ירידה חדה ברווחי נייר חדרה ברבעון השני בעקבות צניחה במכירות גלילי הנייר לקרטון

הרווח הנקי צנח ברבעון השני ביותר מ-72% • החברה תפסיק לייצר ניירות הדפסה, ותשקיע 200 מיליון שקל בהסבת קו הייצור בתחום לייצור נייר ממוחזר

תוצאות חלשות לחברת נייר חדרה , המייצרת מוצרי נייר וקרטון, ברבעון השני של 2019. החברה דיווחה היום (ד') על ירידה של 8.4% בהכנסות ועל נפילה של 72.3% ברווח הנקי לבעלי המניות, עקב ירידה במכירות גלילי הנייר לקרטון ועלייה בהוצאות הייצור של ניירות הכתיבה וההדפסה.

נייר חדרה, שבשליטת קרן פימי, רשמה ברבעון השני מכירות של 402 מיליון שקל, וזאת בהשוואה למכירות של 439 מיליון שקל שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, עיקר הקיטון במחזור המכירות נבע מירידה במכירות מגזר גלילי הנייר לקרטון, שירדו ברבעון השני ב-21% ל-114 מיליון שקל.

את הירידה החדה במכירות גלילי הנייר לקרטון הסבירו בחברה בירידת מחירי המכירה בעולם, וכן בשינוי תמהיל המכירות, אשר בא לידי ביטוי בקיטון בכמות הנמכרת לשוק המקומי. על רקע השחיקה במכירות נשחק הרווח הגולמי ברבעון השני ב-30% ל-54 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי לפני סעיפים חד-פעמיים צנח ב-63.7% ל-13.9 מיליון שקל.

נייר חדרה במחצית שחיקה בהכנסות ונפילה ברווחים (במיליוני שקלים)
 נייר חדרה במחצית שחיקה בהכנסות ונפילה ברווחים (במיליוני שקלים)

במגזר גלילי הנייר לקרטון נרשם ברבעון השני רווח נקי של 2 מיליון שקל, לעומת 25 מיליון שקל ברבעון המקביל, ואילו במגזר ניירות הכתיבה וההדפסה גדל ההפסד התפעולי ל-5 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת הפסד של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה החברה ברבעון השני רווח נקי של 6.1 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות, לעומת 22 מיליון שקל ברבעון המקביל.

גדי קוניא, מנכ"ל נייר חדרה, הסביר כי "תוצאות הרבעון השני משקפות בעיקר את ירידת המחירים בשוק גלילי הנייר לקרטון בעולם. להערכתנו, ירידה זו נובעת מהאטת קצב הצמיחה בעולם, ובפרט בסין, שהיא שחקן מפתח בעולם מוצרי האריזה והנייר".

מניית נייר חדרה מול מדד תא 90 בעשור האחרון
 מניית נייר חדרה מול מדד תא 90 בעשור האחרון

"מהלך להאצת אסטרטגיית החברה"

קוניא הוסיף כי "להבנתנו, מדובר במחזוריות המתרחשת מדי תקופה, אולם מי שיבחן את מגמת הביקוש ומחירי המכירה בשוק מוצרי האריזה על פני זמן ארוך, יזהה כי על פני כשלושה עשורים ניכרת מגמה עקבית מובהקת של גידול בביקוש, וכתוצאה, מחירי המכירה במגמת עלייה. אנו מאמינים כי המגמה השלילית הנוכחית הינה זמנית ואת תוכניות הפעולה להשבחת החברה ושיפור רווחיותה לאורך זמן אנו מבססים על המגמות החיוביות וחוסנו של השוק על פני שנים, וכן על תחזיות הצמיחה של ענקי התעשייה שבה אנו פועלים.

"בהתאם, אנו שמחים להודיע כי דירקטוריון החברה אישר מהלך להאצת אסטרטגיית החברה למיקוד בעולמות האריזה, המחזור והנייר. במהלך שצפוי להימשך כשנתיים תשקיע החברה כ-200 מיליון שקל בהסבת מכונה מס' 4 במפעל הנייר של החברה בחדרה, מייצור של ניירות כתיבה והדפסה (נייר לבן) לייצור של גלילי נייר ממוחזרים לקרטון (נייר חום). אנו עוברים מאוקיינוס אדום - שוק הנייר הלבן המתמודד זה שנים עם ירידה בביקוש - לאוקיינוס הכחול של הנייר החום, שהינו חומר הגלם למוצרי אריזה מקרטון, שוק שצומח בהתמדה", ציין קוניא.

הודעה זו מבשרת כי נייר חדרה החליטה להפסיק את פעילות הייצור המפסידה של הנייר הלבן. עם זאת, לדברי קוניא, "פעילות נייר חדרה בתחום הנייר הלבן לא תופסק, שכן גם כיום חלק מפעילותנו בתחום מבוססת על פעילות מסחרית של יבוא מוצרי נייר והפצתם בשוק המקומי. פעילות זו תימשך ותורחב.

"חשוב להבין כי המהלך האסטרטגי רחב יותר מהסבה תפעולית של מכונה. זהו מהלך חוצה חברה שהתועלות הצפויות ממנו נוגעות במרבית מגזרי הפעילות של החברה, שעשויים לצמוח ולהשתפר באופן שיגדיל את רווחיותם וערכם".

לפי קוניא, השקעה אסטרטגית זו תומכת בהתמקדות החברה בתחומי האריזה והמחזור, בהגדלת פעילות המחזור כחלק ממגמה עולמית, בעצירת ההפסדים במגזר ניירות כתיבה והדפסה, וכן בבניית תשתית לצמיחה לשנים רבות קדימה. סמנכ"ל הכספים ליאור הלמן הסביר כי החברה תמשיך לשמור על רמת מינוף נמוכה ותממן את הסבת מכונה 4 באמצעות התזרים השוטף.

ברבעון השני רשמה נייר חדרה תזרים מזומנים חיובי של 86.1 מיליון שקל מפעילות שוטפת, ובמחצית הראשונה של 2019 הסתכם התזרים השוטף ב-108.2 מיליון שקל. התזרים החופשי הסתכם ב-66.5 מיליון שקל ברבעון השני וב-61.2 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה.

בתגובה לתוצאות נסחרת היום מניית נייר חדרה בירידה של כ-5% למחיר שפל של יותר משנתיים. מתחילת השנה איבדה המניה כ-25% מערכה, אולם היא עדיין משקפת תשואה של 78% בשלוש השנים האחרונות.