רדיו | בלעדי

אטרקטיבי גם ברדיו: חיים הכט מקים תחנה ל”קול הרוסי"

איש קשת לשעבר חיים הכט בדרך להקמת תחנת רדיו לקהל הרוסי שתשדר בצפון הארץ • התחנה תציע תוכניות אקטואליה, תרבות ומוזיקה • הכט ל"גלובס": "נהיה מבודלים בקהל היעד ובפרסום" • בתחנה ממתינים לאישור הרשות השנייה שצפוי להגיע בקרוב

חיים הכט / צילום: עודד קרני
חיים הכט / צילום: עודד קרני

על רקע מערכת הבחירות, הקול הרוסי הפך למושא חיזור בחודשים האחרונים, ואולם מתברר כי אטרקטיביות של קהל זה היא מדבקת: ל"גלובס" נודע כי איש הטלוויזיה חיים הכט, שהוא גם מייסד ומנהל תחנת "רדיו קול רגע", מקים תחנת רדיו שתשדר ברוסית בצפון הארץ.

הכט מוכר לרוב הציבור כעיתונאי וכמגיש תוכניות טלוויזיה (בשנים האחרונות עמד מאחורי "מה אתם הייתם עושים" של קשת), אך חלק לא פחות מרכזי בפעילות שלו בשנים האחרונות הוא ניהול תחנת הרדיו "רדיו קול רגע", המשדרת בגליל ובעמקים. הכט זכה במכרז להקמת התחנה ב-1996 ומאז הוא משמש הבעלים והמנהל. "קול רגע" משדרת בעיקר תוכניות אירוח ואקטואליה.

הקמת הערוץ ברוסית הוא פועל יוצא של פיצול התדרים - מהלך שהוכשר בכנסת במסגרת החוק ואיפשר לתחנות רדיו אזוריות להקים תחנות-בנות, זאת לאחר שהתחנות הראשונות מסוג זה "נולדו בחטא" והוכשרו באישורים של הרשות השנייה רק לאחר שכבר עלו לאוויר.

בשלב מסוים קבעה היועצת המשפטית של הרשות השנייה דאז, הילה שמיר, כי הפיצולים שאושרו אינם חוקיים עוד, ויש לאשר מהלך כזה על-ידי חקיקה. בסוף 2015 הכריעה ועדת הכלכלה של הכנסת כי כל תחנות הרדיו האזוריות יוכלו להחזיק בשני תדרי שידור והרשות השנייה תהיה אחראית לאשר אותם בתנאים מסוימים ובכפוף להתניות רגולטוריות.

למרות השינוי בחקיקה, לא כל התחנות בחרו לממש את האפשרות, ואלה שכן בחרו לעשות זאת נטו להשתמש בתדר השני להקמת ערוץ מוזיקה מזרחית. מהלך כזה גם לא דרש כמעט השקעות כספיות נוספות וגם ענה לכאורה על ביקוש גבוה שקיים בארץ למוזיקה מסוג זה.

הכט אישר ל"גלובס" את הכוונה להקים רדיו דובר רוסית, וסיפר כי התחנה, שעדיין אין החלטה סופית בנוגע לשמה, תציע תוכניות אקטואליה, תרבות ומוזיקה. גם תאריך ההשקה איננו ברור עדיין - בתחנה ממתינים לאישור הרשות השנייה שצפוי להגיע בקרוב. לפי גורמים הקשורים בתחנה, לאחר מתן האישור צפויים עוד מספר חודשים של הכנה, ורק אז ייקבע מועד העלייה הסופי לאוויר.

את הבחירה להשתמש בתדר הנוסף להקמת ערוץ ברוסית תולה הכט במספר סיבות. לדבריו, כל התחנות שקיבלו את האפשרות לפצל תדרים השתמשו בתדר הנוסף ליצירת תחנת מוזיקה מזרחית, והשוק סובל מאינפלציה. "אני מפעיל את התדר הנוסף בלי חדווה גדולה. זה התחיל משתיים-שלוש תחנות שפיצלו תדרים ללא אישור, ואז אישרו לכולם, ובסופו של דבר בדרך זו, של עוד תחנה ועוד תחנה, אנחנו גודעים את הענף שעליו אנחנו יושבים - ענף שממילא איננו חזק במיוחד.

"כיוון שבאזור הצפון יש כבר תחנות של מוזיקה מזרחית, האזור הזה לא יכול להכיל את כל ההמולה המזרחית שקיימת בתחנות. במקום להיכנס לשוק רווי ולנסות למצוא שם את מקומי, החלטנו לעשות תחנה שלא תדרוך על בהונותיו של איש. ולכן אין ברירה אחרת אלא להשקיע במוצר שההקמה שלו יקרה, יותר כדי להשיג תחנה מבודלת וקהל אחר לפרסום.

"הרעיון להקמת התחנה ברוסית הגיע מתוך התבוננות על אנשי התחנה, שבהם יש כאלה שהגיעו עם העלייה הרוסית", מסביר הכט, "ולמדנו מהם שיש עניין בדבר. גם אם הם אנשים צעירים שמדברים עברית מצוין - ישראלים לכל דבר שעובדים באקדמיה ובעיתונות - הם עדין צוחקים ברוסית, מתברר. בנוסף, יש גל עלייה שהגיע מברית-המועצות בשנים האחרונות, כאלה שכתבו ועסקו במדיה והרגישו שהפוטיניזציה סוגרת עליהם וברחו. הם מבקשים להתבטא ורוצים גם לשמוע".

לדברי הכט, "לקהל רוסי חייבים לעשות מוצר רציני. הם אנשים רציניים שמצפים למוצר איכותי, ואנחנו נערכים לכך".

הצוות המוביל כבר גויס, ומבוסס בין היתר על התשתית של "רדיו קול רגע". הוא ינהל את התחנה החדשה, ובתפקיד העורך ראשי יכהן אמיתי בוקמן, המכהן כיום בתפקיד מנהל החדשות ב"קול רגע". בתפקיד מנהל התוכניות יחזיק אריק נודלמן.