מיסטר G | פיצ'ר

הולכים על כל הקופה: 5 מכוניות ששייכות לקטגוריה שצוברת תאוצה

כל יצרני הרכב בעולם מדברים על הנעה חשמלית, פליטה ירוקה ו"דאון-סייזינג" • אבל כולם יודעים שהכסף הגדול נמצא בפלחים המוחצנים ביותר של השוק, כמו פלח ה–SUV קופה שזוכה לפריחה רצינית

אאודי Q3 ספורטבק: השמרנים משנים כיוון

אאודי נחשבה במשך שנים ל"סרבנית SUV קופה". קברניטיה טענו שהעיצוב המוחצן והרועש והתדמית הפרועה של הפלח הזה לא מתאימים לקו השמרני והנקי של המותג ולעיצובים הקלאסיים שלו. אבל השוק - במיוחד הסיני - אמר את דברו, ולפיכך גם אאודי קופצת כיום לנישה הזו בצורה נרחבת.

הראשון בסדרה הוא דגם הספורטבק החדש של אאודי Q3. עיצוב החלק הקדמי שלו דומה מאוד לעיצוב ה-Q3 הרגילה, למעט חרטום קצת יותר אגרסיבי. אבל מעמוד האמצע ואחורה היא מציגה אלמנטים טיפוסיים לז'אנר: גג נמוך יחסית שמשתפל לאחור בחדות ויוצר פרופיל צד דמוי דמעה, ספוילר מודגש מעל הדלת האחורית ושמשה אחורית צרה.

תא הנוסעים מקביל לזה של ה-Q3 עם לא מעט תוספות קוסמטיות-ספורטיביות, דוגמת ריפוד ייחודי ומושבי ספורט עמוקים. כרגיל, מסכי ה-LCD שולטים בעמדת הפיקוד. הספסל האחורי עדיין אמור לספק מרחב מחיה מכובד לשלושה מבוגרים ותא המטען התקני מספק 530 ליטר למרות הדלת האחורית המשופעת.

אאודי טוענת שמתחת לכסות, השינויים מהותיים יותר והרכב נהנה מ"מערכת שליטה דינמית", שמתאפיינת בהיגוי מהיר יותר משל ה-Q3 הרגיל ויכולת תמרון של מכונית ספורט תודות למרכז כובד נמוך יותר.

המנועים שמושקים באירופה בשלב הראשון הם המנועים המוכרים של ה-Q3, כולל 2 ליטרים טורבו בנזין עם 230 כ"ס וטורבו-דיזל בהספק 150 כ"ס. מעבר לפינה נמצאים מנועים עם מערכת סיוע היברידית "קלה" ומן הסתם גם גרסה קרבית נוסח SQ3. המחיר טרם פורסם, אך אפשר מן הסתם לצפות למחיר גבוה ב-15%-20% מגרסאות ה-Q3 הרגילות המקבילות.
המחיר בארצות-הברית מתחיל בכ-14,800 דולר.

פורשה קאיין קופה: עוד יותר ספורטיבי

החל מהשנה, לקאיין של פורשה יש תת-נישה מצומצמת ושמה "קאיין קופה". ההבדלים בעיצוב די מקיפים ומתחילים בעמוד A קדמי נמוך יותר, גג שניצב 20 מ"מ נמוך יותר, דלתות שעוצבו מחדש, קשתות גלגלים שהורחבו לעומת המקור, וכמובן דלת אחורית בשיפוע חד עם חלון צר יותר וספוילר רציני שנמתח חשמלית לאחור כאשר המהירות עולה - על-פי המסורת של פורשה. התוצאה היא רכב שנראה אגרסיבי וקרוב יותר אל הקרקע מהקאיין, ואם מוסיפים לכך כמה תוספות אופציונליות, כמו חישוקי סופר-ספורט עצומים וגג מסיבי פחמן, מקבלים הצהרת נוכחות בולטת מאוד.

מבחר המנועים מקביל לקאיין הרגיל ונע בין 340 כ"ס בדגם ה-V6 הבסיסי - שיכול להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות - ועד ל-V8 קרבי בגרסת הטורבו, שמייצרת 550 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות ולמהירות סופית של למעלה מ-280 קמ"ש.

תא הנוסעים די דומה לקאיין ומציע מרווח רגליים וכתפיים דומה, אם כי מטבע הדברים, מרווח הראש מוגבל יותר ותא המטען מסתפק ב-625 ליטר. מתלי אוויר הם סטנדרט. עדיין לא ברור אם המבחר יכלול בעתיד גם גרסת פלאג-אין, בהנחה שעוד תהיה רלוונטית לישראל. הקאיין קופה כבר נחת בארץ.

מרצדס CLG קופה: חידוש מקיף ועדכני ביותר

מרצדס הצטרפה מאוחר, יחסית, לפלח הייחודי הזה, אבל היא נחושה להשלים במרץ את הפער מול ב.מ.וו ולחסום את הדרך לאאודי. הקיץ מגיע תורה של גרסת הביניים שלה בפלח, GLC קופה, לעבור חידוש מקיף.

חיצונית, התמקדה מרצדס בחלק החשוב ביותר בכלים הללו, הזנב, שעודן משמעותית לעומת הדור הראשון, הפך להיות פרופורציונלי יותר ועדיין שמר על מידה נכבדה של אגרסיביות. החרטום מאמץ את שפת העיצוב של מרצדס כאשר בוצע בידול מובחן בין עיצוב החרטום של הגרסאות "הרגילות" לבין גרסאות ה-AMG הקרביות, שמצוידות כעת בגריל ספורטיבי אגרסיבי ובשלל ספוילרים וכונסי אוויר קרביים.

בתא הנוסעים, עמדת הפיקוד מיישרת קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס וכוללת שני מסכי מגע ענקיים ובמקביל את ממשק ההפעלה החכם MBUX, שכולל בתוכו סייען אישי עם יכולת למידה ויכולת קלט באמצעות מחוות ידיים.

כצפוי, מצויד הרכב בדור העדכני ביותר של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות, כולל יכולת להפקיד את ההיגוי בידי מוח הרכב לפרקי זמן מוגבלים. מלבד המנועים של הגרסאות הרגילות, זכו גרסאות ה-AMG הקרביות לטיפול מיוחד. בראש ההיצע גרסת "63" שנבחנה רשמית במסלול נורבורגרינג והשיגה זמן הקפה מרשים מאוד - ולא שמי שרוכש רכב כזה ינסה זאת אי-פעם. מנוע ה-V8 טורבו מייצר 476 כ"ס בתצורה הרגילה או 510 כ"ס בתצורת ה-S, משודך לתיבה אוטומטית ספורטיבית ומסוגל לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 או ב-3.8 שניות בהתאמה. למי שזה קצת יותר מדי, יש גם גרסת 43, עם 390 כ"ס בלבד.

שנגאן CS85 קופה: מודרני באופן מפתיע

אחת מנקודות הביקורת שנמתחות על פלח ה-SUV קופה בעולם היא הדימוי הנובורישי שלו. אבל בסין, שבה אין כמעט "כסף ישן", להיות "מתעשר חדש" זה לא עלבון אלא משאת נפש. לפיכך, היה זה רק עניין של זמן עד שהיצרנים המקומיים יאמצו בחום את הפלח הזה וישכפלו אותו - אבל עם מחירים עממיים ונגישים.

דוגמה אחת היא הדגם החדש CS85 קופה של היצרנית הסינית שנגאן, שהושק בסין. עיצובו נראה כמו שיבוט גנטי של אלמנטים של דגמי פרימיום יוקרתיים ומוכרים היטב: זנב של מרצדס GLC קופה, פנסים של אאודי, גריל של פולקסווגן ופרופיל של X6. אבל מתחת לכסות המשוכפלת מסתתר רכב מודרני באופן מפתיע.

הרכב ניצב על פלטפורמה עדכנית, נמתח לאורך מכובד של 4.72 מ' ולרוחב 1.85 מ' ובסיס הגלגלים שלו, 2.7 מ', תואם את הממוצע האירופי בפלח המיד-סייז. תא הנוסעים, שעוצב בסטודיו האיטלקי של החברה, נראה יוקרתי ואיכותי, אם כי לא ברמה של הגרמנים, והוא עמוס במערכות חכמות כמו סייענית אישית ומערכת הפעלה שפותחה בשיתוף ענקית האלקטרוניקה TENCENT, מערכות ADAS עדכניות ועוד.

להנעה אחראים מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק 174 כ"ס או מנוע 2 ליטרים טורבו בהספק 233 כ"ס, שניהם שייכים לדור החדש, שפותח בסיוע טכנולוגיה מערבית כדי לעמוד בעתיד בתקינת יורו 6. שניהם משודכים לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות מבית אייסין היפנית. כל הדגמים מצוידים כסטנדרט בהנעה כפולה-קבועה. והמחיר? מתחיל בכ-19 אלף דולר בסין, כולל מסים - משהו כמו 50% מהמחיר של המתחרים הגרמנים המקבילים.

ב.מ.וו X6 מודל 2020: האב המייסד מתחדש

לב.מ.וו שמורה זכות ראשונים בנישת ה-SUV קופה וה-X6 שלה הקדים בכמה שנים טובות את המתחרים. לפיכך, כשהגיעה העת לחדש את "האב המייסד" של הפלח, הוא זכה לטיפול מקיף מאוד. מודל 2020 של X6 ניצב על הפלטפורמה של ה-X5 החדש עם בסיס גלגלים שהוארך ב-4 ס"מ לטובת מרחב הרגליים. הוא רחב יותר מקודמו ומעט נמוך יותר לטובת מראה אגרסיבי יותר, ותא המטען מציע כעת נפח שימושי יותר של כ-580 ליטר. ואם מישהו לא מסתפק בכך, הוא יכול לבחור כעת בין שני סגנונות עיצוב שונים: יוקרתי עם שלל קישוטי כרום, מגנים תחתיים מודגשים בכרום ועוד; או ספורטיבי, "M SPORT" עם שלל "תוספות אגרסיה" כמו פגושים עמוקים, ספוילרים מוגדלים ורכיבים מסיבי פחמן.

עיצוב הפנים די זהה ל-X5 החדש, כולל מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, "סייען אישי" עם בינה מלאכותית שלומד את קולו והעדפותיו של הנהג, אפשרות להעברת פונקציות רבות לסמארטפון של הנהג כולל פתיחה והתנעה מרחוק וכו'.

היצע המנועים מקביל גם הוא לזה של ה-X5 עם שלל מנועי בנזין ודיזל כאשר בפסגת ההיצע נמצא מנוע V8 בנפח 4.4 ליטרים, שמייצר 530 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות. ואל חשש: יש גם אופציה לצליל מפלט רועש במיוחד ואפילו נורות LED צבעוניות שמרצדות בחרטום, למקרה שמישהו לא הבחין בכם ממרחק של 2 ק"מ.