מהאונס בשמרת ועד פרשת ברנס: "גלובס" בעקבות פסקי הדין האבודים

פסקי דין היסטוריים בפרשות פליליות שטלטלו את המדינה לא הולכים סתם כך לאיבוד • בין אם מדובר בנפילה ביורוקרטית בין הכיסאות, ובין אם מדובר בניסיון אקטיבי להסתיר הכרעה שנויה במחלוקת שהתהפכה בשלב מאוחר יותר - זו תופעה מטרידה • "גלובס" יוצא לאתר את פסקי הדין האבודים ולהנגישם לציבור, למען הדורות הבאים

פרויקט פסקי הדין האבודים של "גלובס" נולד כמעט במקרה, כשחיפשנו את פסק הדין משנת 1992, שבו זיכה בית המשפט המחוזי בחיפה את הנערים שהואשמו בביצוע אונס בקיבוץ שמרת. הופתענו מכך שאף שמדובר בפרשה מוכרת במיוחד, פסק הדין - שאומנם התהפך בעליון, אבל יש לו חשיבות היסטורית - לא נמצא בשום מקום. החלטנו לעשות הכול כדי להגיע אליו ולפרסם אותו. הצלחנו, וכעת הוא נגיש לציבור, בין היתר בהמשך עמוד זה.

די מהר הבנו שפסק הדין הזה אינו היחיד שנעלם או שקשה מאוד למצוא אותו. פסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה, שבו הורשע עמוס ברנס ברצח החיילת רחל הלר, התברר גם הוא ככזה. גם כאן מדובר בפסק דין בעייתי שהתהפך אחר-כך, ושעוסק בפרשה מוכרת מאוד. שוב יצאנו לחיפוש, ושוב הצלחנו. 

מדובר בפרשות מהמפורסמות ביותר בהיסטוריה המשפטית של ישראל, שהולידו שלושה פסקי דין (בפרשת ברנס היו שניים) בעייתיים שהתהפכו מאוחר יותר בבית המשפט העליון, ואת שלושתם ניסו אנשים שונים לאתר במשך שנים ללא הצלחה. לאור זאת קשה שלא לתהות אם מדובר במקרה ביורוקרטי תמים של מסמכים שנפלו בין הכיסאות - או בהסתרה מכוונת שנועדה למנוע מהציבור גישה להחלטות שנויות במחלוקת שהתבררו כשגויות. 

"גלובס" ימשיך לחקור, לחפש ולאתר פסקי דין אבודים ולהנגיש אותם לציבור, למען הדורות הבאים. הנה סיכום של פסקי הדין האבודים שאיתרנו עד כה: 

1. פסק הדין מ-1992 של בית המשפט המחוזי בחיפה, שזיכה את הנערים שהואשמו באונס בקיבוץ שמרת (הנערים הורשעו בעליון): 

לכתבה המלאה על איתור פסק הדין בפרשת האונס בשמרת לחצו כאן.

2. פסק הדין מ-1976 של בית המשפט המחוזי בחיפה, שהרשיע את עמוס ברנס ברצח החיילת רחל הלר (ברנס נמצא זכאי למשפט חוזר וזוכה זיכוי אילם ב-2002): 

לכתבה המלאה על איתור פסק הדין במשפט עמוס ברנס לחצו כאן. 

3. פסק הדין מ-1982 של בית המשפט המחוזי בירושלים, שהרשיע את סנ"צ בדימוס שאול מרכוס במתן עדות שקר בפרשת ברנס (מרכוס זוכה בעליון):

לכתבה המלאה על איתור פסקי הדין בפרשת עמוס ברנס ומשפט השוטרים - לחצו כאן.