גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכרז למשנה לפרקליט המדינה: האם יישארו מתמודדים מלבד בן-ארי?

לאחר שנציבות שירות המדינה הקפיאה לפני כחודש את המכרז בעקבות תלונה אנונימית כי הוא "נתפר" לעו"ד ליאת בן־ארי, חמישה פרקליטים בכירים החליטו להתמודד על התפקיד ● בינתיים חלקם פרשו מהמרוץ: "בן-ארי הבהירה כי שי ניצן ביקש ממנה להתמודד לתפקיד. הפרקליטים מבינים שאין להם סיכוי מולה"

עו"ד ליאת בן-ארי / שלומי יוסף
עו"ד ליאת בן-ארי / שלומי יוסף

עו"ד איתי פרוסט, ממונה וראש צוות כלכלי בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי); עו"ד שלום שיפר, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז דרום (פלילי); עו"ד דן בהט, פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי); ועו"ד שרון פרידמן, ראש תחום אכיפה כלכלית בפרקליטות המדינה - אלה הם ארבעה מחמישה פרקליטים שהתכוונו להתמודד מול עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), במכרז שהוקפא לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית) - כך נודע ל"גלובס". 

לפי המידע שבידינו, לאחר שהמכרז הופשר בשבוע שעבר על-ידי נציב שירות המדינה, והתברר כי הוא ייצא לפועל בכל זאת בקרוב, חלק מהפרקליטים הללו מתלבטים אם להתמודד בו. כמה מהם כבר הסירו את מועמדותם על רקע ההבנה שבן-ארי עומדת לזכות במכרז. ברור כי עו"ד בהט, שנבחר לאחרונה ליועץ המשפטי של רשות העתיקות, לא יתמודד.

עו"ד ליאת בן-ארי נחשבת למועמדת המועדפת על פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שגם צפוי לשבת בוועדת המכרז. גורמים המעורים בנעשה במכרז אמרו לנו כי "ליאת בן-ארי הבהירה כי שי ניצן ביקש ממנה להתמודד לתפקיד. המשמעות היא ברורה לכל שאר הפרקליטים. הם מבינים שאין להם סיכוי בהתמודדות הזאת".

לטובתם של ניצן ובן-ארי נציין כי בן-ארי היא בעלת הניסיון הרב ביותר בתחום האכיפה הכלכלית, ויש קונצנזוס בפרקליטות כי היא אשת מקצוע מעולה.

בן-ארי עומדת בראש צוות הפרקליטים שמלווה את חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 1000, 2000 ו-4000. היא צפויה לסיים את תפקיד כפרקליטת מיסוי וכלכלה במאי 2020, ואם לא תיבחר לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה, או לחלופין תמונה לפרקליטת המדינה אחרי פרישת ניצן בדצמבר - היא תיאלץ לפרוש מהפרקליטות. לעומת זאת, אם יימצא לבן-ארי תפקיד מתאים, היא תישאר בפרקליטות ותוכל לנהל את משפטו של ראש הממשלה נתניהו, אם יוגש נגדו כתב אישום. 

הפרשייה החלה לפני כחודשיים: כשנה אחרי שעו"ד יהודה שפר פרש מתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, פרסמה הפרקליטות מכרז פנימי לתפקיד. ואולם ב-24 ביוני הקפיאה נציבות שירות המדינה את המכרז עקב תלונה אנונימית שהתקבלה בשם "פרקליטות ופרקליטים". 

בתלונה נאמר כי התפקיד לא מאויש זה כשנה, ולכן יש לבדוק מדוע פורסם מכרז לתפקיד דווקא לאחר פיטוריה של שרת המשפטים איילת שקד וטרם כניסתו לתפקיד של השר אמיר אוחנה. עוד נטען כי לא תקין שפרקליט המדינה שי ניצן, שצפוי לסיים את תפקידו בדצמבר, ישפיע על מינוי המשנה - שממונה לכהונה של שמונה שנים. בתלונה נטען כי "ניצן ניצל את העיתוי כדי לקבוע עובדה בשטח", וכי "התפקיד נועד לבן-ארי, וניצן רוצה שהיא תישאר במערכת, כי הם מחזיקים יחד את הקו התקיף מול היועמ"ש אביחי מנדלבליט בתיקי ראש הממשלה נתניהו".

לאחר ההקפאה פנה נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ', למנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור (שפוטרה בשבוע שעבר בידי שר המשפטים אמיר אוחנה) וביקש ממנה הבהרות.

פלמור דחתה את הטענות האנונימיות שלפיהן המכרז נתפר לליאת בן-ארי, וכתבה כי לא נפל כל פגם בקידום הליכי המכרז ובמועד. היא כתבה שמדובר בהחלטה מקצועית ועניינית, שאושרה בידי כלל הגורמים ובראשם נציבות שירות המדינה. "סוגיית מינוי פרקליטים בשירות המדינה אינה סוגיה המובאת בפני שרי המשפטים, ואישור השר אינו נדרש למכרזים", כתבה פלמור.

לדברי פלמור, אין כל משקל לסיום תפקידו של ניצן בעוד חצי שנה: "תפקיד המשנים אינו משרת אמון אלא מינוי מקצועי. לראיה: באותו יום שבו הוקפא המכרז של המשנה לאכיפה כלכלית, נבחר במכרז אחר מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שהוא בעל דרגה זהה".

בתוך כך עתר ארגון הפרקליטים לבית הדין לעבודה ודרש את הפשרת המכרז והוצאתו לפועל. הארגון העלה חשש כי מאחורי המהלך להקפאת המכרז עומדים גורמים פוליטיים, ו"אלמנטים נקמניים הקשורים לחקירות ראש הממשלה". יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, אמרה כי "החלטת הנציב נעשתה בניגוד לכללי מינהל תקין, והתחושה היא כי הוא פעל בחוסר סמכות ומשיקולים זרים".

בשבוע שעבר (ה'), כאמור, הודיע הנציב הרשקוביץ' על החלטתו לאשר את המשך המכרז, אך מתח ביקורת חריפה על פלמור ועל גורמים במשרדה, בשל "הניסיון לשוות למכרז גוון פוליטי" ובשל קשירת שמה של ליאת בן-ארי למכרז. 

הרשקוביץ' הפשיר את המכרז אבל מתח ביקורת נוקבת על משרד המשפטים

ביום חמישי האחרון נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', שם קץ לחרושת השמועות באשר לגורל המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית. הרשקוביץ' הודיע על החלטתו לאשר את המשך קיום הליכי המכרז ומתח ביקורת נוקבת למדי על מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת, אמי פלמור, ועל גורמים במשרדה, בשל מה שהוא מכנה "הניסיון לשוות למכרז גוון פוליטי" ובשל קשירת שמה של ליאת בן-ארי למכרז.

הנציב כתב לפלמור: "מפתיע מאוד כיצד בתגובתך הנך מאזכרת פעמים רבות את גברת בן-ארי. אני מוחה על עצם העלאת הנושא במכתבך, העלאה שיצרה הקשר פוליטי פסול שלא קיים. טוב היה לו נושא זה לא היה בא לעולם".

הגם שאישר את המשך הליכי המכרז, הרשקוביץ' מתח ביקורת על האופן שבו נערך המכרז, בעיתוי תמוה לדבריו, יותר משנה לאחר פרישתו של המשנה הקודם שמילא את התפקיד, עו"ד יהודה שפר. "לעניין אי-איוש המשרה מיום 1 באפריל 2018", כתב הנציב, "בתגובתך ציינת שקיימתם דיונים פנימיים במשך תקופה ארוכה. ביקשתי פרוטוקולים/תיעוד על הדיונים/מחשבות/תובנות, אך לא התקבל שום תיעוד, ולא נמצא כל פרוטוקול".

"במילים אחרות", המשיך הנציב, "בראייתי, לא נעשה במשרה זו שום שינוי, לא במיקום המשרה במבנה הארגוני ולא בתוכן או במהות התפקיד. לפיכך, תמוה בעיניי כיצד משרה כה מרכזית וחשובה לטענתכם לא אוישה דרך קבע במשך תקופה כה ארוכה, ואף לא נעשה כל ניסיון לאיישה".

הרשקוביץ' לא כתב זאת באופן מפורש, אך בין השורות של דבריו ניתן לקרוא רמיזה שייתכן כי המכרז פורסם בעיתוי האמור כדי לסלול את הדרך למינוי פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי, החברה בצוות המטפל בתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ועדת המכרזים שתבחר במשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית תכלול ארבעה חברים: נציג משרד המשפטים, שככל הנראה יהיה פרקליט המדינה ניצן; נציג של נציבות שירות המדינה, שהוא בדרך-כלל יועץ משפטי של אחד ממשרדי הממשלה; נציג ציבור, שצפוי להיות שופט בדימוס או עורך דין בכיר; ונציג של ארגון הפרקליטים, ככל הנראה היו"רית אורית קורין. הואיל ובוועדה חברים ארבעה, ליו"ר הוועדה, נציג נציבות שירות המדינה, יש קול כפול, שיכריע על זהות הזוכה במקרה של תיקו בין חברי הוועדה. 

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי