פייזר צפויה למזג את פעילות הגנריקה של מיילן: איום חדש על טבע או דווקא הזדמנות?

עפ"י דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" - ששתי החברות לא הגיבו אליו - מדובר במגעים מתקדמים ביותר, וייתכן שהעסקה תוצג לשוק כבר מחר • מניית טבע נסחרת היום בעליות בת"א, למרות שחזרה מניו יורק עם פער שלילי מסוף השבוע

בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'

איום חדש על חברת התרופות טבע , או דווקא הזדמנות? על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", חברת התרופות פייזר צפויה למזג את פעילות הגנריקה של מיילן אל פעילות הגנריקה הקיימת שלה, ובכך תקום חברת ענק בתחום הגנרי. עם זאת, ב"וול סטריט ג'ורנל" העריכו כי עסקה כזאת עשויה לייצר עוד עסקאות בתחום הגנרי. ייתכן שההערכה הזאת היא הסיבה לכך שמניית טבע  נסחרת היום בעליות בפתיחת שבוע המסחר בת"א, למרות שחזרה מניו יורק עם פער שלילי מסוף השבוע.

החברות לא הגיבו לדיווח, אולם לפי הדיווח מדובר במגעים מתקדמים ביותר, וייתכן שעסקה כזאת תוצג לשוק כבר מחר.

לפי הדיווח, העסקה תתבצע כך שבעלי המניות הקיימים של מיילן יחזיקו ב-40% מהחברה החדשה. מיילן משווקת כיום גרסאות גנריות לתרופות מקוריות של פייזר, וביניהן למשל ליפיטור לטיפול בכולסטרול גבוה, ו-ויאגרה לטיפול באין-אונות. שווי השוק הנוכחי של מיילן הוא 9.5 מיליארד דולר - כארבע שנים לאחר שטבע ביקשה להשתלט עליה לפי שווי של כ-40 מיליארד דולר. גם מיילן וגם טבע סבלו בשנים שחלפו משחיקה בעסקי הגנריקה בשל לחצי מחירים בשוק בארה"ב, ולכל אחת מהן נוספו גם צרות ספציפיות שלה. כך למשל, המינוף העצום של טבע (שוויתרה על רכישת מיילן אך רכשה את אקטביס בכ-40 מיליארד דולר) מעיק על החברה, החשופה גם להליכים משפטיים משמעותיים; ואילו מיילן מתקשה עם תרופת הדגל שלה, אפיפן, שנתקלה בתחרות גנרית ובעבר עלתה לכותרות בשל העלאות מחיר שערורייתיות מצד מיילן.

גם למיילן יש חוב גדול יחסית על רקע רכישות שביצעה, וכמו טבע גם היא חשופה לתביעה בנוגע לתיאום המחירים בשוק הגנרי בארה"ב. בשנה שעברה, על רקע השחיקה בתוצאותיה ובשוויה, דירקטוריון מיילן החליט לבצע בחינה אסטרטגית ולבחון חלופות ליצירת ערך לבעלי המניות.

כבר היום, במונחי שווי שוק, מיילן גדולה יותר מטבע, וזאת על אף שגם מנייתה איבדה עשרות אחוזים מהשיא. מיילן, נזכיר, נסחרה במשך תקופה מסוימת בבורסה בת"א לאחר שהצטרפה אליה כשניסתה להשתלט על חברת התרופות הדואלית פריגו - ניסיון שנכשל לבסוף.

שוויה הנוכחי של טבע בבורסות ניו יורק ות"א עומד על 8.2 מיליארד דולר, לאחר שביום שישי מנייתה נחלשה מעט למחיר שפל נוסף, 7.54 דולר. זאת, בין היתר על רקע ההליך המשפטי בתחום משככי הכאבים האופיואידיים. בסוף השבוע, תוכנית התחקירים  Minutes 60 של רשת CBS פנתה לבית המשפט בבקשה לחשוף מסמכים שנוגעים לפשרה אליה הגיעה טבע לאחרונה עם מדינת אוקלהומה, במסגרתה שילמה החברה 85 מיליון דולר מבלי להודות באשמה.

קרדיט סוויס: הרווח של טבע ברבעון יהיה טוב מהצפוי

ובחזרה לעס קת פייזר-מיילן: פייזר, שנסחרת בשווי כ-240 מיליארד דולר, צפויה לפי הדיווח למנות לתפקיד מנכ"ל החברה הגנרית הממוזגת את מייקל גוטלר, המנהל כיום את עסקי הגנריקה שלה. מנכ"לית מיילן, הת'ר ברש, צפויה לפרוש לאחר כ-7 שנים בתפקיד, ואילו רוברט קורי - יו"ר הדירקטוריון של מיילן, ומי שהוביל בתקיפות את ההתנגדות להשתלטות של טבע עליה - יהיה יו"ר החברה החדשה.

אגב, בסוף שנת 2015 פייזר כמעט הפכה לבעלת מניות גדולה בטבע. באותה תקופה, פייזר ביקשה לרכוש את אלרגן ב-160 מיליארד דולר, זמן קצר לאחר שטבע רכשה מאלרגן את אקטביס בעסקה שחלקה במניות; אלרגן החזיקה אז ב-10% ממניות טבע, שהיו אמורות לעבור לידי פייזר - אולם בסופו של דבר עסקת פייזר-אלרגן בוטלה.

טבע תפרסם ביום רביעי הבא (7 באוגוסט) את הדוחות שלה לסיכום הרבעון השני של השנה. בבנק ההשקעות קרדיט סוויס העריכו שהרווח ברבעון יהיה טוב מהצפוי, בזכות שינוי בתמהיל המכירות ומכירות חזקות יותר של התרופה המקורית קופקסון (להערכתם, כ-392 מיליון דולר ברבעון השני, בעוד שתחזית הקונצנזוס היא ל-348 מיליון דולר). יחד עם זאת, כלכלני הבנק סבורים שעל רקע הקשיים, השוק לא צפוי לתת לטבע "קרדיט" על כך. הם מצפים לשמוע מהחברה יותר פרטים על ההליך המשפטי המתקרב בתחום האופיואידיים, על התביעה בדבר תיאום המחירים בגנריקה, על מכירות התרופות המקוריות החדשות אג'ובי ואוסטדו, על סביבת התמחור בשוק הגנרי וכן על התחרות לקופקסון. בקרדיט סוויס ממשיכים להמליץ על המניה בהמלצת "נייטרלי" במחיר יעד של 9 דולר, שגבוה ב-19% מהנוכחי.