כך הפנה עמוס לוזון גב לאחיו במכבי פ"ת, והלך לרכוש קבוצה בראשל"צ

למרות הזיהוי המשפחתי, רכש השבוע עמוס לוזון את קבוצת הפועל ראשל"צ • ברקע המהלך - מחלוקת על השחקן עמרי לוזון, בנו של עמוס • לחילופי בעלות על קבוצות כדורגל יש גם צד עסקי שאינו מזיק לבעלים • אבי לוזון: "עמוס יותר ביזנס-מן ופחות סנטימנטלי ממני. שיהיה לו בהצלחה" • פרשנות

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

אבי לוזון נשבע שאת הבשורה על ההחלטה של אחיו עמוס לרכוש את מועדון הכדורגל הפועל ראשון לציון הוא קרא ביום ראשון בבוקר באתר ONE, יחד עם כל חובבי הכדורגל. "אני באופן אישי לא אלך בחיים לקבוצה אחרת, אבל עמוס הוא הרבה יותר ביזנס-מן ופחות סנטימנטלי ממני", הוא אומר בשיחה עם "גלובס", "גם כשהוא קנה את חברת הנדל"ן א.דורי הוא לא עדכן אותי לפני. בכל מקרה, אני מאחל לו הצלחה - כל מה שהוא נוגע בו הופך לזהב".

מדוע זה עד כדי כך מפתיע בעולם העסקי הקר, שמי שהיה בעבר בעלים של קבוצה עובר לקבוצה אחרת? בעיקר כי מדובר בעמוס לוזון, שמזוהה כבר יותר מ-25 שנה רק עם מכבי פתח תקווה בקנאות, בנאמנות טוטאלית. ובין היתר, כי נדמה כלפי חוץ שהאחים אבי ועמוס אחד הם.

מאז החל עידן הבעלות הפרטית בכדורגל, לא חסרות דוגמאות לאנשי עסקים שדילגו מכאן לשם, בין אם בשל אתגר ספורטיבי חדש ובין שגילו כי מקום אחר יהווה כר מצוין לפעילות עסקית, שבכלל לא קשורה למשחק עצמו - למשל נדל"ן.

האחים לוזון הופכים כעת למתחרים על המגרש. מכבי פתח תקווה של אבי, שנשרה לליגה הלאומית, והפועל ראשל"צ של עמוס, יתחרו על שני המקומות שמובילים לליגת העל. אבי לוזון טוען כי הוא לא מוטרד מהתחרות, "אותי מעניין רק שאנחנו נעלה, לא אכפת לי מי הקבוצה השנייה שתעלה איתנו". בכל מקרה, הפגישה הראשונה ביניהם תהיה כבר במחזור השני.

אבי לוזון / צילום: תמר  מצפי
 אבי לוזון / צילום: תמר מצפי

מדוע הפנה עמוס לוזון גב לאחיו ולמקום שהפך אותו ל"עמוס לוזון". מילא היה הולך לקבוצה גדולה, בית"ר ירושלים, הפועל ת"א או הפועל באר שבע. אבל למה דווקא למועדון ששיחק בליגת העל עונה אחת בלבד ב-16 השנים האחרונות?

גורמים בכדורגל העריכו כי עם כל הזיהוי המוחלט למכבי פתח תקווה, אין שום סיבה שאיש נדל"ן כעמוס לוזון יחמיץ עסקה ספורטיבית טובה, בהשקעה כספית אפסית כמעט, שתאפשר לו להיכנס לתודעה העסקית גם בעיר הרביעית בגודלה היום בישראל. לפי גורמים המקורבים לעסקה, עמוס לוזון רכש את הקבוצה ב-1.8 מיליון שקל, סכום החובות של המועדון שנותרו לרשויות (מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו') מתקופת איל ברקוביץ'.

המחלוקת על השחקן עמרי לוזון

נתחיל בעניין הספורטיבי. עמוס לוזון נמצא בכדורגל מאז שנות ה-90, כשהשתלט ביחד עם אחיו אבי על מכבי פתח תקווה ונטלו אותה מידי העמותה העירונית שניהלה את המועדון.

בשבע השנים האחרונות הוא הקטין משמעותית את מעורבותו בקבוצה ולטענת גורמים המקורבים למועדון, הוא לא השקיע בקבוצה מכיסו בכל השנים הללו. לדבריהם, מאז שחזר האח אבי לקבוצה, כשסיים את דרכו כיו"ר ההתאחדות לכדורגל לפני חמש שנים, הקבוצה נמצאת בידיו ברמה הניהולית וברמת קבלת ההחלטות היומיומית. אבי לוזון טוען שאחיו התייצב לצפות בקושי בחמישה משחקים בעונה של המועדון.

איפה עמוס כן מעורב מאוד מבחינה ספורטיבית? בליווי הקריירה של בנו, עמרי לוזון. הוא היה מגיע מדי שבוע לראות את הבן במשחקי קבוצת הנוער של מכבי פתח תקווה. כאן, לטענת גורמים, נמצאת גם אחת המחלוקות הגדולות בין האחים, שהובילה בסופו של דבר לרצון של עמוס לרכוש קבוצה אחרת. לטענת אותם גורמים, "החלום של עמוס היה שהבן שלו עמרי ישחק במכבי פתח תקווה, אבל אבי אחרת".

כך החל עמרי (20) לנדוד ממכבי פתח תקווה להפועל חדרה, משם לנצרת עילית, ואת העונה האחרונה סיים בהפועל אשקלון. כל זאת בתוך עונה אחת בלבד.

לטענת גורמים המקורבים לעסקה, "יש מחלוקת קשה בין עמוס לאבי, ועמוס ממש בטירוף לעשות עכשיו קבוצה אטרקטיבית ולהילחם במכבי פתח תקווה. זה מגיע עד כדי כך שהוא לוקח ספונסרים שהיו במכבי פתח תקווה ומביא אותם לראשון לציון". בין היתר הוזכר ניסיון של עמוס לעניין גם את שינו זוארץ, אחד המשקיעים והתומכים הגדולים במכבי פתח תקווה בשנים האחרונות (שינו זוארץ: "מכחיש שנעשתה אליי פניה כזאת"). לפי אותם גורמים, "עמוס מאוד נעלב מהדרך שבה הסתיימו היחסים עם בנו במכבי פתח תקווה".

בהקשר זה מסכים אבי לוזון להגיד רק, כי "אם הבן שלו (של עמוס) לא משחק - הוא (עמוס) לא רואה אף משחק כדורגל של אף קבוצה בישראל". במלים אחרות, עכשיו תהיה לעמוס לוזון קבוצת כדורגל שבה עומרי אולי יוכל להתפתח ולשחק.

אגב, משפחתיות ושילוב בעסקים הם עניין מוכר וידוע אצל עמוס לוזון בכדורגל ובעסקים בכלל. האחיין גיא לוזון מאמן ואימן במשך שנים את מכבי פתח תקווה; האח איציק שימש שנים ארוכות כמנכ"ל מכבי פתח תקווה.

ב-2016, לאחר שהשלים עמוס לוזון את רכישת א. דורי, הכריזה דורי בנייה על מספר שינויים בהנהלת החברה, במסגרתם מונה יעקב לוזון, אחיו של בעל השליטה עמוס, לתפקיד מנכ"ל החברה. במקביל מונתה אז בתו של עמוס, ליה לוזון, למנהלת פיתוח עסקי ועוזרת אישית לעמוס המכהן כמנכ"ל קבוצת א. דורי.

להגיע לתודעה העסקית דרך הספורט

את המהלך הראשוני להבאתו של עמוס עשה ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, ששימש כחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל והוא בנו של שחקן העבר של מכבי פתח תקווה ונבחרת ישראל פיני קינסטליך (קינן).

קינסטליך פנה כבר לפני חודשיים לעמוס וביקש לבחון איתו את האפשרות שיגיע למועדון. לוזון סירב, והזכיר כי הוא עם הכדורגל גמר. אבל במוצ"ש האחרון הוזעק ראש העיר קינסטליך לפגישה דחופה בין עמוס לוזון לאיל ברקוביץ', לסיכום העברת הבעלות, למרות  שעיריית ראשון לציון היא לא צד אמנם בעניין.

למהלך הזה עשוי גם להיות צד עסקי מוצלח. הצד הזה הוא שמאפשר יותר ויותר תנועות של בעלים מקבוצה לקבוצה, ממש כמו שחקנים. למשל, אלי טביב עבר מהפועל כפר סבא להפועל ת"א ובהמשך רכש את בית"ר ירושלים. משה חוגג, שהיה מזוהה כספונסר ואוהד של הפועל ב"ש, רכש את דווקא את בית"ר ירושלים.

"אני לא חושב שזה בעייתי בתור בעלים לעבור מקבוצה לקבוצה", אומר סתו שחם, שעד לפני שנתיים היה הבעלים של הפועל כפר סבא. שחם, איש הייטק, ניסה בתום התקופה בכפר סבא לרכוש את הפועל ת"א, ללא הצלחה. "לבעלים שמעורה בכדורגל תמיד יש את החיידק, ומעבר לזה את הרצון להתקדם. זה כמו שאתה עובד במקום מסוים ורוצה להתקדם למקום גדול ועם פוטנציאל גדול יותר", אומר שחם.

"בהקשר הזה, מי שרוצה שיהיה לו מועדון כדורגל עם הכנסות, קהילה ואוהדים פוטנציאליים, אצטדיון טוב ועירייה שתומכת - אז עסקת ראשון לציון היא מהטובות שנעשו כאן. אם לכדורגל הייתה הילה חיובית, הרבה אנשים היו קופצים על העסקה הזה, אבל הם חוששים. עמוס, שזה בדמו ולא חושש, עשה עסקה מצוינת".

סתיו שחם / צילום: תמר מצפי
 סתיו שחם / צילום: תמר מצפי

שחם מסביר כי "ראשון לציון זה מועדון עם פוטנציאל אדיר - זו העיר הרביעית בגודלה בישראל, עם כמעט 250 אלף תושבים, ועם עירייה שנותנת הקצבות מכובדות לקבוצות הספורט, והכי חשוב - יש שם בית ספר לכדורגל של כמעט 2,000 ילדים, שרק הוא שווה הכנסות של 5-6 מיליון שקל בשנה".

ויש כמובן גם את העניין הנדל"ני. ליזם נדל"ן כמו עמוס לוזון, דריסת רגל בעיר כמו ראשון לציון יכולה להיות שווה המון. נכון להיום בונה לוזון את פרויקט "יוניק טופ", שמשותף לחברות ע. לוזון נכסים והשקעות בע"מ ודניה סיבוס, בסמוך לגשר ראשון לציון, הכולל ארבעה בנייני מגורים בני 19-25 קומות, ובסך הכל 377 יחידות דיור.

כדורגל הוא גם כר פורה ומניב ליצירת פעילות עסקית או פוליטית. את האחים לוזון הכירה הקהילה העסקית דרך עולם הכדורגל - אבי לוזון היה מוכר הרבה יותר כבעלים של מכבי פתח תקווה מאשר כבנקאי בכיר בדיסקונט. יעקב שחר הוא מבחינה תודעתית הרבה יותר מכבי חיפה מיבואן הונדה.

"ליזמי נדל"ן או לקבלנים - ברור שיחסים טובים עם ראש העיר יכולים לעזור ברמת ההיכרות", אומר סתו שחם. "אם בנאדם רוכש כדורגל ומשקיע ודואג לקבוצה ולילדים בעיר ואם כתוצאה מכך בעירייה יכולים לבוא ולעזור לו ולשתף אותו - במסגרת חוקית כמובן - אז למה לא? אני לא רואה בכך שום דבר בעייתי".

עמוס לוזון לא הגיב לפניית גלובס.

מעיריית ראשון לציון נמסר: "אנו שמחים כי נמצא רוכש לקבוצה. חשוב לציין כי העירייה אינה צד בהסכם, אלא רק מתקצבת את הקבוצה, כמו שאר קבוצות הספורט בעיר. ראש העיר הצהיר בפני הבעלים החדש כי הוא רואה חשיבות בקידום ופיתוח הנוער והילדים וקיבל את הבטחתו כי יינתן דגש מיוחד על כך".