4 שנים לאחר הקיץ הסוער של 2015: כך מחקו טבע, מיילן ופריגו 87 מיליארד דולר לבעלי המניות

עסקה שהייתה נחשבת למעליבה לחברת תרופות כמו מיילן ב-2015, היא כיום הצלחה גדולה - בעיקר כי הנסיבות השתנו מאז: מחירי הגנריקה נשחקו, החשיפה להליכים משפטיים גדלה, וכך גם היקף החוב • רוברט קורי, שימונה ליו"ר החברה הממוזגת, הוא האיש שצוחק אחרון

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר, גלובס
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר, גלובס

קיץ 2015 היה תקופה לוהטת וסוערת בתעשיית הגנריקה. ביולי 2015 הגיע לשיאו סיפור שכלל שני ניסיונות של השתלטויות עוינות, שבהם היו מעורבות שלוש חברות - ששתיים מהן נסחרות בבורסת ת"א - והרבה מאוד אמוציות.

החברות היו טבע , מיילן ופריגו , שנסחרו אז בשווי מצרפי של 114 מיליארד דולר: שוויה של טבע היה כ-52 מיליארד דולר; מיילן נסחרה בשווי של כ-35 מיליארד דולר; ופריגו בשווי של 27 מיליארד דולר.

ארבע שנים מאוחר יותר, ולאחר ששני ניסיונות ההשתלטות כשלו, שוויין של שלוש חברות התרופות יחד מסתכם בכ-27 מיליארד דולר בלבד - ירידה של 76% בשווי המצרפי. טבע נסחרת כיום בשווי שוק של 8.7 מיליארד דולר, מיילן ב-10.8 מיליארד דולר ופריגו ב-7.3 מיליארד דולר. במלים אחרות, שלוש החברות מחקו לבעלי המניות בתוך ארבע שנים 87 מיליארד דולר.

אז והיום מה קרה ל-3 ענקיות הגנריקה מאז המאבק המשולש ועד המיזוג הנוכחי
 אז והיום מה קרה ל-3 ענקיות הגנריקה מאז המאבק המשולש ועד המיזוג הנוכחי

כמה שווה החברה הממוזגת? 

השבוע זכתה מניית מיילן לקצת עדנה. עסקה שנחתמה עם פייזר תמזג את עסקי הגנריקה של מיילן ושל פייזר לחברה חדשה. זוהי עסקת מניות, שבסיומה יחזיקו בעלי המניות הקיימים של מיילן ב-43% מהחברה החדשה. ב-2020 צפויה החברה החדשה לרשום הכנסות של 19-20 מיליארד דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 7.5-8 מיליארד דולר - גבוה מהמספרים של טבע.

בבית ההשקעות מורגן סטנלי העריכו כי ה-Enterprise Value (ה-EV) של החברה החדשה, לאחר המיזוג, יהיה 54 מיליארד דולר - כלומר, חלקם של בעלי המניות של מיילן נאמד ב-23.2 מיליארד דולר. לא רע בכלל לעומת שווי של פחות מ-10 מיליארד דולר שנרשם באחרונה, אבל נמוך משמעותית מהשווי שבו טבע ביקשה לרכוש את מיילן ב-2015 - כ-40 מיליארד דולר.

ועדיין, מיילן נתפסת כמנצחת במהלך הנוכחי עם פייזר, ובפרט רוברט קורי - יו"ר מיילן, שימונה ליו"ר החברה הממוזגת, הוא האיש שצוחק אחרון. קורי, שדחה כמעט בשאט נפש את הצעת טבע במחיר של 82 דולר למניית מיילן, מרוצה עכשיו מהעסקה המצומצמת בהרבה. מייקל גוטלר, שמגיע מפייזר, יכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת, אבל אפשר להניח שקורי יישאר דמות דומיננטית בחברה החדשה.

וכך, עסקה שהייתה נחשבת למעליבה ב-2015, היא כיום הצלחה גדולה - בעיקר כי הנסיבות השתנו מאז: מחירי הגנריקה נשחקו, החשיפה להליכים משפטיים גדלה וכך גם היקף החוב.

נסיבות אלה השפיעו גם על מיילן וגם על טבע, ובמידה מסוימת על פריגו. לכל אחת מהן גם נוספו בעיות ספציפיות, כמו החוב העצום של טבע, הלחץ הציבורי על מיילן בשל הקפצת מחיר התרופה המקורית אפיפן, וחילופי ההנהלה בפריגו. טבע ומיילן הן שתיים מהנתבעות בהליך שנוגע לתיאום מחירים בגנריקה בארה"ב, וטבע מסובכת גם בהליך המשפטי שנוגע לשיווק משככי כאבים אופיואידיים שגרמו להתמכרויות.

ההתנגדות העזה להצעת טבע ב-2015

ובחזרה לקיץ 2015: הסיפור התחיל כמה חודשים קודם לכן, באביב, כשחברת התרופות מיילן, אחת מהחברות הגנריות הגדולות בעולם, החליטה לנסות ולהשתלט על חברת התרופות פריגו, המובילה בשוק התרופות ללא מרשם במותג פרטי. הנהלת פריגו התנגדה בכל תוקף; ובטבע, שהייתה אז חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, זיהו הזדמנות.

טבע, אז בניהולו של ארז ויגודמן, רצתה לבצע רכישת-ענק, שתקבע את מעמדה כמובילת השוק הגנרי. לימים סיפר ויגודמן שטבע פנתה תחילה לאלרגן בניסיון לרכוש את אקטביס, אך נדחתה, וניסיון דומה לרכוש את סנדוז מידי נוברטיס גם הוא נתקל בדחייה. ניסיון ההשתלטות של מיילן על פריגו פתח לטבע אפשרות לשים על השולחן הצעה לבעלי המניות של מיילן, שתהיה עדיפה מבחינתם על הרפתקת פריגו.

הנהלת מיילן הביעה התנגדות עצומה להצעת טבע. טבע לא התייאשה, והתחילה לרכוש מניות של מיילן בעסקאות בבורסה בהוצאה כוללת של יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הנהלת מיילן, במקביל למאבק שלה בטבע, המשיכה לקדם את ניסיון ההשתלטות על פריגו.

טבע לא הספיקה, בסופו של דבר, להגיש הצעה רשמית. ביולי 2015, רגע לפני הגשת ההצעה המחייבת, בחברה החליטו לנסות שוב ולבדוק אם אלרגן התחרטה ותסכים למכור את אקטביס. אלרגן אכן הסכימה (בדיעבד, לשמחתה הרבה) - ועסקה כזאת, בהיקף של כ-40 מיליארד דולר, נחתמה והפכה לרכישה הגדולה בתולדות טבע.

רכישת אקטביס התקבלה בשוק ההון בהתלהבות, ומניית טבע נסקה אז לשיא, ששיקף לחברה שווי של 61 מיליארד דולר. ואולם עוד לפני השלמת העסקה התחילו ספקות בנוגע לתמחור הנדיב, על רקע שחיקת מחירי הגנריקה שהתחילה כבר אז.

פריגו איבדה את אמון המשקיעים

במקביל, במיילן התפנו להתמקד ברכישת פריגו. כחלק מהניסיון, שכלל גם הליכים משפטיים, הגיעו הנהלות שתי החברות לישראל להיפגש עם משקיעי פריגו בארץ, ומניית מיילן אף נרשמה למסחר בבורסה המקומית. בסופו של דבר, הנהלת פריגו הצליחה לשכנע את בעלי המניות שלה להמשיך ולתת בה אמון, בזכות יצירת הערך בשנים קודמות, והם הצביעו נגד הצעת מיילן.

אפשר להעריך שכיום רבים מהם מתחרטים: ההצעה האחרונה של מיילן (שילוב של מניות ומזומן) שיקפה לפריגו שווי של 26 מיליארד דולר. מאז דחיית ההצעה, פריגו נקלעה לסחרור, שכלל הפחתת תחזיות פעם אחרי פעם, תיקון דוחות עבר והחלפה תכופה של מנכ"לים, לאחר שהמנכ"ל שהוביל את ההתנגדות להצעת מיילן, ג'וזף פאפא, פרש במפתיע זמן קצר לאחר מכן.

פריגו איבדה את אמון המשקיעים והמניה ירדה. החברה התקשתה להתאושש, בין השאר, גם בשל שתי שומות מס גדולות שהוצאו לה באירלנד ובארה"ב בתקופה האחרונה.

כיום מנהל את החברה מורי קסלר, שמוביל אסטרטגיה של מעבר מ-Healthcare ל-Self Care - כלומר, דגש מופחת על תחום הפארמה, ודגש מוגבר על השוק הצרכני (שאמור להשתקף במכפילים גבוהים יותר).

ומה השלב הבא עבור שלוש החברות? בפריגו הכיוון הוא ביצוע האסטרטגיה החדשה, כשהמשקיעים ממתינים לראות תוצאות בפועל, ומצפים גם לעדכון בנוגע למכירה הצפויה של עסקי תרופות המרשם. בטבע, הציפייה היא לראות מה יהיה היקף החשיפה המשפטית של החברה להליכים השונים שבהם היא מעורבת, ועד כמה זה ישפיע על יכולתה המצומצמת לפנות לשוק ולמחזר חוב, כפי שנדרש ממנה בשנה הבאה.

אנליסטים העריכו שעסקת פייזר-מיילן תוביל למהלכים נוספים בתעשיית הגנריקה, ומניית טבע הגיבה לכך בחיוב בימים האחרונים. ובהקשר של מיילן, העסקה התקבלה בחיוב בשוק.

האנליסטים במורגן סטנלי ציינו כי מיילן תיהנה מיתרונות לגודל, מינוף נמוך יותר ותשואת דיבידנד נאה, לצד שיפור בממשל התאגידי. עם זאת, יש גם סיכונים, ובבנק ההשקעות UBS הזכירו את החשיפה הגבוהה של החברה החדשה לשוק הסיני שבו יש לחץ מחירים.