נמשכת ההתעוררות בהנפקות האג"ח הקונצרניות: גיוסים בהיקף של 6.3 מיליארד שקל בחודש יולי

את המגמה המשיך להוביל סקטור הפיננסים, שבלט גם ביוני, אשר היה אחראי לכ-40% מסך הגיוסים בחודש האחרון • בחברת הדירוג S&P מעלות מציינים כי בנטרול פעילות הבנקים, משתקפת ירידה חדה של כ-40% בגיוסי החוב של הסקטור הריאלי, אך צופים כי "היקף ההנפקות השנתי יהיה גבוה מזה שנצפה בתחילת השנה, ויתקרב לנתוני 2018"

רונית הראל בן זאב / צילום: אוסנת רום
רונית הראל בן זאב / צילום: אוסנת רום

נתוני סיכום גיוסי האג"ח הקונצרניות בחודש יולי מעידים על המשך מגמת ההתעוררות שהחלה בחודש שעבר, וזאת לאחר כמה חודשים של הצטמצמות בהיקפי הגיוסים. מנתוני S&P מעלות עולה, כי בסיכום יולי גויס סכום כולל של 6.3 מיליארד שקל - גבוה ביותר מפי שניים מיולי 2018, אז גויסו כ-3 מיליארד שקל. את הפעילות המשיך להוביל סקטור הפיננסים, בראשות הבנקים שבלטו גם ביוני, אשר היה אחראי להנפקות בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל בחודש החולף - כ-40% מסך הגיוסים בשוק בסיכום חודשי.

כאמור, הפעילות האינטנסיבית ביולי הגיעה אחרי תקופה לא קצרה של שקט יחסי בגזרת גיוסי החוב של החברות, כך שמתחילת השנה, היקף גיוסי האג"ח הקונצרניות נשחק בכ-15% והתקרב ל-37 מיליארד שקל, לעומת גיוסים בהיקף של כ-43 מיליארד שקל שגויסו בין ינואר ליולי 2018.

יחד עם זאת, במעלות מציינים כי פעילות הגיוסים של הסקטור הפיננסי צמחה משמעותית בתקופה זו, והגיעה לכ-15.5 מיליארד שקל, סכום המשקף קפיצה של כ-75% ביחס לתקופה המקבילה, ולפי מעלות משקף "נתוני שיא בפעילות ההנפקות של הבנקים מזה מספר שנים". עם גיוסים אלה מהווה סקטור הפיננסים כ-40% מסך הגיוסים בשוק מתחילת השנה (דומה לשיעורם בחודש יולי).

על העלייה החדה בפעילות גיוסי החוב של סקטור הפיננסים אחראים בעיקר שלושת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים ומזרחי טפחות, שגייסו יחד קרוב ל-12 מיליארד שקל - כשליש מסך גיוסי האג"ח בבורסה מתחילת השנה.

במעלות מציינים כי בנטרול פעילות הבנקים משתקפת ירידה חדה של כ-40% בגיוסי החוב של הסקטור הריאלי, לסכום של כ-21 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, במבט קדימה מעריכים שם כי "לאור הפעילות הערה בשוק בשבועות האחרונים, מסתמן שהיקף ההנפקות השנתי בשוק האג"ח יהיה גבוה מזה שנצפה בתחילת השנה, ויתקרב לנתוני 2018".

עשר מגייסות האגח הגדולות בבורסה מתחילת השנה
 עשר מגייסות האגח הגדולות בבורסה מתחילת השנה

"הנפקות נוספות צפויות בשבועות הקרובים"

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, התייחסה לשינוי המגמה בשוק והסבירה כי "חלק מהחברות שהעדיפו להשהות את הגיוסים בחודשים האחרונים והמתינו לסביבת פעילות נוחה יותר, מימשו את תוכניות ההנפקה ביולי. ככלל, האווירה בשווקים הפיננסיים הגלובליים ובשוק המקומי היא חיובית, הן בשוקי המניות והן בשוק האג"ח. עליות השערים והפעילות הערה בשוק האג"ח ביולי נתמכת גם בציפייה להורדת הריבית בארה"ב, והמשך סביבת מימון נוחה יחסית בשוק המקומי. חברות נוספות ממשיכות בתהליכי הכנה לקראת הנפקות, שתתבצענה ככל הנראה בשבועות הקרובים".

בצד הרוכשים, במעלות מציינים כי "ברוב ההנפקות נרשמה רמת ביקוש גבוהה מצד המשקיעים המוסדיים, אשר באה לידי ביטוי גם ברמת הריבית הנמוכה יחסית שבה נסגרו המכרזים". כן צוין כי ההנפקות בוצעו על-ידי "חברות רבות ממגוון סקטורים".

עוד הוסיפו במעלות כי "מתחילת השנה אנחנו עדים לחידוש הגיוסים בקרנות הנאמנות, המספקות חלק משמעותי מהביקוש להנפקות האג"ח הקונצרניות. לאור העובדה שכ-60% משוק האג"ח הקונצרני מוחזקים על-ידי קרנות נאמנות והציבור במישרין, הרי שלשינוי בטעמים ולפידיונות בקרנות הנאמנות השפעה משמעותית על שוק האג"ח הראשוני".

האמריקאיות הורידו הילוך, וגיוסי הנדל"ן צנחו

לצד הבנקים, סקטור נוסף שהמשיך לשמור על דומיננטיות הוא סקטור הנדל"ן, שהיה אחראי על כ-35% מסך גיוסי החוב בין ינואר ליולי. זאת למרות שהיקפי הגיוס בענף הנדל"ן צנחו ביותר מ-40% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ל-12.5 מיליארד שקל, לעומת כ-22 מיליארד שקל בשבעת החודשים הראשונים של 2018. חלק ניכר מהירידה בפעילות מייחסים במעלות לדעיכת גיוסי האג"ח על-ידי החברות האמריקאיות, שמתחילת השנה שלוש מהן גייסו כ-1 מיליארד שקל, לעומת גיוסים של כ-5 מיליארד שקל ב-2018 וכ-9 מיליארד שקל ב-2017.

עוד מצביעים נתוני מעלות לסיכום שבעת החודשים הראשונים של 2019, על עלייה משמעותית ברמת הריכוזיות בשוק ההנפקות, בעיקר לנוכח גיוסי החוב הגדולים של שלושת הבנקים כאמור.

לצד אלו, גיוסי חוב גדולים ובולטים ביצעו ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי (1.5 מיליארד שקל), חברת כרטיסי האשראי ישראכרט (1.1 מיליארד שקל), חברת המים הממשלתית מקורות (1 מיליארד שקל) וחברת התקשורת בזק (850 מיליון שקל). בסך הכל, לפי מעלות, עשרת המנפיקים הגדולים בין ינואר ליולי 2019 ריכזו כ-35% מסך ההנפקות בשוק.

עוד בחנו במעלות את מרווחי הסיכון, שהמשיכו לרדת, ולפי חברת הדירוג "ממשיכים להיות נמוכים ואטרקטיביים מבחינת החברות המנפיקות". כן ציינו שם כי "בשוק ניכרת סלקטיביות וביקוש גבוה להנפקות ברמות דירוג גבוהות יחסית", וכפי שמלמדים נתוני החברה - כ-30% מהיקף ההנפקות דורגו בקבוצת הטריפל A, בהשוואה לכ-18% בשנת 2018.