קרן ג'נריישן קפיטל רוכשת את חלקה של להב אל.אר בחברת האנרגיה הירוקה סולגרין תמורת 44.4 מיליון שקל

הרכישה - שנקבעה לאחר הליך התמחרות - משקפת לסולגרין שווי של 126.8 מיליון שקל • עם השלמת העסקה תרשום להב אל.אר רווח הון של 8 מיליון שקל

יוסי זינגר וארז בלשה, מייסדי קרן ג'נריישן קפיטל / צילום: תמוז רחמן
יוסי זינגר וארז בלשה, מייסדי קרן ג'נריישן קפיטל / צילום: תמוז רחמן

קרן התשתיות והאנרגיה ג'נריישן קפיטל, שמניותיה הונפקו בבורסה לפני כחצי שנה, מגדילה את החזקתה בחברת האנרגיה הסולארית סולגרין. ג'נריישן קפיטל, שמחזיקה במחצית ממניות להב הרים ירוקים, בעלת השליטה בסולגרין (70%), רכשה לאחר הליך התמחרות שהתנהל ביום חמישי האחרון את המחצית השנייה של מניות להב הרים ירוקים, מידי חברת להב אל.אר, תמורת 44.4 מיליון שקל.

התמורה שתשלם קרן ג'נריישן ללהב אל.אר, הנמצאת בשליטת אלי להב ואיליק רוז'נסקי, משקפת לסולגרין שווי חברה של 126.8 מיליון שקל, גבוה ב-50% ממחיר השוק הנוכחי. תוקפו של ההסכם מותנה בהתקיימותם של תנאים מתלים, בין היתר, אישורם של מוסדות פיננסיים והסרתן של ערבויות הבעלים שהעמידו להב אל.אר ובעלי השליטה בה לטובת להב הרים ירוקים והחברות המוחזקות על-ידיה.

במסגרת ההסכם נקבעה תקופה בת 45 ימי עסקים להתקיימות התנאים המתלים (עם אפשרויות הארכה נוספות). בגין העסקה צפויה להב אל.אר לרשום רווח הון של 8 מיליון שקל, ויתרה תזרימית בסך של 42.4 מיליון שקל. 

השותפות בין ג'נריישן ללהב אל.אר החלה לפני עשרה חודשים בלבד, לאחר שהקרן רכשה 50% ממניות להב הרים ירוקים תמורת הזרמת הון של כ-34 מיליון שקל. הכסף שהזרימה קרן ג'נריישן לתוך להב הרים ירוקים שימש לרכישת מניות השליטה בחברה הציבורית סולגרין מידי מספר בעלי מניות (דניאל פלג, איתי כהן, אורי דויטש, צחי סולטן וניר פלג). 

"אי-הסכמות שהובילו להיפרדות"

בחודש שעבר הודיעו ג'נריישן ולהב אל.אר לבורסה, כי הן "מקיימות משא ומתן להיפרדות במועד קרוב ככל שניתן, ובכפוף להסכמת צדדים שלישיים שאישורם יידרש". איליק רוז'נסקי, מבעלי להב אל.אר, המתמקדת בתחום הנדל"ן, מסר כי "השותפות שלנו עם חברינו מג'נריישן קפיטל התנהלה מיומה הראשון בכל הכבוד הראוי והמקובל בין שותפים. לצערנו, במספר נושאים נתגלו אי-הסכמות, שהובילו לכך שהחלטנו ליצור מנגנון של היפרדות". 

בג'נריישן קפיטל מתכננים כעת לקדם ולבנות את סולגרין כפלטפורמת אנרגיה מתחדשת ציבורית בהיקף עסקים משמעותי, זאת על-ידי ייזום, פיתוח והקמה של צבר מתקנים סולאריים מהותי על קרקעות הזמינות לסולגרין, וכן על-ידי רכישות של נכסים מניבים. עוד ציינו בקרן, כי "תחום ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות נהנה מצמיחה משמעותית, וצפוי לגדול במאות אחוזים ולהגיע ב-2030 לכ-17% מהיקף צריכת החשמל בישראל. להערכתנו, קיים בתחום זה פוטנציאל רב ליצירת ערך".

מניית סולגרין הגיבה היום בעלייה של 7% לדיווח על שינוי השליטה בה, והשלימה עלייה של 67% בשנה האחרונה. שווי החברה הגיע לכ-90 מיליון שקל. סולגרין מפעילה מתקני אנרגיה סולארית בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, ופועלת בייזום ובהקמה של מתקנים לייצור אנרגיה סולארית. לאחרונה השלימה סולגרין את מיזוג פעילות להב הרים ירוקים, וכעת בבעלותה צבר נכסים מניב של 16 מגוואט, עם צפי הכנסות שנתי של כ-35 מיליון שקל, וכן עוד למעלה מ-300 מגוואט של פרויקטים קרקעיים בפיתוח בדרום הארץ ובצפונה, אשר יבשילו למכרזי רשות החשמל בהדרגה במהלך שלוש השנים הקרובות.

את הרבעון הראשון של 2019 סיימה סולגרין עם הכנסות של כ-2.5 מיליון שקל, עלייה של 4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 633 אלף שקל, בדומה להפסד ברבעון המקביל.

עוד לפני העסקה עם להב אל.אר, במהלך חודש יוני אשתקד, השלימה קרן ג'נריישן קפיטל גיוס ראשוני בהיקף של 230 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן, בתחילת יולי, רכשה הקרן 49% מחברת ההסעות בון תור בכ-100 מיליון שקל. לאחר מכן שילמה הקרן 70 מיליון שקל עבור 50% מרפק אנרגיה, המחזיקה בשתי תחנות כוח הנמצאות בשלבי הקמה בצפון הארץ - רמת גבריאל ואלון תבור.

הקרן, שהוקמה בתחילת 2018 על-ידי ארז בלשה ויוסי זינגר, בשותפות עם קבוצת ויולה, מתמקדת בהשקעות בתחומי התשתיות והאנרגיה: חשמל, גז טבעי, תחבורה, סביבה, מים, בינוי זכייני ועוד. בפברואר השנה השלימה הקרן גיוס של 52 מיליון שקל. הגיוס בוצע בהנחה של 7% על מחיר המינימום של המניה, ולפי שווי חברה של 277 מיליון שקל לפני הכסף - שווה לסכום שאותו גייסה הקרן מגופים מוסדיים טרם ההנפקה. מאז ההנפקה רשמה מניית ג'נרשיין ירידה של אחוזים בודדים, ושווייה של הקרן בבורסה הגיע לכ-300 מיליון שקל.