גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

“אני יושב עם הילדים, מספר סיפור, ולא יודע מה יהיה המשפט הבא שלי"

הסופר ינץ לוי מאמין שילד צריך להישאר בבית עד גיל 5, מסביר למה אנחנו מתגעגעים לילדות ומספר איך ערב קשה כבייביסיטר גרם לו להתחיל לכתוב

ינץ לוי/ צילום: כפיר זיו
ינץ לוי/ צילום: כפיר זיו

עד גיל חמש, ההורים של ינץ לוי לא שלחו אותו לגן אלא השאירו אותו בבית. את המפגש עם גן חובה הוא צלח איכשהו, אבל כשהגיע לכיתה א', נשבר. הילד המופנם והביישן לא הבין למה הוא צריך להיות במסגרת הנוקשה והחונקת, פרץ בבכי בלי סיבה, עשה ככל יכולתו להשתלב, ולא ממש הצליח.

כבר אז היה בנוי אחרת, חשב באופן שונה, היה יצירתי, ניסה להשתלב במערכת, אבל נלחם לשמור על הייחודיות שהפכה אותו ליזם של מילים, סופר, תסריטאי, כותב מחזות, מרצה, ועכשיו גם סוג של פרפורמר - שחקן, במופע "הרפתקאות ינץ לוי", שבו הוא פוגש על הבמה את הדמויות שברא בספריו. הילד שלא היה מסוגל לדבר בקול רם, מחזיק מופע שלם בקלות ומהפנט את הקהל בקסם מספרי הסיפורים מפעם.

הוא אמן של ניסוחים בעל-פה ובכתב. מדבר מהר, אבל מצליח לברור את המילים המדויקות ולהשחיל אותן על חוט המחשבה. וכשהוא חוזר ליום הראשון ההוא בכיתה א', אפשר לראות שעדיין כואב לו על הילד שחיכה שיגידו לו, "לך הביתה, אנחנו יודעים שבית ספר שבנוי ככה הוא לא בשבילך".

"בית הספר המודרני נוצר במהפכה התעשייתית", הוא מסביר, כשאנחנו נפגשים בקפה הבית שלו בתוך מכון ויצמן, לא רחוק מהבית שלו ברחובות, "והמטרה שלו הייתה להכשיר פועלים. תראי איך זה עובד: יש צלצולים, יש מנהל עבודה ל-40 פועלים שיושבים בחדר ואמורים לצאת משם באותה תבנית. במבנה הזה הוא מתעלם מהנפש, מהמאוויים, מהנטיות הטבעיות. המורים לא אשמים בזה, הפורמט אשם.

"אבא היה עד גיל 45 קרייריסט, דובר ההסתדרות, עיתונאי בימי ‘דבר' הגדולים, קמפיינר של מפא"י, וכשפגש את אמא הוא חצי פרש ותמיד עבד מהבית, ככה ששניהם גידלו אותנו. ואני מרגיש את חמש השנים האלה כל יום בחיי - לא כנוסטלגיה וזיכרונות, אלא כתשתית רגשית שנוצקה שם, התגלגלה, לבשה ופשטה צורה. זה כמו בכתיבת סיפור או בניית מערכת יחסים, ההתחלה חורצת גורלות".

ענבל אשתך ואתה החלטתם לעשות אותו הדבר עם ארבעת ילדיכם. שניכם אומנם עצמאים - אתה סופר והיא כוריאוגרפית - אבל בכל זאת זה תיק לא פשוט להשאיר את הילדים בבית עד גיל חמש ולנסות ולשרוד כלכלית.

"הבעיה שלי שבמסגרות הקיימות הרגילות, לא המתעללות והנוראיות, הילדים צריכים להתאים את עצמם למערכת והם לא יכולים לתת ביטוי לערימת היצירתיות המבעבעת בהם, לכאוס הפנימי שהוא הבסיס ליצירתיות".

עם כל הכבוד לאידיאלים, בחוץ מחכים החיים עצמם, עם העולם הלא מגונן שלבסוף הם יאלצו להתמודד איתו בלעדיכם. אולי אתם עוטפים אותם באופן שעלול לפגוע בהם בסופו של דבר?

"אני לא יודע מה זה 'החיים עצמם'. אני יודע שאת הילדים שלי אני שולח לגן חובה".

כנראה יש גבול גם למה שאתם יכולים להכיל.

"ממש לא. אני רוצה שייפגשו בעולם עם דברים שאני לא יכול לספק להם, בעיקר אינטראקציות. אני ממש לא עוטף אותם בצמר גפן".

אתה לוקח סיכון שכשהם יגיעו לבית הספר, הם יגיבו כמו שאתה הגבת בכיתה א'.

"לא חטפתי שוק בכיתה א' בגלל זה, אני חוטף אותו גם היום. בן אדם לא בוחר איזו נקודת מבט תהיה לו על העולם. אנחנו צלחת פטרי של חיידקים, השפעות, קונטקסט, גורל, אינטראקציה, מרכיב אישיותי וסביבתי. ילד שהיכו אותו כשהיה קטן יראה את העולם אחרת. לפעמים אני תוהה ומזדעזע מהאופן ומהפרטים שמהם בנוי העולם.

"היצירה שלי לילדים מאוד קשורה לזה. ילד שלא מבין למה צריך צלצולים, למה המורה צועקת ולמה צריך לשלב ידיים כשעולה על הבמה המורה דרורה העצבנית, הכעוסה והאגרסיבית. אני מנסה ליצור סיטואציה מצחיקה, אבל גם מבינה לליבם של הילדים והמורה".

לא טבעי לך לעמוד על במה. אתה לא פרפורמר כמו אחיך, רשף לוי.

"שהוא גם שחקן מדהים. בחיים יש התפתחות טבעית, הבשלה ושינוי".

יכול לשים אצבע על הנקודה שזה קרה?

"כשמצאתי את עצמי במקרה הופך לסופר ילדים. עשיתי בייביסיטר לילדים של רשף, ואחת הבנות בכתה ורצתה את ההורים. ניסיתי להרגיע אותה ולא הצלחתי, עד ששאלתי 'רוצה לשמוע איך דוד אריה נתקע על הענן?'. מצאתי את עצמי יוצר סיפור תוך כדי שאני מספר אותו, וגיליתי שאני יכול לעמוד מול קהל של ילדים, שגם הם וגם אני נהיה מרותקים אליו. לפני 'דוד אריה' הרגשתי שאני צריך להיות אמן מתבודד כמו ואן גוך. ואז התחילו להזמין אותי למפגשי סופרים. בדרך כלל הסופר מקריא קטעים מהספר, מספר על עצמו ויש שאלות ותשובות. אצלי זה התפתח לסטנד-אפ, שהתחיל בקטן והפך למופע".

בעצם, במפגשי הסופרים צברת קילומטראז' מול קהל ובדקת חומרים "על רטוב" למופע הגדול.

"10 שנים של בדיקות. ילדים כתבו לי, 'אני רוצה לפגוש את הדוד אריה', 'סבא אליהו קיים?'. הרגשתי צורך לתת להם מענה. בסופו של דבר, אני מאמין בכתיבה ויצירה ולא לדעת מה אני עושה, אני מתאמן כל הזמן. אני תמיד ניגש בחוסר ידיעה".

בלי סינופסיס? כיוון של עלילה? דמויות?

"ברוב הפעמים אין לי סינופסיס. אני יושב עם הילדים, מספר סיפור, ולא יודע מה יהיה המשפט הבא שלי. ביצירתיות יש חוסר שליטה. זה כמו להיכנס למקום שאתה לא מכיר בלי מפה שתכוון אותך לאן ללכת. יש שוטטות, והכול קשור לכיתה א'. חינוך שהמטרה שלו היא שליטה הוא לא חינוך. היצירתיות נמצאת אצל כולם, רק שלאט-לאט היא נזנחת. הנוסטלגיה שלנו לילדות היא הגעגוע אליה".

אף שהוא מתעקש על האמנות והחזון והערך שהוא מביא למופע שלו, הפקה כזאת מצריכה לא מעט ניירת והתעסקות שרחוקה מיצירתיות נטו, וגם אליה לוי נכנס בחדווה. "את מתכוונת לטבלאות האקסל של החיים. ‘סיגמא טאלנטס' ו'סברס' מפיקים את המופע, אז אני לא לבד בזה. דיברנו המון זמן וזה לא יצא לפועל, כי הקדשנו מחשבה בהיתכנות הכלכלית שלו ואיך משלבים משהו משמעותי.

"הם השקיעו את הכסף ומסגרו תקציב שבכפוף אליו האמת האמנותית תבוא לידי ביטוי. על הבמה יש מוזיקה חיה. למדתי מוזיקה ברימון ובאקדמיה למוזיקה ואחרי הצבא למדתי סקסופון, אז הייתי שותף להלחנת השירים עם גלעד ויטל ורואי לוי המבריקים מ'שוטי הנבואה', דרך נפלאה בשבילי לחזור למוזיקה. אנחנו משפרים את עצמנו כל הזמן".

זה באמנותי. מה בצד העסקי?

"יש לי שותפים מקצוענים וכל אחד מביא את החוזקות שלו. אני מתייעץ ומעורב בכל מה שקשור לאקסל".

נשאר לך בכלל זמן לכתוב?

"בטח, זה מה שאני עושה. 'סבא אליהו - מבול של צרות' יצא ואני עובד על השלישי. אני כותב תסריט לסדרה בתאגיד שמבוסס על הספר שלי ‘תוחלת החיים של האהבה', הנובלה ‘הספד לאגרנט' שהוקלטה רק באודיו תודפס בספר עם נובלה חדשה, ואני מתכוון תוך שנה וחצי לפרסם ספר למבוגרים".

למה אתה צריך להתעסק עם מבוגרים, כשאתה כל־כך מבוסס בספרות הילדים שמתגמלת כלכלית ונפשית פי כמה?

"ספר מגיע אליך בכל מיני צורות. לילדים לוקח פחות זמן לכתוב, כי הספרים קצרים יותר, אבל זה לא פחות מדויק או מושקע. לעומת המבוגרים, תמיד יש ילדים חדשים שיקראו את הספרים שלך, היום יש יותר ילדים קוראים ממבוגרים קוראים. את שואלת אם זה כלכלי? הייתי עושה את זה גם בחינם. אני יכול להגיד שאני מתפרנס מלספר סיפורים ולא צריך לעבוד בעבודה אחרת. יש לי מגירת רעיונות מפותחים שמחכים בה".

כבר אמרנו, אתה יזם.

"זה קשור לחמש השנים הראשונות שלי בבית. תמיד אמרו לנו בבית שאנחנו יכולים להגשים את החלומות שלנו. אם אני לא עושה את מה שאני אוהב, אני פשוט נובל".

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד