אמסלם אישר הקלות להוט מבלי שתחויב לספק שירות ביהודה ושומרון

שר התקשורת הנכנס אישר להוט הקלות נרחבות בקרוב למיליארד שקל בפריסה האוניברסלית, אך מנגד אינו מחייב אותה לספק שירותים ביהודה ושומרון • הבהיר כי הכיסוי התקשורתי של כלל החברות יידון בקרוב עם המינהל האזרחי והרשויות המקומיות

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

שר התקשורת דוד אמסלם אישרר את המלצתה של הוועדה המייעצת במשרד התקשורת, והוא מאפשר להוט הקלה חסרת תקדים בחובת הפריסה האוניברסלית שלה. ההחלטה של אמסלם חותמת למעשה את סאגת הפריסה של הוט ובכלל זה את היעדר הפריסה שלה ביהודה ושומרון - היעדר פריסה שנמשכת כבר שנים ארוכות ולא טופלה במסגרת ההחלטה הנוכחית שמקלה עליה.

הפריסה של הוט ללא יהודה ושומרון עומדת על 92% מהיישובים בארץ. ביתר היישובים העניק לה המשרד הקלה משמעותית, בכך שהוא מאפשר לה לספק את שירותיה בכמה אופנים מלבד פריסה פיזית של תשתיותיה. הוא יאפשר לה לספק את השירות באמצעות תשתיות סלולריות (דרך הוט מובייל), תשתיות אלחוטיות (גלים מילימטריים) ודרך הצנרת של בזק.

הסיבה לכך היא שהוט טוענת כי היא איננה מסוגלת לעמוד בפריסה מבחינת עלות, וכי אין ביקוש לשירותיה באותם יישובים. משרד התקשורת עמד בפני דילמה קשה, מפני שעל-פי עמדת הוט, עלות ההשקעה בחיבור כל היישובים הלא מחוברים מוערכת ב-800 מיליון שקל ויותר. המשמעות של החלטה לחייב את הוט לעמוד בתנאי הרישיון שלה ולפרוס, היא שקרוב לוודאי שהחברה לא הייתה עומדת בדרישה ונכנסת להפרה משמעותית של תנאי הרישיון שלה.

לכן החליט המשרד לבחור בדרך של פשרה ולחייב את החברה לספק שירותים ליישובים לא מחוברים, וזאת באמצעות תשתיות חלופיות. הבעיה היא שחלק מתשתיות אלה אינן חליפיות באמת ומוגבלות מטבען, כך שספק גדול אם זה יענה על דרישות של לקוחות. בעיה שנייה כאמור היא שהמשרד לא פתר את הבעיה של הוט ביהודה ושומרון, ואינו מחייב אותה לספק שם שירות גם באמצעות תשתיות חליפיות. 

נזכיר כי נגד משרד התקשורת עומד ותלוי בג"ץ בנושא על עמותת "הצלחה" על החלטות קודמות שמקלות על הוט בנושא, וכעת נדמה כי הדיון הופך להיות יותר מעניין, שכן לכאורה המשרד מכשיר מהלך בעייתי באמצע מהלך משפטי שמתקיים בנושא. 

אמסלם אישרר את ההחלטה מכיוון שמדובר בנושא פתוח שהטיפול בו החל לפני שנכנס לתפקידו. בזמן הקרוב הוא צפוי לקיים דיון מקיף עם המינהל האזרחי, הרשויות המקומיות, חברות הסלולר והטלקום בנושא הכיסוי התקשורתי ביהודה ושומרון. 

במסגרת ההחלטה נקבעו שני תנאים נוספים חדשים שלא הופיעו בשימוע המקורי שפרסם המשרד. ראשית, המשרד מחייב את הוט לספק את שירותיה במקומות שהם היא תספק שירותים בתשתיות חלופיות - במחירים נמוכים יותר מאשר שירותים מבוססים תשתיות עצמאיות פיזיות שלה. בנוסף, החברה חויבה לספק שירותים בקצב של לפחות 100 מגה ללקוח, וזאת במקרה שהיא זוכה בתדרים במסגרת המכרז לדור החמישי בסלולר. כידוע, הדור החמישי מאפשר קצבי גלישה מאד גבוהים, והוא צפוי להוות תשתית חליפית לרשת הקווית. 

אמסלם מסר: "מחובתנו להעניק שירות אחיד, ללא אפליה, לכל נקודה ברחבי הארץ. מדובר במהלך חברתי צודק שעושה תיקון עוול שנמשך לאורך שנים. מטרת המהלך היא לאפשר לכל אזרח במדינה להיות חלק מזכאי מכלול השרותים שמוצע על-ידי החברות בכל עיר, יישוב, כפר וקיבוץ, גם המרוחקים ביותר. עבורי חיזוק הפריפריה מתחיל בהנגשת השירותים ובהענקת שירות אחיד לכולם, ואני שמח מאוד להיות שותף למהלך חשוב זה. אני מודה לחברי הוועדה על העבודה היסודית, המקצועית והחשובה". 

ממשרד התקשורת נמסר: "המנדט של הוועדה לעניין חובת הפרישה האוניברסלי לא הכיל את נושא חובת הכיסוי ביהודה ושומרון. כידוע, רישיונות ביהודה ושומרון ניתנים לחברות על-ידי המינהל האזרחי. בימים הקרובים השר יקיים דיון בנושא זה, והמשרד יוודא כי ההחלטה שקיבל השר היום תתקיים גם ביהודה ושומרון. בנוסף יש לציין כי חברת הוט פורשת תשתיות סלולר מתקדמות ביהודה ושומרון כחלק משותפות ברשת PHI". 

עורכי הדין אסף פינק, איתי ארגוב ואלעד מן, שעתרו לבג"ץ בשם שורה של יישובים נגד ההקלות שמקבלת הוט, מסרו כי "לאחר יותר מ-15 שנים של גרירת רגליים של חברת הוט ומשרד התקשורת, ממשיך השבי הרגולטורי. במקום לספק לפריפריה שירותים באיכות שווה לכל הארץ, ממשיך משרד התקשורת להעניק פרס לחברה עבריינית שבמודע הפרה את החוק. לא ברור מדוע בכל הארץ זכאי הציבור ל-100 מגה ל-4 טלויזיות וממירים בו-זמנית, ואילו בפריפריה יקבלו שירותים ירודים שבכל מזג-אוויר הפכפך יקרסו. זוהי תעודת עניות למדינת ישראל ולמשרד התקשורת. ילמד כל עבריין ויידע: אם תתמיד מספיק - המדינה תוותר לך ותיתן לך פרס".