מתאים לתפקיד? כך הגיבו אוחנה והמנכ"ל המיועד למשרד המשפטים על הטענות כי אינו משפטן בכיר

התנועה לאיכות השלטון טענה כי עו"ד אופיר כהן, מנכ"ל משרד המשפטים המיועד, אינו ראוי להתמנות לתפקיד מכיוון ש"אינו משפטן בכיר או בעל שם" • כהן ושר המשפטים אמיר אוחנה הגיבו אתמול לעתירה וטענו כי מדובר ב"טענות שאינן אמת", אך נמנעו מלפרט מהו אותו ניסיון משפטי רלוונטי שצבר כהן • מהתגובה שהגיש אוחנה עולה כי לכהן יש בעיקר ניסיון ניהולי שאינו משפטי

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה

אמש (ג') השיבו שר המשפטים אמיר אוחנה ועו"ד אופיר כהן, אותו מייעד אוחנה למנות לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון. בעתירה דרשה התנועה כי בג"ץ יורה לאוחנה להמשיך את כהונתה של עו"ד אמי פלמור, המנכ"לית היוצאת, וימנע את החלפתה על-ידי כהן.

לטענת אוחנה, יש לדחות את העתירה על הסף, מכיוון שהיא מקדימה את זמנה בהרבה: פנייתו של אוחנה לנציב שירות המדינה לשם קבלת אישורו למינוי מנכ"ל חדש למשרד במקומה של פלמור מצויה עדיין בבחינה, ולכן, טוען השר, "ממילא אין בשלב זה החלטה מינהלית סופית שניתן להעבירה תחת שבט הביקורת השיפוטית, ומדובר בעתירה מוקדמת".

אלא שמה שמעניין יותר בתשובות שהגישו אוחנה וכהן, הוא הפירוט שמובא בתגובתם בנוגע לניסיונו המקצועי של כהן והתאמתו לתפקיד הבכיר. אחד מהנימוקים המרכזיים בעתירת התנועה לאיכות השלטון הוא שלכהן, דמות אלמונית בקהילה המשפטית, אין את הניסיון הדרוש כדי למלא את התפקיד הבכיר אליו הוא מיועד. כהן, נטען בעתירת התנועה, "אינו משפטן בכיר או בעל שם".

אוחנה וכהן סבורים אחרת, אך ספק אם נימוקיהם בהקשר זה משכנעים דיים. תגובתו של כהן לעתירה מתמקדת כולה בשאלה האם למועמד להתמנות לתפקיד מנכ"ל המשרד יש את הניסיון והרקע המקצועי הדרושים לתפקיד. למרות זאת, כהן נמנע מלהרחיב מהו אותו ניסיון מקצועי הרלוונטי לתפקיד הבכיר, והסתפק בציון העובדה שבמהלך שירות המילואים הפעיל בו נטל חלק, הוא קודם עד לתפקיד אלוף-משנה.

כך, כהן מזכיר בעצמו כי התנועה לאיכות השלטון טענה בעתירתה כי הוא אינו משפטן בכיר או בעל שם, ועל כך הוא בוחר להשיב כי הוא "משרת מילואים פעיל בתפקיד פיקודי המקביל לתפקיד מפקד חטיבה, עד לקבלת דרגת אלוף-משנה". עוד טוען כהן בתגובתו כי הוא פיקד "בשגרה ובחירום על אלפי חיילים, ואין זה המקום להכביר מילים על אופי פעילותו והיקפה".

בנוסף טוען כהן כי הקביעה שהוא אינו משפטן בכיר או בעל שם, "היא קביעה שגויה שלא קדמה לה כל בדיקה אודותיו במישור המקצועי. לכהן יש ניסיון, ותק ורקע משפטי לצד כישורים ניהוליים משמעותיים בתחומים שבאחריות משרד המשפטים. הניסיון רב-השנים וההישגים מפעילותו וכן כישוריו כעורך דין במגזר הפרטי הופכים אותו למועמד ראוי ויותר מכך, כדי למלא את תפקיד מנכ"ל משרד המשפטים בהצלחה מרובה", כך כתב כהן בתגובתו, מבלי לפרט מהו אותו ניסיון משפטי עשיר - דבר שלא מנע ממנו לנסות ולעקוץ את התנועה לאיכות השלטון בשולי תגובתו, כשציין: "יש להקפיד בבדיקת מצע הנתונים מראש ולהציג למשפטים עובדות אמת. אין לקבל, אף לא בדוחק, יומרות לקבוע מיהו משפטן בכיר ובעל שם ומי אינו כזה, לבטח כאשר יומרות אלה נטענות ללא כל בדיקה מוקדמת".

מהתגובה שהגישו משרד המשפטים ואוחנה כבר אפשר ללמוד יותר ללמוד על הרקע המקצועי של אופיר. גם לשיטת אוחנה, די בניסיון המקצועי שצבר כהן בתפקידים השונים שמילא עד כה בצבא ובשוק הפרטי. זאת, על אף שהפן המשפטי בניסיונו המקצועי של כהן, כפי שפורט על-ידי אוחנה, מסתכם בכך ששימש בעבר כיועץ משפטי בחברת נדל"ן.

כך, בפנייה של אוחנה לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', שצורפה לתגובת השר לעתירה, מפרט אוחנה בפני הנציב באמצעות 4 פסקאות קצרות על ניסיונו של כהן, אלוף-משנה במיל'. "לאופיר יש ניסיון ניהולי עשיר הן בצה"ל והן במגזר הפרטי, הכולל פיקוד על מספר גדודים, מפקדת נפה וכוחות קישור לרשויות המקומיות, בשגרה ובחירום (כ-1,500 חיילים), אחריות מלאה על כל תהליכי בניין הכוח של הכוחות הצבאיים ושל הרשויות המקומיות ועל הפעלת הכוחות בחירום", כתב אוחנה לנציב.

עוד הוסיף אוחנה: "כהן כיהן כמנכ"ל חברת אשד נכסים, חברה העוסקת במתן שירותים לרשויות המקומיות וחברות בנייה. בחברה מועסקים כ-70 עובדים ומספר סניפים. כן כיהן כהן כסמנכ"ל בחברת ערך ניהול נדל"ן ומיסוי עירוני וחברת אראלים ניהול כנסים, וכן כיהן כיועץ משפטי בחברת ערך ניהול נכסים". בנוסף, מפרט אוחנה במכתבו, "לאופיר פעילות חברתית ענפה, והוא ממייסדי העמותה למען אנשי המילואים וסייע בפרויקטים חברתיים כמו 'עזר מציון'".

עוד עולה מפניותיו של אוחנה לנציב כי הוא מבין שלתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים דרוש מינוי של עובד מדינה בכיר, אך כי לא מצא מועמד אחר המתאים לתפקיד וכבר משרת כיום במשרד המשפטים. "לא הצלחתי לאתר מבין עובדי המשרד עובד מדינה בכיר שישמש כממלא-מקום המנהל הכללי, ואשר שוררת בינינו רמת האמון הנדרשת לתקופה הקרובה", כתב אוחנה בפנייה נוספת ששיגר לנציב.

המנכ"לים הקודמים - ניסיון משפטי עשיר ומוכח

עד כמה ניסיונו המשפטי של כהן חריג בהשוואה למנכ"לים הקודמים של משרד המשפטים? עו"ד אמי פלמור, שאמורה לסיים בקרוב את תפקידה, שימשה בטרם מונתה לתפקיד מנכ"לית המשרד כמנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, תפקיד אותו מילאה 14 שנה.

במקבי, שימשה פלמור טרם מינויה לתפקיד מנכ"לית המשרד גם כאחראית על משימות מיוחדות הקשורות לאיתור חיילי צה"ל הנעדרים; כחברה בוועדה שעסקה בשחרור אסירים ביטחוניים, ואף ישבה בצוות המשא-ומתן שעסק בשחרורו של גלעד שליט; כיו"ר ועדת בדיקת הזכאות לנפגעי עבירות המתה; כיו"ר ועדת האתיקה הרפואית בשירות בתי הסוהר; כחברה בוועדה לתיקון חוק המרשם הפלילי; כשופטת בבית הדין המשמעתי לערעורים של שירות בתי הסוהר; וכאחראית מטעם מנכ"ל משרד המשפטים הקודם על התוכנית האסטרטגית להטמעת איכות השירות. עוד בטרם 14 השנים בהם שימשה כמנהלת מחלקת החנינות, שימשה פלמור 5 שנים בתור עורכת דין בשוק הפרטי, ו-4 שנים נוספות בתור פרקליטה במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.

גם המנכ"ל שקדם לפלמור, עו"ד גיא רוטקופף, המשמש כיום כמנכ"ל איגוד חברות הביטוח, צבר ניסיון משפטי רב בטרם מונה למנכ"ל משרד המשפטין. רוטקופף, ד"ר למשפטים שאת התואר השני שלו עשה באוניברסיטת דיוק, לימד משפטים במכללה למינהל במשך כעשור, ולאחר מכן שימש כיועץ הבכיר וראש המטה של שר המשפטים דניאל פרידמן. כשהחליף יעקב נאמן את פרידמן בתפקיד שר המשפטים, הוא בחר למנות את רוטקופף לתפקיד מנכ"ל המשרד, ששימש בתור מנכ"ל המשרד גם בחלק מתקופת כהונתה של השרה ציפי לבני, עד שהודיע על פרישתו.

משה שילה, מנכ"ל משרד המשפטים בין השנים 2009-2006, צבר אף הוא ניסיון רב במשרד המשפטים בטרם מונה למנכ"ל. שילה הצטרף למשרד כבר בשנת 1984 כפרקליט בפרקליטות מחוז מרכז, ובשנת 1998 מונה לשמש כמנהל תחום העררים בפרקליטות, עד שבשנת 2003 מונה לתפקיד המשנה למנכ"ל למשרד, אז היה אחראי לניהול כל מערכת המינהל של משרד המשפטים, בה הועסקו דאג 2,500 עובדים.