פרשת תפירת המכרזים בעיריית שוהם: כתבי אישום נגד גבי מגנזי ורונן גינצבורג

(עדכון) - כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", מגנזי ו-17 נאשמים נוספים מואשמים, כל אחד לפי חלקו, בעבירות של מרמה והפרת אמונים, צד להסדר כובל, עבירות מס והלבנת הון בהיקפים גבוהים ועוד • מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינצבורג מואשם עם מגנזי בתיאום הצעות למכרז של עיריית שוהם

גבי מגנזי / צילום: אביגיל עוזי, "ידיעות אחרונות"
גבי מגנזי / צילום: אביגיל עוזי, "ידיעות אחרונות"

"תוכנית עבריינית" רחבת-היקף שכללה רישום בעלות פיקטיבית על חברה קבלנית, השגת רישיון קבלן במרמה, תפירת מכרזי פיתוח ותשתיות בשוהם ועוד, בשווי מאות מיליוני שקלים, בתמורה לטובות הנאה - זה הבסיס לכתבי האישום שהוגשו היום (ד') נגד איש העסקים, הקבלן גבריאל (גבי) מגנזי; מנכ"ל חברת רולידר לשעבר, ניר עפרוני; מזכירת החברה הכלכלית לשוהם לשעבר, לילך הירש; מנכ"ל דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, רונן גינצבורג; ונאשמים נוספים. זאת, בגין "תפירת מכרזים" של עיריית שוהם. בנוסף, הוגש כתב אישום נפרד נגד המהנדס גיל שולדנפריי, מהנדס אזרחי, בעל ותק וניסיון בתחומי התשתיות והבנייה, שסייע לתרמית לכאורה שביצע מגנזי.

לטענת המדינה, מגנזי, שולדנפריי, הירש, גינצבורג ואחרים תיחזקו שנים מערכת יחסים פלילית על חשבון העיר שוהם. כתב האישום - שהגישו עורכי הדין אורי פרייסמן, צחי הבדלי ולנא עואדיה מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) יחד עם עו"ד עדי גנוט מרשות התחרות - כולל 18 אישומים ומופנה נגד 18 נאשמים וחברות. 

כתב האישום מגולל "תוכנית עבריינית", הכוללת מעשי מרמה, תיאומי מכרזים והלבנת הון בהיקפים עצומים של כחצי מיליארד שקל; וכן עבירות נוספות מתחום המס. לנאשמים מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס משמעותיות ועבירות נוספות.

קבלן פיקטיבי

12 האישומים הראשונים בכתב האישום עוסקים בעבירות מרמה שביצע הנאשם העיקרי מגנזי, בעלי קבוצת מגנזי הפועלת בישראל בעיקר בתחומי הנדל"ן, התשתיות והבנייה, כלפי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון ושורת רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים. בנוסף, עוסקים האישומים בעבירות הלבנת הון בקשר לכספים שהתקבלו מהפעילות המרמתית.

לפי האישום, הואיל ולתאגידים השונים בקבוצת מגנזי לא הייתה כשירות להתמודד ולזכות במכרזים של רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים לביצוע עבודות הנדסה, ב-2005 סיכמו מגנזי והמהנדס שולדנפריי, שהוא יירשם באופן פיקטיבי כבעלים באחד מתאגידי קבוצת מגנזי, ויוצג לרשויות הרלוונטיות כמנהל בתאגיד, וכמהנדס המפקח על ביצוע עבודותיו. זאת, במטרה שהתאגיד יקבל במרמה רישיון קבלן וסיווגים קבלניים גבוהים, המאפשרים להתמודד במכרזים ציבוריים בהיקפים כספיים גבוהים.

לטענת המדינה, לאחר ששולדנפריי נרשם והוצג במרמה לרשם הקבלנים כבעל מניות, כמנהל וכמהנדס של חברת מגנזי תשתיות, התמודד מגנזי באמצעות החברה במכרזים של רשויות ותאגידים, וזכה בהם. זאת, כשמגנזי תשתיות הוצגה במרמה למזמיני המכרזים כבעלת רישיון וסיווג קבלניים מתאימים. לפי האישום, בפועל לא מילא שולדנפריי תפקיד הנדסי במגנזי תשתיות, לא ניהל אותה, לא היה מעורב בפעילותה העסקית והמקצועית ולא פיקח או נשא באחריות לעבודות שביצעה.

טשטוש מקורות

באישומים נטען כי בעקבות המרמה זכה מגנזי במכרזים בהיקף כספי של 495.5 מיליון שקל; וכי התקבולים בגין העבודות שגבה מגנזי במרמה, רוכזו בחשבונות בנק של מגנזי תשתיות ומשם הועברו לחשבונות הבנק של התאגידים האחרים בקבוצה ונטמעו במחזור הכספי שלה. 

לפי האישום, פעולות אלה גרמו לכך שלא ניתן היה להתחקות אחר מקור התקבולים, מיקומם ובעלי הזכויות בהם. זאת, תוך שהעברות התקבולים שהושגו במרמה בין התאגידים, נחזו להיות כשרות בין חברות קשורות. בכך היסווה מגנזי את כספי המרמה, והשתמש בהם ביודעו שהתקבלו במרמה.

באישומים נאשמות יחד עם מגנזי גם חברות מגנזי תשתיות ומגנזי תשתיות ב.ג.מ.

תיאום הצעות

שלושה אישומים נוספים בכתב האישום עוסקים בעבירות של הסדרים כובלים, שביצע מגנזי לכאורה בשלושה מכרזים ציבוריים בתחום התשתיות: מכרז החברה הכלכלית לשוהם, מכרז תאגיד המים "מי חדרה", ומכרז תאגיד המים "פלגי השרון". לפי האישום, מגנזי תיאם בין הצעות המתמודדים האחרים במכרזים, במטרה לקבוע את ההצעה הזוכה ולקבל את כספי המכרזים, בין כזוכה ובין כקבלן-משנה של הזוכה.

באישומים אלה נאשמים עם מגנזי גם החברות והמנהלים שהתמודדו מול מגנזי במכרזים, והשתתפו בתיאום ההצעות: חברת דניה סיבוס ומנכ"לה רונן גינצבורג; חברת רולידר ומנכ"לה לשעבר ניר עפרוני; חברת אולניק להובלה, עבודות עפר וכבישים והמנכ"ל המשותף שלה דוד אולניק; חברת זלמן בראשי ואחיו ומנכ"לה מיכאל בראשי; חברת י.ע.ז חברה לבנייה ופיתוח והמנכ"ל שלה אברהם יקואל.

באחד האישומים נאשמת גם לילך הירש, לשעבר מזכירת החברה הכלכלית (חכ"ל) לשוהם, שניהלה קשר קרוב עם מגנזי וקיבלה ממנו טובות הנאה, בגין שסיפקה למגנזי מידע וביצעה עבורו פעולות שסייעו לו לתאם בין ההצעות המתמודדים באחד המכרזים. להירש מיוחסות עבירות של מרמה והפרת אמונים בצוותא עם מגנזי, ועבירות נוספות.

בין המכרזים שתואמו, מתואר סיפור המכרז שפרסמה חכ"ל שוהם בספטמבר 2011, לביצוע עבודות פיתוח ותשתיות באזור התעשייה הצפוני "היי פארק". המכרז נערך בשיטת אומדן סגור, שלפיה המתמודדים נדרשים להציע הצעות מחיר שייבחנו ביחס לאומדן שאינו ידוע להם. בתנאי המכרז נקבע כי הצעות שיהיו נמוכות ביותר מ-20% מהאומדן - ייפסלו על הסף.

מהאישום עולה כי בספטמבר 2011 קיבל מגנזי, שלא כדין, את האומדן מאחד מאנשי חכ"ל שוהם, שזהותו אינה ידועה. לפי האישום, מגנזי תיאם עם המתמודדים האחרים את הצעותיהם במכרז, כך שישמש כקבלן-משנה של הזוכה ויקבל את כספי המכרז. לטענת המדינה, לצורך זה עשה מגנזי שימוש באומדן, כדי לוודא שהצעות המתמודדים האחרים במכרז לא יהיו נמוכות מרף הפסילה.

לקראת הגשת ההצעות במכרז, תיאם מגנזי עם בראשי, עפרוני וגינצבורג עם בכירים בענף הבנייה, ועם חשודים נוספים, את הצעות המחיר שנמסרו למכרז. בנוסף, נטען, שטרם פרסום המכרז העמידה הירש את מסמכי המכרז לעיונו של מגנזי, דבר שנתן לו יתרון ביחס למתמודדים אחרים, ועזר לו לתיאום  ההצעות עם החשודים.

עוד נטען כי בהצעות למכרז שבהן היו מעורבים, הציגו מגנזי או נציגי מגנזי תשתיות מצגים כוזבים לחכ"ל שוהם, שלפיהם הצעות החברות מגנזי תשתיות, דניה סיבוס, אולניק וזלמן בראשי הוגשו שלא על בסיס האומדן שקיבל מגנזי שלא כדין. זאת, כאשר מגנזי ידע כי מצגים אלה כוזבים.

עבירות מס

שני האישומים האחרונים בכתב האישום עוסקים בעבירות מס בהיקפים גבוהים שבוצעו לכאורה לאורך תקופה ארוכה בקבוצת מגנזי, לרבות תשלום שכר עבודה במזומן של יותר מ-29 מיליון שקל, ללא דיווח לרשויות וללא ניכוי מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי או ביטוח בריאות ממלכתי; וכן הוצאת חשבוניות כוזבות, התחמקות מתשלום מע"מ ודרישת הוצאות כוזבות לצורכי מס בהיקף של כ-6.5 מיליון שקל.

באישומים אלה נאשמים עם מגנזי גם חברת מגנזי תשתיות ב.ג.מ והמנכ"ל עפרוני; יעקב מגנזי, אחיו של גבי מגנזי; ניר מליחי, חשב השכר של קבוצת מגנזי; אריאנה דוד, פקידה בקבוצת מגנזי ואשת אמונו של גבי מגנזי; וחברת מגנזי בטון.

התיק נחקר על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), מחלקת החקירות של רשות התחרות ופקיד שומה חקירות מרכז של רשות המסים, בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) והמחלקה המשפטית של רשות התחרות ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון. 

תגובות 

דוברת דניה סיבוס מסרה בתגובה: "צר לנו על כך שהמדינה בחרה להגיש כתב אישום מופרך על מכרז שמעולם לא תואם, החברה כלל לא זכתה בו, ואשר התרחש לפני כמעט עשור.

"התנהלות הרשות לתחרות בכל הקשור בעניין זה חמורה במיוחד לאור העובדה כי החזיקה בידיה חומרי חקירה במשך 4.5 שנים (!) עד שהחליטה להזמין את אנשי דניה סיבוס למסור את עדותם בעניין, ובכך פגעה קשות ביכולתם של הנחקרים והעדים לשחזר אירועים באופן מהימן, וגרמה לנזק חמור ביכולתם להתגונן מול הטענות ההזויות.

"כל מי שהדמוקרטיה היא נר לרגליו חייב לחוש באי-נוחות נוכח התנהלות פוגענית זו של אחת מהרשויות המשפיעות במדינה ונוכח רמיסה כה גסה של זכויותיו של אדם וחברה להליך הוגן, נקי-כפיים ומהימן.

"דניה סיבוס משוכנעת כי לא נפל פגם בהתנהלותה ובהתנהלותם של מנהליה במכרז המדובר, ועומדת מאחוריהם. החברה ומנהליה ידאגו להציג את הדברים כהווייתם בבית המשפט". 

באי-כוחו של גיל שולדנפריי, עורכי הדין נתי שמחוני ומיכה פטמן, מסרו בתגובה: "צר לנו על החלטת הפרקליטות שלא לקבל את עתירתנו, בשימוע, לסגור את התיק נגד מרשנו. סברנו ועודנו סבורים כי מר שולדנפריי לא עבר כל עבירה, ואין כל הצדקה להעמידו לדין. יחד עם זאת, אנו חדורי אמונה כי בסופו של יום תוברר חפותו בבית המשפט". 

בקשר לרונן כהן, בכיר בדניה סיבוס שנחשד בפרשה, קיבלה רשות התחרות את טענות באי-כוחו בשימוע והחליטה לסגור את התיק נגדו. באי-כוחו, עורכי הדין גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי, מסרו בתגובה: "אנו שמחים כי לאחר קיום הליך שימוע מפורט ומעמיק נתקבלו טענותינו, והתיק נגד רונן כהן נסגר". 

*** חזקת החפות: גבי מגנזי, רונן גינצבורג והחשודים האחרים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה. גם לאחר הגשת כתב אישום, הנאשמים זכאים ליהנות מחזקת החפות.

מידע עסקי בתמורה לבושם, ליין ולתלושי קנייה

לכתב האישום שהוגש נגד מגנזי בפרשת תפירת המכרזים לעיריית שוהם, השתרבבה גם מזכירת החברה הכלכלית שוהם לשעבר, לילך הירש, שנדמה כי הסתבכה בפלילים רק בשם הרומנטיקה ובעבור נזיד עדשים.

לפי האישום, בשנים 2011-2012 מגנזי והירש ניהלו מערכת יחסים חברית, בעלת אופי רומנטי. לטענת המדינה, לאחר פרסום המכרז של עיריית שוהם, סיפקה הירש למגנזי באופן שוטף מידע באשר למספר ולזהות הקבלנים שרכשו את מסמכי המכרז יחד עם חברת מגנזי תשתיות. בנוסף, נטען כי היא העבירה למגנזי את תוכן טיוטת פרוטוקול סיור שנערך בשטח, ולבקשתו ערכה שינוי בטיוטה זו, בטרם העברתה לאישור הגורם המקצועי הרלוונטי מטעם החכ"ל; וכן נעתרה הירש לבקשת של מגנזי והנפיקה חשבונית מס מזויפת.

ומה קיבלה בתמורה הירש? לא הרבה. בטוח שלא בהשוואה לרווח של מאות מיליוני השקלים שעשה מגנזי מהמכרזים. לפי האישום, במספר הזדמנויות שונות קיבלה הירש ממגנזי טובות הנאה, ובהן בושם בשווי כ-500 שקל, כרטיס מגנטי לשימוש ברשתות שיווק טעון באלף שקל, בצירוף בקבוק יין וכ-2,000-10,000 שקל במזומן לצרכים פרטיים.