הגירעון התקציבי עדיין ברמת שיא של 3.8% בחודש יולי

מדובר ברמת הגירעון הגבוהה ביותר מאז 2013, הן במספרים מוחלטים והן במונחי אחוזי תוצר • תחזית האוצר העדכנית מחודש ינואר צופה כי השנה תסתיים בגירעון תקציבי של 3.6 אחוזי תוצר, חריגה של כמעט 10 מיליארד שקל לעומת היעד בתקציב • בהכנסות המדינה נרשם גידול של 1.5% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד

מנכ"ל האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

הגירעון התקציבי ירד בחודש יולי 2019 בעשירית האחוז, אך עדיין ברמת שיא של 3.8% תוצר. מדובר ברמת הגירעון הגבוהה ביותר מאז 2013, הן במספרים מוחלטים והן במונחי אחוזי תוצר. תחזית האוצר העדכנית מחודש ינואר צופה כי השנה תסתיים בגירעון תקציבי של 3.6 אחוזי תוצר, חריגה של כמעט 10 מיליארד שקל לעומת היעד בתקציב.

מנתוני ביצוע תקציב המדינה שמפרסם היום (ג') משרד האוצר עולה כי מסתמנת התמתנות בקצב הגידול המהיר בהוצאות משרדי הממשלה, שגדלו מתחילת השנה ב-8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגידול המתוכנן בתקציב לשנת 2019 עומד על 5.1% לעומת 2018 - הפער בין התכנון לביצוע מצטמצם בהדרגה מאז חודש אפריל.

מצד שני, בהכנסות המדינה נרשם גידול של 1.5% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על-פי רשות המסים, קצב הגידול בהכנסות ממסים, שעמד בשנים 2013-2017 על 6% בממוצע לשנה, התמתן בחדות מתחילת השנה, והוא עומד על 1% בחישוב שנתי. להערכת רשות המסים, הקדמת יבוא כלי רכב לחודש אפריל גרמה לאובדן הכנסות בהיקף של 200 מיליון שקל ביולי.