סין מכוונת את השעון, וכל העולם מתעורר בבהלה

סין לא מעוניינת בפיחות היואן. בשנה האחרונה היא דאגה דווקא לייצב את שערו • אבל היא מבקשת לאותת לטרמאפ, שאם הוא רוצה מלחמה - הוא יקבל אותה • הנה ערכת התגוננות כדי שלא תזדקקו לערכת החייאה

יואן ודולרים / צילום: רויטרס, Petar Kudjundzic
יואן ודולרים / צילום: רויטרס, Petar Kudjundzic

מדי יום, הבנק המרכזי הסיני קובע את שער היואן כלפי הדולר, תוך מתן אפשרות לשוק לקבוע שער גבוה או נמוך ממנו ברצועה צרה מאוד.

הקביעה נעשית עם פתיחת המסחר בבורסה של שנחאי בשעה 04:00 שעון ישראל. שוקי אסיה עוצרים בימים האחרונים את נשימתם עד לפרסום השער שנקבע, ורוקדים לפיו. אם הממשל ביצע פיחות של היואן, השווקים מקבלים את זה קשה, כי הם רואים בכך סיגנל סיני לארה"ב. כך היה ביום שני, ה-5.8, כאשר שער היואן פוחת וחצה את הקו הסמלי של 7 יואן לדולר.

טראמפ מיהר להאשים, ובהחלט לא בפעם הראשונה, את סין כמי שעושה מניפולציה מטבעית, ובמקביל הגביר את מאמציו להביא את הפד להוריד את הריבית מהר יותר, וזאת כדי להשיג מטרה משולשת: הגברת רמת הפעילות של המשק האמריקאי, החלשת הדולר, וחידוש העליות בשוק המניות, עליות שטראמפ כל כך זקוק להן בשנת בחירות, וכל כך אוהב, גם בלי קשר לבחירות, כי הוא רואה בהן עדות להצלחתו.

צריך לומר שסין לא בהכרח מעוניינת בפיחות היואן. בשנה האחרונה היא דאגה דווקא לייצב את שערו. היא איננה מעוניינת בבריחת מטבע זר מסין שעלולה להתפתח לכדי פיחות מואץ, חזק מדי ולא רצוי מבחינתה. אבל סין מבקשת לאותת לטרמאפ שאם הוא רוצה מלחמה, הוא יקבל אותה, ואם הוא מבקש לייצר כאוס, גם היא יודעת לייצר כאוס ולהרקיד את השווקים.

אז מי שלא רוצה שהשווקים ירקידו אותו, ומי שלא רוצה שהא.ק.ג שלו ירקוד לפי פעימות השווקים, יש לנו ערכת התגוננות בשבילו, כדי שלא יזדקק לערכת החייאה.

ערכת התגוננות לאיומי השווקים הפיננסיים

אחרי עשור של עליות מופלאות בשווקים הפיננסים, ואגב - גם בשווקים הריאליים, מתחיל לקנן אצל רבים החשש שמה שהיה בעשור הקודם הוא לא מה שיהיה בעשור הבא, וזאת, חרף הריבית הנמוכה והיורדת שתידלקה את השווקים עד היום. יש כאלה הסבורים שבמקרה הטוב נזכה בעשור הקרוב לתשואה שנתית ממוצעת חיובית אמנם, אך חד-ספרתית נמוכה, ויש פסימיים מהם החוששים מכך שהמגמה הבסיסית משתנה לרעה, ומה שחווינו בימים האחרונים זה רק קדימון.

לאלה נציע כמה הצעות "בונקריסטיות", יותר או פחות, בהתאם לרמת החששות שלהם, הצעות שיעניקו להם יותר שלוות נפש:

■ פוזיציה גבוהה במזומן, חלקה הארי בשקלים בקרנות נאמנות כספיות שעדיפות על מזומן/פקדונות בבנק, וחלקן בפקדונות דולריים. בימים של ריבית שלילית באירו, גם זה
משהו.

■ השקעה בזהב: הוא אמנם איבד מעט מזוהרו בשנים האחרונות, אבל עדיין יכול לשמש הגנה טובה מפני כל מיני "מרעין בישין", וכאלה לא חסרים כיום. אפשר להיחשף לזהב דרך חוזים, או דרך ETF/ספיידרים (GLD) ו/או דרך סל של מניות של חברות זהב (GDX) שהיא השקעה ממונפת יותר, לטוב ולרע.

■ השקעה במטבעות קריפטו: אין לי עמדה בנושא זה, אך יש הרואים במטבעות אלה (וצריך לדעת לברור ביניהם) את הזהב החדש.

■ השקעה בין היפני: ריבית הוא לא נותן, אבל הגנה טובה בתקופה של סערות כלכליות ופוליטיות, הוא מספק היטב.

■ השקעה באיגרות חוב ארוכות של ממשלת ארה"ב: בתקופה של משבר בשוקי המניות, ותהיה הסיבה אשר תהיה, ישנה ריצה של משקיעים ל"חוף מבטחים", ואיגרות החוב של ממשלת ארה"ב נחשבות עדיין כ"נמל בטוח" שבו המשקיעים יכולים להחנות את כספם, למרות התשואה השוטפת הנמוכה מאוד שהן מספקות.

■ שורט על מחירי הנפט והסחורות בכלל: בעולם של האטה כלכלית, בוודאי בעולם של מיתון, למחירי הסחורות (ככלל) יש כיוון אחד - למטה, ומכאן, שהשקעה כזו שהיא נגדית למחירים, עשויה להתברר כרווחית.

לאלה מביניכם שלא מספידים את שוק המניות, אבל בכל זאת חוששים מפני מה שעתיד אולי לקרות בטווח הקצר, אלה יכולים לרכוש מניות תוך כדי רכישה של הגנות על השוק, סוג של ביטוח שכרוך בתשלום פרמייה, באסטרטגיות שונות, או לרכוש לצד המניות גם איגרות חוב ממשלתיות לטווח ארוך יחסית, שבימים של טלטלות בשווקים מתנהגות הפוך ממניות (במתאם שלילי).

ולאלה שמאמינים שכל מה שקורה כרגע בשווקים הוא בסך הכל עוד ירידה לצורך עלייה, כפי שאירע לא מעט פעמים בשנים האחרונות, ולאחרונה בדצמבר 2018, אלה יתפסו את ה"שור בקרניו", כלומר, ינצלו את ההזדמנויות שאולי תיווצרנה כדי להגדיל דווקא את החזקותיהם במניות. 

הכותב הוא בעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק