גוגל ניפצה את תחזית הרווח; המניה מזנקת 7% לאחר המסחר

הכנסות החברה לרבעון זה עמדו על 38.9 מיליארד דולר, מעל לציפיות האנליסטים להכנסות של 38.1 מיליארד דולר • הרווח הנקי של לרבעון עומד על 9.9 מיליארד דולר • הכנסות גוגל מכל הקלקה על מודעה נמצאות בירידה

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס, HANNIBAL HANSCHKE
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס, HANNIBAL HANSCHKE

חברת אלפאבית , החברה האם של גוגל, דיווחה הלילה (ה') על התוצאות הכספיות הרבעוניות, שהיו טובות מתחזיות האנליסטים. בתגובה מזנקת מניית החברה ב-8%. הכנסות החברה צמחו ב-19% והסתכמו ב-38.9 מיליארד דולר, כ-800 מיליון דולר מעל לתחזיות האנליסטים. ברבעון המקביל עמדו הכנסות אלפאבית על 32.7 מיליארד דולר. קצב הצמיחה נמוך יותר מאשר ברבעון המקביל ב-2018, אז הוא עמד על 26%. דבר נוסף שדוחף את המניה לעליות היא החלטה של דירקטוריון אלפאבית לבצע תוכנית רכישה עצמית של מניות מסוג C בהיקף של 25 מיליארד דולר.

גם בשורה התחתונה הפתיעה גוגל לטובה - הרווח הנקי הסתכם ב-9.9 מיליארד דולר או 14.2 דולר למניה, מעל תחזיות האנליסטים לרווח של 11.3 דולר. ברבעון המקביל עמד הרווח הנקי על 3 מיליארד דולר, אך הוא כלל גם הפרשה של 5 מיליארד דולר לטובת קנס שקיבלה החברה באירופה בעקבות ניצול לרעה של כוחה בתחום מערכות ההפעלה למובייל. לכן, בנטרול הקנס, הרווח הנקי של החברה עלה ב-24%. לכן, שולי הרווח של החברה עמדו ברבעון החולף על 24%, לעומת 9% ברבעון המקביל בשנה שעברה.

הכנסות החברה התחלקו באופן הבא: 32.6 מיליארד דולר מעסק הפרסום של החברה, 6.1 מיליארד דולר מה"הכנסות האחרות" שכוללים את חטיבת מחשוב הענן, חנות האפליקציות גוגל פליי ומכשירי החומרה, ו-162 מיליון דולר מה"הימורים האחרים", חברות הבת של אלפבית פרט לגוגל.

עלויות רכישות התעבורה (TAC) - נתון שמתייחס לתשלומים של גוגל לחברות כמו אפל כדי להיות שירות החיפוש ברירת המחדל עמדו על 7.24 מיליארד דולר, לעומת ציפיות לסכום של 7.27 מיליארד דולר. עלויות רכישת התעבורה היוו 22% מההכנסות של גוגל מפרסום, בהשוואה ל-23% ברבעון המקביל. המשמעות היא שהתשלום הופך למעט פחות משמעותי לעומת ההכנסות מפרסום, ומדובר במגמה חיובית עבור החברה.

מהדוחות עולה כי המגמה השלילית בשוק הפרסום ממשיכה: מספר הקליקים בתשלום בנכסי גוגל צמח ב-28% ברבעון האחרון. קצב הצמיחה יורד, לאחר שברבעון הראשון של השנה צמח מספר הקליקים ב-39%, וברבעון שלפניו הוא צמח ב-66%. העלות של כל קליק, נתון שמשקף את הכנסות החברה מכל קליק, ירדה ברבעון הנוכחי ב-11% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

מחלקת המשפטים של ארה"ב הודיעה השבוע כי תפתח בבדיקה רחבה של פלטפורמות האונליין המובילות כדי לבחון אם קיימות הפרות של חוקי ההגבלים העסקיים בפרקטיקות שלהן. בעוד שלא ציינה מפורשות את גוגל בהודעתה, המחלקה הצהירה כי בין היתר תבחן את שוק החיפוש אונליין.

לאחרונה המשקיע המיליארדר פיטר ת'יל, הידוע כתומך של נשיא ארה"ב דונלאד טראמפ, טען כי ה-FBI וה-CIA צריכות לבחון אם סוכנויות מודיעין סיניות הסתננו לגוגל, וטראמפ חיזק את אמירותיו.