מניית טבע זינקה בוול סטריט - אז מדוע נפלה בבורסה בת"א?

האופטימיות כתוצאה מעסקת מיילן-פייזר סיפקה אופטימיות לטבע שעלתה ביום ראשון בניגוד לארביטרז' • על רקע הציפייה למיזוגים ורכישות בענף, מי ירצה לרכוש את טבע עם חוב של 28 מיליארד דולר?

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע  זינקה היום (ב') בכ-4% בוול סטריט, כשברקע הדיווח על המיזוג בין מיילן לעסקי הגנריקה של פייזר מצית אופטימיות לגבי האפשרות למיזוגים נוספים בענף, ואולי, לתקווה של הרבה משקיעים, גם של טבע. עם זאת, למרות האופטימיות, המניה של טבע נפלה היום בכ-4% בתום המסחר בבורסה בתל-אביב. מדוע איבדה גובה טבע בניגוד לעליות שרשמה המניה בוול סטריט?

נזכיר כי מניית טבע חזרה מוול סטריט ביום ראשון לבורסה המקומית עם פער שלילי של יותר מ-4%. עם זאת, באופן מפתיע מניית טבע דווקא עלתה ביום ראשון בבורסה בתל-אביב בניגוד לארביטרז' שנפתח בכ-4%. העליות החדות שנרשמו אתמול מיוחסות, ככל הנראה, לאופטימיות בשוק שנרשמה כתוצאה מעסקת מיילן-פייזר, עליה דווח לראשונה במוצאי השבת, והיום הוכרזה באופן רשמי.

למרות העלייה בוול סטריט מניית טבע ירדה היום בתל-אביב כדי 'להדביק' חזרה את הפער שנפתח אתמול לעומת מחיר המניה בוול סטריט, שכן טבע עלתה 'יותר מדי', כלומר מעל לשער המניה בוול סטריט שנקבע בשישי, ובניגוד לפער הארביטרז' ממנו סטתה לעומת הנעילה שם. 

האופטימיות של המשקיעים לגבי טבע על רקע עסקת מיילן-פייזר, באה על רקע הציפייה למיזוגים בענף הפארמה, ואולי לתקווה כי חברה כלשהי תרכוש את טבע שעסוקה כעת להמציא מנועי צמיחה חדשים שיגררו אותה החוצה מנטל החוב בגובה של כ-28 מיליארד דולר, חוב שנלקח לטובת עסקת אקטביס הכושלת. לא רק שטבע רכשה חטיבה של חברה שפועלת בשוק שנחלש מאז באופן עקבי נוכח הירידה והכוונה להגביל את מחירי הגנריקה, אלא שטבע בזמנו בראשות המנכ"ל ארז ויגודמן, נטלה חוב עתק לשם הרכישה, שמאיים כעת להביא לסחרור נוסף של החברה נוכח התשואות על האג"ח של החברה.

למרות הציפייה למיזוג שעשוי לחלץ את טבע, קשה לראות מי ירצה לקחת על עצמו נטל חוב ענק כמו זה, ולו כדי לרכוש פעילות של החברה שאיבדה את הפטנט על תרופת הדגל, הקופקסון, וששקועה עד הצוואר בתביעות הקשורות לפרשת משככי הכאבים בארה"ב, וגם בפרשת תיאום המחירים.

לאחרונה דווח באתר חדשות ספרדי על האפשרות כי וורן באפט, האורקל מאומהה, ירכוש את טבע, מה שלא תלוש מהמציאות נוכח החזקתו בחברה, אם כי הדיווח לא אומת.