התיק נגד עידו פישמן, בעלי אתר האופציות הבינאריות iTrader, הסתיים בהסדר מותנה

עידו פישמן ועובדים נוספים בחברת iTrader, שעד לסגירתה ב-2016 שימשה כפלטפורמה למסחר באופציות בינאריות, זומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומתן ייעוץ השקעות ללא רישיון • עדכון: ההליך הסתיים בנובמבר 2020 בלי שיוגש כתב אישום לאחר שנערך הסדר מותנה

עדכון: הליך השימוע הסתיים בנובמבר 2020 בסגירת התיק מבלי שיוגש כתב אישום לאחר שנערך הסדר מותנה. לפי ההסדר פישמן שילם 250 אלף שקל, גל מדיה שילמה 340 אלף שקל. בנוסף פישמן התחייב שלא להגיש במשך שנה בקשת רישיון לייעוץ השקעות, ניהול תיקים או ניהול זירת סוחר עד לתאריך 30.11.21 שלאחר מכן הוא רשאי להגיש. סך הקנסות בפרשה עומד על 815 אלף שקל. במסגרת ההסדר מנהל המכירות וראש מחלקת שימור לקוחות שילמו קנס של 40 אלף שקל כל אחד, ראשי הצוותים שילמו 20 אלף שקל כל אחד, ומאמני המסחר שילמו 15 אלף שקל כל אחד.

הפרקליטות זימנה לשימוע לפני הגשת כתב אישום את עידו פישמן, הבעלים, המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של חברת גל מדיה טרייד בע"מ, שפעלה תחת השם המסחרי iTrader ושימשה כפלטפורמה למסחר באופציות בינאריות.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר כי החשדות נגד החברה ובעליה הן לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומתן ייעוץ השקעות ללא רישיון. עוד עולה מהודעת הפרקליטות כי הודעה דומה נמסרה גם למי שהיו מנהלי הלקוחות בחברה ולמספר אנשי מכירות. 

החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד בעלי iTrader ועובדיה היא תקדימית במידה רבה: מדובר בתיק חשדות הראשון בישראל שעוסק במרמה אגב שיווק מסחר באופציות בינאריות. עד כה לא הוגשו בישראל כתבי אישום בגין מסחר באופציות בינאריות.

לפי הודעת הפרקליטות, בין השנים 2016-2013 הציעה iTrader ללקוחותיה פלטפורמה למסחר באופציות בינאריות. בתקופה זו סחרו ב-iTrader אלפי לקוחות במאות מיליוני שקלים. על-פי כתב החשדות שנשלח לחשודים, נציגי החברה נהגו להפעיל לחץ בלתי הוגן על הלקוחות וניצלו את חוסר ניסיונם והבנתם במסחר באופציות בינאריות.

כתב החשדות מייחס לחשודים טכניקות מכירה אגרסיביות ומרמתיות, שימוש בפרקטיקות מטעות והעלמת מידע מהותי מהלקוחות. כך למשל נטען בכתב החשדות כי נציגי החברה הציגו ללקוחות מצג-שווא לגבי הסיכונים והסיכויים הכרוכים במסחר באופציות בינאריות, שיקרו לגבי ניסיונם והצלחתם במסחר ובניהול תיקי לקוחות והפעילו לחץ על הלקוחות להשתמש בטכניקות מסחר שדרשו השקעת משאבים רבה והביאו להפסדים עצומים של הלקוחות. חלק משיטות הפעולה האמורות נחשפו ב"גלובס" בשנת 2017

בנוסף, על-פי החשדות שנחקרו על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, פישמן ועובדיו העניקו ייעוץ ללא רישיון לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות.

עוד צוין בהודעת הפרקליטות כי ביוני 2016 הודיעה רשות ניירות ערך לחברה כי בקשת הרישיון שהגישה לניהול זירת סוחר נדחתה מטעמי מהימנות, ופעילות החברה נפסקה.

ממשרד עו"ד רונן רוזנבלום, המייצג את פישמן ואת החברה, נמסר: "אנו בטוחים כי לאחר לימודו ובחינתו של חומרי הראיות על-ידנו נצליח לשכנע את הפרקליטות כי התנהלותה של החברה ומנהליה הייתה כדין, וכי אין מדובר במעשים פליליים, כפי שנקבע אף לאחרונה בהליך דומה שהתבסס על עובדות זהות לאלה שבחקירה ואשר התנהל נגד החברה ומנהלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב". 

עו"ד עמית בן-ארויה ממשרד בן-ארויה-וולף, המייצג מספר עובדים לשעבר בחברה, מסר כי "רק לאחר עיון מעמיק בראיות ניתן יהיה להתייחס לטענות הפרקליטות, וזאת במסגרתו של שימוע. מכל מקום, העובדים מכחישים ביצוע של כל עבירה, ואנו משוכנעים כי לאחר הצגת העמדה בשימוע - גם הפרקליטות תקבל זאת".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינים של עידו פישמן ועובדי iTrader עדיין בעיצומם. כל החשודים מכחישים בתוקף את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.