לקראת דוחות אפל: האם החברה מצליחה לפצות על הירידה במכירות האייפונים?

ענקית הטכנולוגיה תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות • ברבעונים האחרונים מתמודדת עם החברה עם ירידה בהכנסותיה, בין השאר על רקע מלחמת הסחר והחולשה בשוק האייפונים, והאנליסטים צופים כי המגמה כנראה תימשך • אפל מקווה כי הצמיחה בהכנסות משירותים תרכך את המכה

מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: REUTERS, Stephen Lam
מנכ"ל אפל טים קוק / צילום: REUTERS, Stephen Lam

ענקית הטכנולוגיה אפל  מתמודדת ברבעונים האחרונים עם תקופת ביניים בה היא לא מצליחה כמו בעבר, ומנסה לגוון את הכנסותיה. זאת בעקבות מכירות מאכזבות של מכשירי האייפון, שאחראיות לרוב הכנסותיה. עם זאת, החברה עדיין נמצאת בתהליך של הרחבת תחום השירותים - הכולל את אפליקציית הזרמת המוזיקה אפל מיוזיק, שירות התשלומים אפל פיי ועוד - כדי לפצות על כך.

הלילה תדווח אפל את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי הפיסקלי של 2019, ובכך תסגור את עונת הדוחות הנוכחית של ענקיות הטכנולוגיה אחרי שאמזון , מיקרוסופט , פייסבוק  ואלפאבית  כבר פרסמו את דוחותיהן.

אנליסטים צופים שאפל תכניס ברבעון הנוכחי 53.3 מיליארד דולר - ללא שינוי לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, וכי הרווח למניה יעמוד על 2.1 דולרים - ירידה לעומת רווח למניה של 2.3 דולרים ברבעון המקביל. הציפיות הן לרווח של 9.6 מיליארד דולר, לעומת רווח של 11.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל. למרות שהציפיות הן להכנסות יציבות, בשני הרבעונים הקודמים הציגה אפל ירידה שנתית בהכנסותיה, וקיים סיכון שהמצב יחזור על עצמו ברבעון השלישי ברצף.

צפי להמשך הירידה במכירות האייפון 

ברבעון הקודם ההכנסות ממכירות האייפונים היוו 53% מכלל הכנסות החברה ועמדו על 31 מיליארד דולר, ירידה של 17% בהשוואה לרבעון המקביל. ההכנסות משירותים ברבעון השני עמדו על 11.4 מיליארד דולר, לעומת 9.8 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2018, והיוו כחמישית מהכנסות החברה. אנליסטים צופים כי ברבעון זה, יעמדו ההכנסות מאייפונים על 26 מיליארד דולר, וכי ההכנסות משירותים יעמדו על 11.7 מיליארד דולר.

לאחרונה, האנליסט עמית דריינאני מחברת Evercore ISI כתב בדוח למשקיעים כי הגיע הזמן להפסיק להתמקד במספר המכשירים שאפל מוכרת, ולהסתכל באופן רחב יותר גם על תחום השירותים - כלומר על כלל ההכנסות שהיא יכולה לגרוף למשתמשים מעבר למכירת מכשיר הטלפון עצמו. "הנרטיב ממשיך להשתנות לכיוון שירותים ועירוב גבוה יותר של הכנסות חוזרות", כתב דריינאני.

הצפי הוא כי מגמת הירידה במכירות האייפונים אכן תימשך בשל המוטיבציה הנמוכה של משתמשים לשדרג את מכשיריהם על רקע מעט חדשנות במכשירים חדשים, והביקוש הנמוך בסין שקשור לתחרות קשה מצד חברות סיניות מתחרות, אך גם למתחים בין המעצמות. לפי דיווחים, מלחמת הסחר וההגבלות שארה"ב הטילה על וואווי הביאו להעדפה של מותגים מקומיים בסין ואף לחרם לא רשמי על מוצרים אמריקאיים - מגמות שייתכן כי השפיעו לרעה על מכירות האייפונים. מנגד, אפל הורידה את מחירי האייפון בסין, ולפי דיווחים, גם שיתפה פעולה עם בנקים מקומיים כדי להציע סיוע במימון קניית המכשירים ללא ריבית.

עוד בנושא מלחמת הסחר: אפל שוקלת להעביר 30%-15% מהייצור שלה מחוץ לסין, לפי דיווחים, ולאחרונה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף הצהיר כי אפל לא תקבל הקלה במכסים עבור רכיבי מחשבי המאק פרו שמיוצרים בסין.

האנליסטית קייטי הוברטי ממורגן סטנלי כתבה בשבוע שעבר כי "הסנטימנט של משקיעים ממשיך להיות שלילי למרות שיש שיפור בנתונים הנוגעים לאייפון ולשירותים". היא צופה שאפל תראה צמיחה בהכנסות משירותים וכי מכירות האייפונים בסין ישתפרו, ומאמינה שלאחר השנה הנוכחית משקיעים יחלו להתמקד בפוטנציאל של 5G, שיכול להביא מחדש לתמריץ אצל משתמשים לשדרג את האייפונים שברשותם.

האנליסט ג'ון ז'נג מ-Rosenblatt, לעומתה, היה פחות אופטימי. בדוח שפרסם מוקדם יותר החודש הוא המליץ למשקיעים למכור את מניית אפל, כתב כי הוא מאמין שהצמיחה מההכנסות בשירותים תאט באופן משמעותי, וכינה את אייפון XS שיצא בשנה שעברה "אחד מדגמי האייפון עם המכירות הגרועות ביותר בהיסטוריה של אפל".

הרכישה מאינטל והלחץ הרגולטורי 

במכירות מחשבי המאק הצפי הוא מעודד יותר, וייתכן שאפל חוותה צמיחה במכירות, כחלק מהצמיחה הכללית בשוק המחשבים האישיים הגלובלי - שצמח ב-1.5% ברבעון השני של השנה הפיסקלית 2019, לפי נתוני חברת המחקר גרטנר.

בשיחת המשקיעים של החברה צפויות לעלות שאלות לגבי הכרזתה כי תרכוש את החטיבה לייצור המודמים האלחוטיים של חברת אינטל ואת 2,200 המהנדסים שעובדים בה תמורת מיליארד דולר, ועל משמעותה עבור החברה.

מאחר שמדובר בדוח הרבעוני האחרון לפני חשיפת דגמי האייפון הבאים של החברה, שמושקים באופן מסורתי בספטמבר, צפוי שיהיו רמיזות מסוימות גם בנושא. הדלפות של הדגמים שיושקו כבר פורסמו ברשת - ומהם נראה כי לא צפוי שינוי עיצובי משמעותי - פרט לתוספת של מצלמה שלישית בגב המכשיר. ככל הנראה, דגמים שיציעו תמיכה ל-5G יושקו רק ב-2020.

ייתכן שיעלו שאלות גם על שירותים חדשים של החברה כמו שירות המשחקים אפל ארקייד או התכנים המקוריים של אפל TV פלוס, שצפויים להיות מושקים בסתיו, אך טרם פורסמו פרטים מדויקים אודות מודל התשלומים שלהם.

מבחינת רגולציה, אפל נמצאת תחת ביקורת הנוגעת לעמלה שהיא גובה ממפתחים בחנות האפליקציות שלה, גם במקרים בהם היא עצמה מפתחת שירותים שמתחרים בשירותים של אותם מפתחי צד שלישי. לאחרונה הודיע משרד המשפטים האמריקאי כי הוא פותח בחקירה רחבה של חברות טכנולוגיה דומיננטיות, בה נכללת גם אפל - למרות שהצהרת המשרד לא נקבה מפורשות בשם של חברה כלשהי. מעניין יהיה לבחון אם וכיצד תתייחס אפל ללחץ מצד רגולטורים. פייסבוק למשל התייחסה בהרחבה בשיחת המשקיעים שלה לנושא הרגולציה, בעוד שבאמזון העדיפו להתעלם ממנו.