למרות דחיית בל"ד: הרשימה המשותפת תרוץ יחד

קשה של ראשי בל"ד מהמפלגות האחרות לדחות את מסיבת העיתונאים למחר, סורבה •  על פניו נראה שבבל"ד יאלצו לקבל את הרשימה כפי שהיא, שכן ריצה בנפרד לא באה בחשבון בשל אחוז החסימה

הרשימה המשותפת / צילום:  דוברות המשותפת / צילום: דוברות המשותפת
הרשימה המשותפת / צילום: דוברות המשותפת / צילום: דוברות המשותפת

איחודה המלא מחדש של הרשימה המשותפת נדחה למחר בשל דחיית ההחלטה בהנהגת בל"ד, אבל הדבר לא מנע מראשי שלוש המפלגות האחרות לכנס מסיבת עיתונאים ולהכריז על הריצה המשותפת. בקשה של ראשי בל"ד מהמפלגות האחרות לדחות את מסיבת העיתונאים למחר, סורבה. מסיבת העיתונאים שבה הכריזו על המשותפת עמדה אם כן רק על שלוש רגליים, אך המשתתפים בה השתדלו להתעלם מכך.

הזימון למסיבת העיתונאים נשלח בעיצומה של ישיבת הוועד המרכזי של בל"ד שדן בסוגיה. בל"ד דרשה שינוי ברשימה שהורכבה על ידי ועדה משותפת ולפיו, מועמדה מאזן גנאים, שמוכר בציבור הישראלי כולו כמי שהיה יו"ר קבוצת הכדורגל של סכנין ואחר כך ראש העיר, יועלה מהמקום ה-13 ל-12 על חשבונו של מועמד חדש ג'אבר עסקלה.

בבל"ד אומרים כי לא יתכן שחד"ש שקיבלה ארבעה מועמדים בעשירייה הראשונה בעוד האחרות רק שתיים לכל אחת, תקבל מועמד נוסף במקום ריאלי. המשא ומתן בין הצדדים נמשך כבר שבועיים, ובין השאר הסכים מנצור עבאס, יו"ר רע"מ האיסאלמית לוותר על מקומו ולהעלות את יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה למקום השני על חשבונו, אבל בחד"ש סירבו לשינוי במקום ה-12.

בבל"ד התעקשו והבוקר החליטו לדחות את ההכרעה למחר לישיבה נוספת של הוועד המרכזי של המפלגה. על פניו נראה שבבל"ד יאלצו לקבל את הרשימה כפי שהיא, שכן ריצה בנפרד לא באה בחשבון בשל אחוז החסימה. יש גורמים במפלגה הקוראים להימנע מריצה לכנסת, ולהצטרף למי שקוראים להחרים את הבחירות.

אחמד טיבי, שגם הוא בתחילה התנגד להסכם שגיבשה אותה ועדה משותפת, עלה מקום אחד ברשימה למקום השלישי ונקבע כי יהיה יו"ר הסיעה.

נזכיר כי שתי הרשימות הנפרדות שרצו בבחירות באפריל השיגו עשרה מנדטים, שישה לחד"ש עם תע"ל של טיבי וארבעה לבל"ד עם רע"מ. כל ראשי המפלגות מודעים לאחוז ההצבעה הנמוך בחברה הערבית (פחות מ-50%) והמשימה העיקרית תהיה להעלותו ולקבל לפחות 12 מנדטים.

בין השאר בונים שם על בריחה של מצביעים ערבים ממרצ, על רקע התחברותה של זו לאהוד ברק, מי שנחשב אישיות לא רצויה בחברה הערבית על רקע אירועי 2000 שאירעו תחתיו ראש ממשלה. ברק כזכור התנצל בפני הערבים ואף הרחיק את עצמו למקום העשירי ברשימה לפי דרישת ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ, אבל ספק אם הדבר יספק את הציבור הערבי.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום בנצרת אמר איימן עודה יו"ר חד"ש ומספר 1 ברשימה : "אנחנו נפעיל את מלוא המשקל הפוליטי שלנו כדי להפיל את שלטון נתניהו. רק רשימה משותפת חזקה תפיל את שלטון הימין, רק רשימה משותפת חזקה תמנע את האפליה, את תכניות הסיפוח, ואת חיסול המרחב הדמוקרטי."

אלא שגם הפעם לא נראית אפשרות סבירה של מעורבות הרשימות הערביות בממשלה, ולפי סקרים וניתוחים של ההצבעה בקרב ערביי ישראל, זו אחת מהסיבות לאחוז ההצבעה הנמוך של הקול הערבי.