"בישראל יש כחצי מיליון ילדים עד גיל 3, 380 אלף מהם במסגרות שאינן מפוקחות ע"י אף אחד"

כמה מילדי ישראל באמת יושפעו מהחוק החדש לפיקוח על מעונות יום? ספרנו עוללים • המשרוקית של גלובס

ח"כ עידית סילמן / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ עידית סילמן / צילום: דוברות הכנסת

חברת הכנסת עידית סילמן מאיחוד מפלגות הימין רצתה לברך על החוק החדש לפיקוח על מעונות יום, שאמור להיכנס לתוקף בתום חופשת הקיץ. בפוסט ארוך שפרסמה בפייסבוק היא כתבה על "פגישה מטלטלת" עם ההורים שילדיהם נפגעו מהתעללות בגן בראש-העין, ואז הציגה מספרים שממחישים כמה המצב חמור ללא החוק. "כיום ישנם בישראל כחצי מיליון ילדים בגילאי לידה עד שלוש", היא כתבה. "120 אלף מהם נמצאים במסגרות שמפוקחות על ידי משרד העבודה והרווחה. אבל 380 אלף מהם (יחי הרוב המוחץ) מצויים במסגרות שאינן מפוקחות על ידי א-ף א-ח-ד! אף אחד! מתחשק לי מעון? אני פותחת! אולי משפחתון? אקנה כמה צעצועים ולמה לא? חסר לי קצת כסף? אצרף עוד כמה ילדים לגן, מה כבר יקרה? די עם זה!"

סילמן טוענת אפוא ששלוש מכל ארבע פעוטות בישראל נמצאות כיום במעונות ובמשפחתונים שמתנהלים כמין מערב פרוע. בדקנו מנין המספרים האלה.

סילמן עצמה הפנתה אותנו לסקירה טרייה של מרכז המחקר של הכנסת, שפורסמה לפני שבועיים בלבד. לפי הסקירה, בשנה החולפת היו בישראל כ-480 אלף ילדים וילדות מתחת לגיל שלוש. רק 125 אלף מתוכם היו רשומים למעונות יום שבחרו להיכנס למערכת הפיקוח של משרד הרווחה. לפי החישוב של סילמן, זה משאיר יותר מ-350 אלף ילדים וילדות במסגרות לא-מפוקחות.

אבל קריאה זהירה מגלה בלבול. הילדים שאינם במעונות מפוקחים נחלקים לכמה קבוצות: 140 אלף מתוכם נמצאים במוסדות "גדולים" של 7 ילדים ומעלה. אלה המוסדות שהחוק החדש יחייב, לראשונה, לפקח על הנעשה בהם. השאר - כ-215 אלף ילדים וילדות - נמצאים במסגרות קטנות יותר (שממילא לא יושפעו מהחוק) או מטופלים בחיק המשפחה, אצל ההורים ולעתים אצל סבא וסבתא.

כמה ילדים מטופלים בבית - "מקומם הטבעי", כפי שסילמן עצמה כותבת בפוסט - וכמה במסגרות קטנות בתשלום? אומדן גס אפשר לקבל מסקר שערך משרד הכלכלה ב-2015, שממנו מסיקים הכותבים כי כשליש מהאימהות לילדים עד גיל חמש בישראל שמרו על הילד בעצמן או אצל בן משפחה אחר. אם נניח שיחס דומה שורר בקרב ילדים עד גיל שלוש, הרי שרובם הגדול של אלה שאינם רשומים למסגרות גדולות נמצאים בהשגחת הורים או קרובים.

■ בשורה התחתונה: דבריה של סילמן חצי נכונים. רק רבע מכחצי מיליון ילדים עד גיל 3 בישראל נמצאים במעונות יום מפוקחים, אבל רבים מהם - 200 אלף, בהערכה גסה - אינם שוהים במעונות לא-מפוקחים אלא מטופלים בבית.