מפיצות משככי הכאבים הציעו הסדר תביעות של כ-10 מיליארד דולר, ומניית טבע צללה בוול סטריט

מניית טבע צנחה כ-10% על רקע הדיווח כי חברות ההפצה הגדולות בארה"ב מק'קסן, קרדינל הלת' ואמריסורסברגן הציעו לשלם כ-10 מיליארד דולר כדי להסדיר תביעות מצד 35 מדינות בארה"ב במסגרת פרשת משככי הכאבים • ההצעה נמוכה בהרבה מסכום התביעה, אך עולה החשש כי חלקה של טבע גבוה מכפי שהוערך

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע  צללה כ-10% בוול סטריט על רקע הדיווח לפיו חברות ההפצה הגדולות בארה"ב מק'קסן, קרדינל הלת' ואמריסורסברגן הציעו לשלם כ-10 מיליארד דולר על-מנת להסדיר תביעות מצד 35 מדינות בארה"ב במסגרת פרשת משככי הכאבים.

ההצעה נמוכה בהרבה מסכום התביעה, אך עולה החשש כי הסכומים שטבע תיאלץ לשלם במסגרת הפרשה יהיו גבוהים יותר מכפי שהוערך. עד כה הועלו הערכות כי טבע תשלם כ-4 מיליארד דולר במסגרת הפרשה. מניית טבע נפלה מתחת ל-7 דולר למניה במהלך המסחר.

במסגרת התביעה נדרשו החברות לשלם פיצוי של 45 מיליארד דולר על נזקי מגפת משככי הכאבים (אופיואידים). לפי הטענה, חברות ההפצה תרמו לקיומה של התופעה של שימוש במשככי כאבים נרקוטיים, שהביאו למותם של 200 אלף איש בעשור האחרון רק בארה"ב.

נזכיר כי טבע מתמודדת עם נטל חוב של כ-26.7 מיליארד דולר, בצל רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן אקטביס ג'נריקס. הרכישה הכושלת לא רק שגררה את טבע למצולות אלא חושפת את טבע לפרשה, כאשר אקטביס אחראית ליותר משליש ממשככי הכאבים הנרקוטיים בין השנים 2006-2012.

רק לפני ארבע שנים, ביולי 2015, הגיעה מניית טבע לשיא כל הזמנים - כ-67 דולר (מתואם לדיבידנדים שחולקו מאז), מחיר ששיקף לחברה שווי של 61 מיליארד דולר. מאז טבע רשמה מחיקת ערך של לא פחות מ-52 מיליארד דולר.

מחר (ד') טבע צפויה לפרסם דוחות לרבעון השני של השנה, ומעניין יהיה לראות האם החברה תתייחס לפרשה זו ולפרשת תיאום המחירים.