בן הדוד מארה"ב: סובארו XV האמריקאית מפתיעה ונוחה

הגרסה האמריקאית של סובארו ל-XV האירופי הפופולרי שומרת על עיצוב דומה מאוד ועל מפרט טכני מקביל, אך מציעה נוחות נסיעה משופרת • היא שומרת גם על פוטנציאל שטח מפתיע ועל מחיר נגיש יחסית ל-4X4

בתשדיר הפרסומת החדש של סובארו, שמוקרן כיום ברחבי ארצות-הברית, לא מוצגת אפילו מכונית אחת. במקום זה מוקדשות 30 שניות להצגת מגוון פעילויות פילנטרופיות וקהילתיות שמבצעים סוכני סובארו ברחבי ארצות-הברית ביום יום. המסר הוא "אנחנו מקבלים אהבה ומחזירים אהבה".

אכן את מערכת היחסים של סובארו עם השוק האמריקאי אפשר להגדיר בתור "רומן סוער". למרות ליין הדגמים המוגבל של החברה הקטנה, משאביה השיווקיים המוגבלים, התחזקות המטבע היפני וכמה מעידות שחוותה לאחרונה בתחום האיכות שהביאו לריקולים נרחבים ולהפסקות ייצור ביפן, הלקוחות האמריקאים שומרים לה אמונים.

סובארו קרוסטרק לאתר
 סובארו קרוסטרק לאתר

למעשה 60% ממכירות החברה בעולם מגיעות כיום מהשוק האמריקאי, ותוצאות הרבעון הראשון של 2019, שפרסמה סובארו החודש, מצביעות על צמיחה של 48% ברווח התפעולי בזכות השוק האמריקאי. לעומת זאת נוכחותה באירופה מזערית עם פחות מ-17 אלף מכירות במחצית הראשונה של השנה בכל רחבי האיחוד האירופי. הנוכחות הזו אף צפויה להצטמצם דרמטית, אולי עד כדי נסיגה מוחלטת מהיבשת, ככל שיתקרב מועד התחולה של תקנות הפליטה החדשות והמחמירות של אירופה ב-2021, שספק אם סובארו תטרח לעמוד בהם.

מי שקרא את התמונה מבעוד מועד הוא היבואן הישראלי של סובארו, שמגדיל בהדרגה את יבוא הדגמים האמריקאים של החברה לישראל, ואולי אף נערך לעידן שבו סובארו כלל לא תייצר דגמים בתקינה אירופית. לפיכך, בתחילת השנה פינה את מקומו דגם ה-XV הפופולרי בגרסת ה-2 ליטר לטובת הגרסה האמריקאית למהדרין שלו, שנושאת עליה את השם המרשים CROSSTREK.

חיצונית, מדובר באותה הגברת עם שינוי קל של האדרת. חדי עין יבחינו בפנסים ובפגושים שונים מעט, בסטיקרים חדשים ובעוד כמה פריטים קוסמטיים זעירים. אבל בסך הכול שומר הרכב על העיצוב המוכר של ה-XV האירופי, שעבר שדרוג בשנה שעברה. הוא נראה אתלטי, רענן ואפילו קשוח במידה עם יציבה רחבה וגבוהה מעל הכביש תודות למרווח גחון גדול מהממוצע ולחישוקי 18 אינץ' מרשימים בגרסת המבחן.

מרווח הגחון הנדיב מספק גם סף כניסה/יציאה נוח למאותגרי גמישות, אם כי המפתן עצמו אינו גדול כמו ברכבי כביש-שטח אמיתיים בשל הגובה המוגבל של הגג. חבילת האבזור שמקדמת את הנכנסים שופעת ויסודית מאוד, על פי מיטב מסורת הנדיבות האמריקאית. הגרסה הבכירה שבה נסענו ("ספיישל אדישן") מפנקת את היושבים עם ריפוד עור נאה, מושב נהג חשמלי מחומם, גג חשמלי, מערכת קול איכותית, מערכת מולטימדיה רחבה שמשקפת את הטלפון ועוד.

הדיפונים איכותיים ומקנים תחושת פרמיום, ועיצוב עמדת הפיקוד מקביל לזה של ה-XV המוכרת למעט מד מהירות במיילים. מרחב הפנים מקביל ל-XV עם מושבים קדמיים מרווחים דיים לנוסעים גבוהים, מושב אחורי, שמתוכנן בעיקר עבור שני מבוגרים ממוצעים פלוס נספח צנום במרכז, ותא מטען בנפח צנוע מאוד ביחס לממדי הרכב.

אותו מפעל, גרסאות שונות

הרכב מגיע כסטנדרט עם חבילת מערכות הסיוע EYESIGHT שכוללת מלבד בלימה אוטונומית וסיוע אקטיבי להיגוי - שהוא הרבה יותר מדי רגיש - גם בלימה אוטונומית בעת נסיעה לאחור. זה פיצ'ר בטיחותי מאוד לבעלי ילדים וחיות מחמד, אבל במציאות הישראלית, שבה אפשר להצמיח שערות שיבה בטרם יאפשר לך מישהו לצאת מהחניה ברברס, היינו שמחים למתג ניתוק.

מנוע ה-2 ליטר של סובארו עבר כמה עדכונים בשנים האחרונות, אבל גילו מורגש. בעידן של מנועי טורבו קטנים, גמישים ועתירי מומנט הוא מסתפק ברצועת כוח צרה של מנועים אטמוספריים "מפעם" עם מומנט של 20 קג"מ ששיאו זמין רק ב-4,000 סל"ד. ביחד עם תיבת רציפה העסק מרגיש עייף.

נסיעה בעיר ושיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצעים ללא מאמץ, אבל כשדוחפים את יחידת ההנעה מעבר לאזור הנוחות שלה, בעת האצה נמרצת בעליה למשל, מקבלים הרבה רעש ולא מספיק דחף. לזכותה של התיבה הרציפה ייאמר שהיא אחת המעודנות בשוק. תחת רגל מתונה היא מתנהגת כמעט כמו תיבה אוטומטית אמיתית עם העברות הילוכים מדורגות ורהוטות. זאת לצד אמינות מרשימה מאוד, שקשה מאוד להשיג בתיבות מקובלות.

הנעה כפולה שמעניקה יכולות שטח

צריכת הדלק הממוצעת הנקובה היא 12.3 קילומטר לליטר, ובפועל רגל כבדה תחלץ מהרכב בסביבות תשעה קילומטרים לליטר. סביר במונחים אמריקאים, אבל לא מתקרב לחיסכון של מנועי הטורבו האירופים העדכניים המקבילים.

את ההבדל בין ה-XV לקרוסטרק האמריקאי אפשר להרגיש על הכביש, למרות העובדה ששני הכלים מיוצרים באותו מפעל ביפן. הרכב האמריקאי מגיע עם כיול רך יותר מהגרסה האירופית שמותאם לטעמם של האמריקאים. זה מעניק לו נוחות נסיעה מרשימה אפילו יותר משל אחיו האירופי, שנחשב גם הוא כלי נוח, על כל סוגי האספלט הישראלי.

נוחות הנסיעה נשמרת גם בעת נהיגה מהירה על שבילים משובשים ולא הרבה רכבי פנאי ושטח עירוניים יכולים להתהדר בכך. המחיר שמשלמים על כך הוא יותר תנודות מרכב תחת עומסים של פניות הדוקות ומהירות והיגוי, שמכויל גם הוא על פי הטעם האמריקאי, כלומר עם מעט מאוד היזון חוזר.

ביטול מערכת "הסיוע" להיגוי אמנם משפר את המצב, אבל לא בהרבה. לאן נעלמו המהנדסים שכיילו את ההיגוי האגדי של אימפרזה טורבו? אפשר להתנחם ביציבות כיוונית מצוינת וכמובן באחיזת כביש רצינית תודות למערכת ההנעה הכפולה המהוללת של סובארו.

ואם כבר עסקינן ב-4x4, הקרוסטרק, כמו אחיו האירופי, מסתיר בתוכו יכולות שטח לא מבוטלות. הוא מציג זוויות גישה ונטישה נאות במסלולים טכניים ואחיזה טובה על משטחים רופפים ולא אחידים תודות לאותה מערכת הנעה כפולה מחוכמת, לצד מצבי תכנות ייחודיים ומרווח גחון נאה. חבל רק שהגחון עצמו קצת חשוף לפגיעות של עצמים עזרים, אם כי אפשר למצוא לכך פתרונות לאחר הרכישה.

מחיר הקרוסטרק בישראל מתחיל ב-148 אלף ומגיע עד 160 אלף בדגם המפואר שעמד למבחן. אלה מחירים שמציבים אותו קרוב לקצה העליון של טווח המחירים, אבל בל נשכח את מערכת ההנעה הכפולה הייחודית שמעניקה לרכב יכולות שטח - אם וכאשר מישהו נזקק להם. אנחנו לא שוכחים גם שחלק נכבד ממכירות סובארו מתבצע כיום בערוץ האפס קילומטרים המוזל ושם חוקי המשחק שונים בתכלית. 

חלק מהמתחרים

שברולט אקווינוקס

160 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של שברולט אקווינוקס האמריקאית. ההנעה קדמית בלבד, אבל הממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים ותא המטען ענק. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 170 כ"ס שמשודך לתיבה אוטומטית מודרנית והאבזור התקני נדיב ועדכני

ניסאן קשקאי 2019

160 אלף שקל עולה גרסת ה"טקנה" המאובזרת היטב של ניסן קשקאי. לרכב יש תא נוסעים מרווח, מערך מקיף של מערכות סיוע לנהיגה והחל מ-2019 גם מנוע 1.3 ליטר טורבו בהספק 160 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.9 שניות. המתלים נוחים וההתנהגות אירופית אבל ההנעה קדמית בלבד

מיצובישי אקליפס קרוס

160 אלף שקל עולה גרסת הביניים של מיצובישי אקליפס קרובס. הממדים החיצוניים והפנימיים דומים לאלה של הקרוסטרק והמנוע הוא 1.5 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 163 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה. יש גם מערך בטיחות עדכני. גרסת ההנעה הכפולה כבר מעלה את המחיר ל-180 אלף