תוך ארבעה חודשים: המשטרה ממליצה להעמיד לדין חמישה בעלי תפקידים בגין תאונת עבודה

מדובר בתאונה שבה נהרג אזרח סין ב-7.4 באתר בנייה ברמלה של חברת זוהר וצפריר שרבט • המשטרה: "מממצאי החקירה עולה כי ביום התאונה התקיימו באתר שורה של ליקויי בטיחות רבים"

אתר הבנייה שבו אירעה התאונה ב-7 באפריל 2019 / צילום: סרגיי אלימוב, הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה
אתר הבנייה שבו אירעה התאונה ב-7 באפריל 2019 / צילום: סרגיי אלימוב, הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה

המשטרה ממליצה להעמיד לדין חמישה בעלי תפקידים בגין תאונת עבודה שבה נהרג שה חווי, אזרח סין, ב-7.4.2019 באתר בנייה של חברת זוהר וצפריר שרבט ברחוב ז'בוטינסקי ברמלה. הקבלנית המבצעת באתר הייתה החברה הסינית גינטסי נאטונג קונסטרקשן אנג'ינירינג, אחת החברות הזרות שקיבלו אישור לפעול בארץ.

לפי הודעת המשטרה, החקירה נערכה במפלג לחקירת תאונות עבודה "פלס" בלהב 433, המשותפת למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקמת ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, ובסיומה התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס חשדות נגד חמישה חשודים לביצוע עבירת גרימת מוות ברשלנות ועבירות בטיחות שונות.

"במרכז החקירה נבחנו הגורמים לתאונת העבודה הקטלנית, במהלכה אגב שורת מעשים מלווים בליקויי בטיחות ובהם הרמה של באלת משא על-ידי עגורן. במהלך ההרמה פגעה שרשרת העגורן במערום של מוטות ברזל שהיו מונחים באופן לא תקין ותוך שבלטו מקו המרפסת. כתוצאה מכך נפל המערום, ואחד המוטות פגע בראשו של הקורבן וגרם למותו", נמסר בהודעת המשטרה.

עוד נמסר כי "החקירה התמקדה במספר מעגלי אחריות, המעורבים האחראים באופן ישיר לאירוע המוות, האחראים לבטיחות באתר וכן חברות הבנייה ומנהליהן. מממצאי החקירה עולה כי ביום התאונה התקיימו באתר שורה של ליקויי בטיחות רבים, כאשר הפעילות האקטיבית של החשודים הייתה חלק משרשרת של פעולות ונסיבות שתרמו ביחד לתוצאה הקטלנית. תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מחוז מרכז לעיון והחלטה".

מארגון "קו לעובד" נמסר בתגובה: "המהירות בה פעלה יחידת פלס לחקירת תאונות עבודה, באחת מהחקירות הבודדות בה פתחה בגין מות עובד בתאונת עבודה, מלמדת כי הדבר אפשרי, ואנו תקווה כי כל התאונות ייחקרו באותה מהירות ויועברו לשם מיצוי הדין.

"עם זאת, מצער ללמוד שכל האחריות שוב מוטלת על כתפי העובדים, ואילו הבכירים, החברה היזמית, החברות הקבלניות - לא נושאים באחריות למותו של העובד. כל עוד רק העובדים ישלמו את הדין - ולא האחראים הבכירים - הצדק לא ייעשה ולא ייראה".

נציין כי מתחילת השנה נהרגו 29 עובדים בתאונות בנייה.