם. בסיסה נמצא בעיר ג'נבה שבשוויץ, והיא מפעילה כ-500 אניות לשינוע של מכולות ופעילה ברוב הנמלים הגדולים בעולם.

מכתב התביעה, שהוגש על-ידי עו"ד טל ספיר ממשרד שיפמן ספיר שטורם ושות' בתל-אביב, עולה כי חברת נמל חיפה גבתה במשך שנים מ-MSC תעריפים שהיא גובה על פעילותה בימי מנוחה כמו שבת וחג, למרות שפעולות הפריקה והטעינה שהיא סיפקה לה נעשו בימי חול.

פעולות הפריקה והטעינה נקראות "ניטול", והתעריפים שנגבים עליהן בשבתות ובחגים גבוהים ב-40% מהמחיר הבסיסי שנגבה שבימי יום חול. לפי התעריפון של נמל חיפה, דמי הניטול הבסיסיים שנגבים בימי חול על טעינה או פריקה של מכולה בגודל של 20 רגל הם 566 שקל; ועל פריקה וטעינה של מכולה גדולה יותר, בגודל 40 רגל - 793 שקל.

בכתב התביעה נטען כי "חברת נמל חיפה עשתה דין לעצמה והרחיבה את הגדרת 'יום המנוחה' כפי שהיא בדין, בהלכה הפסוקה ובתעריפון הרבה מעבר למוצאי שבת או למוצאי חג - בצאת הכוכבים כמורשת ישראל. 'יום' בנמל חיפה נמשך יותר מ'יום' בישראל, ופרק זמן של 36 שעות מחליף פרק זמן של 24 שעות".

עוד נטען כי "MSC הסתייעה בעובדי נמל חיפה להטענת אניות שעגנו בנמל בבוקרו של יום ראשון ולעתים גם ביום שני, ולמרות זאת היא חויבה בתוספת למחירי הניטול הבסיסיים בשל שירותים שניתנו בימי מנוחה, כאילו הטעינו סווארי הנמל את אותן מכולות מטען בבוקר יום שבת, 24 שעות קודם לכן. תוצאה אבסורדית נוספת מתקבלת כאשר על פריקת המכולות של החברה שהגיעו לישראל ובוצעה בשעות הבוקר המוקדמות של יום ראשון, MSC חויבה על-ידי הנמל שלא כדין בתעריף הגבוה של יום מנוחה. זו התנהלות שגורמת נזק ליצואנים וליבואנים שעושים שימוש בשירותי חברת נמל חיפה, שקיבלה זיכיון מהמדינה להפעיל את נמל חיפה".

במסגרת כתב התביעה מזכיר עו"ד ספיר הליך דומה שניהלה בשנים האחרונות חברת אם.פי.איי סחר בנייר נגד חברת נמל אשדוד בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע. במסגרת אותו הליך טענה החברה כי חברת נמל אשדוד גבתה ממנה תעריפי יום מנוחה, למרות ששירותי הניטול ניתנו לה לאחר סיום יום המנוחה. בית המשפט המחוזי בבאר-שבע אישר את התביעה הייצוגית נגד נמל אשדוד.

"חרף הכרעה שיפוטית ממש באותה סוגיה, חברת נמל חיפה ממשיכה לגבות מלקוחותיה מזה שנים רבות תוספת בלתי חוקית למחיר שירותי הניטול", נטען בעתירה.

מחברת נמל חיפה נמסר היום (ד') ל"גלובס" כי תגובתה לתביעה תימסר לבית המשפט.