עוד ניסיון לתווך כספי מוסדיים להשקעה בתשתיות: ווליו בייס ולינצ'בסקי גיבשו קבוצת משקיעים שתרכוש 36% ממניות דן

שני הגופים מתכננים לבצע את הרכישה - בהשקעה של 435 מיליון שקל - במבנה של קרן שבה יהיו השותפים המנהלים, ללא השקעת הון משמעותית מצידם • העסקה תלויה בין היתר בהשגת הסכם שליטה משותפת בחברת האוטובוסים עם בעל המניות פנחס רוטנברג

אוטובוס של חברת דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס של חברת דן / צילום: תמר מצפי

תחום ההשקעה בתשתיות מושך עוד ועוד גופי ניהול, המבקשים לרתום את כספי המשקיעים המוסדיים ולגזור קופון שמן מניהולם. לאחר הקרנות ג'נריישן קפיטל  (שהונפקה בבורסה) וקיסטון (שרכשה את השליטה בחברת ההפעלה של כביש 6), מגיע תורם של בית ההשקעות ווליו בייס וחברה חדשה העונה לשם אירופה ישראל, המובילים מהלך להשקעה של כסף מוסדי במניות חברת התחבורה דן. זאת לאחר שהתקבלה הצעתם המשותפת לרכישת נתח של 36% ממניות החברה, שתתבצע על ידי קבוצת משקיעים שגיבשו.

ככל הידוע, הקבוצה שגיבשו ווליו בייס ואירופה ישראל, אשר כוללת חמישה גופים מוסדיים מקומיים וזרים, הציעה להשקיע קרוב ל-450 מיליון שקל ברכישת נתח המניות המוזכר, המשקף לחברת דן שווי של כ-1.2 מיליארד שקל. הצעה זו הייתה גבוה משמעותית מהצעות מתחרות שהגישו מוטי בן משה, קרן פורטיסימו, האחים וייל (בעלי מפעל מלט הר טוב) וכמה גורמים נוספים.

ככל הידוע, ההתקדמות לרכישת המניות - שקבוצת הגופים המעוניינים בהן כבר העמידו התחייבות להעברת מלוא הסכום שהוצע (כ-435 מיליון שקל) - תלויה בין היתר במו"מ שיידרשו לקיים ווליו בייס ואירופה ישראל מול פנחס רוטנברג, להסכם שליטה משותפת בחברת האוטובוסים הנרכשת.

רוטנברג, נכדו של מייסד חברת החשמל, מחזיק כיום בכ-10% ממניות דן ורוצה להגדיל את החזקותיו ל-14% - כך שהחזקותיו יחד עם קבוצת המשקיעים שגיבשו ווליו בייס ואירופה ישראל יגיעו ל-50%, בעוד שבמחצית השנייה של ההון יחזיקו חברי דן.

העסקה לרכישת המניות על ידי הגופים המוסדיים שגיבשו ווליו בייס ואירופה ישראל נעשית במבנה שותפות של קרן, כאשר ווליו בייס ואירופה ישראל יהיו השותפים המנהלים ויצטרפו לדירקטוריון דן. ווליו בייס ואירופה ישראל עשויים בהמשך לרכוש נתח מינורי מהמניות מידי קבוצת המשקיעים שגיבשו.

ווליו בייס הוא בית השקעות שהוקם לפני כמה שנים על ידי צמד יוצאי בית ההשקעות דש, ויקטור שמריך ועידו נויברגר, ונוסף להם בעליו כוללים היום את נתן חץ, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ, שותפו דודי ורטהיים, ובית ההשקעות מיטב דש. יאיר אפרתי, מנכ"ל ווליו בייס מיזוגים ורכישות מטפל בעסקה מטעמו של בית ההשקעות. אירופה ישראל הוא גוף בבעלותם של עופר לינצ'בסקי, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, שמעון בן חמו, לשעבר מנכ"ל חברת המים מקורות, וברי בר ציון, לשעבר מנכ"ל רשות השידור.

ככל הידוע, בכוונתם של ווליו בייס ואירופה ישראל להאיץ את תהליכי ההתייעלות הנעשים בדן, ואת הליכי השבחת הנדל"ן שבידי החברה, ותוך שנתיים-שלוש מסגירת הכניסה לשותפות בחברה מעוניינים להנפיק אותה בבורסה.

פוטנציאל להצפת ערך משמעותית

חברת האוטובוסים דן תחבורה נוסדה בשנת 1945, ולפי הנתונים שהיא מציגה, עיקר פעילותה כיום מתמקדת בהפעלת אוטובוסים בגוש דן והיא מסיעה מדי חודש יותר מ-14 מיליון נוסעים (כ-640 אלף ביום). שירותיה ניתנים במרחב של 22 רשויות מקומיות, היא משרתת אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש ובסוף שנת 2015 החזיקה בכ-1,300 אוטובוסים.

במשך עשרות שנים הייתה דן קואופרטיב - חברה בבעלת עובדיה, וב-2002 היא הפכה לחברה בע"מ. זאת "מתוך כוונה להתאים את הארגון למגמות המשתנות בתחום התחבורה הציבורית ועל בסיס הרצון להתייעל ולהימנות עם השורה הראשונה של החברות בתחום השירותים הניתנים לציבור". מנכ"ל החברה הוא עופר זילביגר, היו"ר הוא שמואל רפאלי ועל פי פרסומים החברה מעסיקה כ-2,600 עובדים.

מלבד פעילות התחבורה שלה, בידיה של דן נכסי נדל"ן לא מעטים, שחלק מהם שימשו בעבר כמוסכים, מרכזי שירות, חניונים ושימושים נוספים לאוטובוסים שלה, ומהווים פוטנציאל להצפת ערך משמעותית משינוי ייעודם. במסגרת פעילות הנדל"ן שלה יזמה דן בשנים האחרונות כמה פרויקטים בתחומי המגורים, המסחר והנדל"ן המניב.

כך לדוגמה, דן מקדמת בשותפות עם קבוצת אשטרום את פרויקט LYFE במרכז העסקים של בני ברק (BBC), שבאזור קניון איילון (עזריאלי), שם הן מקימות שני מגדלי משרדים בצומת הרחובות בן גוריון וששת הימים, על מגרש ששימש בעבר כחניון אוטובוסים. כמו כן, הפכה דן לשחקנית בולטת בענף התשתיות, לאחר שנכנסה להשקעות בתחומי ההתפלה וטיהור השפכים.

עוד מחזיקה דן בכ-16% מהונה של חברת אלקטריאון הבורסאית, המפתחת טכנולוגיית "כביש חכם" ש"אמורה לאפשר תנועת כלי רכב לאורך הכביש באמצעות העברת אנרגיה אלחוטית", ונסחרת בשווי נוכחי של כ-720 מיליון שקל. לשותפות באלקטריאון נכנסה דן לראשונה בסוף שנת 2017 בהשקעה של כמה מיליוני שקלים, וכיום שווי השוק של החזקותיה שם עומד על כ-120 מיליון שקל.