אביגדור ליברמן מציג: סדרי עדיפויות לאומיים. פלוס-מינוס

במסגרת קמפיין הבחירות של ישראל ביתנו נגד כפייה דתית תקף אביגדור ליברמן את סדר העדיפויות של הממשלה • הטיעון שלו? היתרון המספרי העצום שיש למשגיחי כשרות ביחס למספרם של פקחי הבטיחות באתרי בנייה ומפקחות במעונות היום • הנתונים בהם נקב ליברמן, נאמר בעדינות, פחות

אביגדור ליברמן מתח לאחרונה ביקורת נגד סדר העדיפויות הלקוי, לשיטתו, של הממשלה בענייני דת ומדינה.

בחודש שעבר אמר ליברמן בראיון לתוכנית 'בחצי היום' בכאן ב' (14.7): "זה שאנחנו הגענו למצב שיש לנו 18,000 משגיחי כשרות ורק 30 פקחי בנייה, זה התוצאה שאנחנו רואים באותם אתרי בנייה, ותאונות עבודה, וגם אנשים שנהרגו לצערי, כי אין פיקוח".

ב-18.7, ארבעה ימים לאחר הראיון בכאן ב', התראיין ליברמן בתוכנית 'בוקר טוב ישראל' בגלי צה״ל, חזר על הטיעון ואפילו הוסיף למספרם של משגיחי הכשרות: "יש לנו סך הכל בכל מדינת ישראל 20 מפקחות על מעונות יום, כלומר מפקחת אחת על 300 מעונות יום. יש לנו סה"כ בכל אתרי הבנייה 30 פקחי בנייה. אבל יש לנו 20 אלף משגיחי כשרות".

חלק מהמאזינים אכן עשויים להרים גבה למשמע מספרים שכאלה, או להסיק שזו אכן תמונת המצב בישראל, אבל העובדות, ובכן, הן קצת שונות.

נתחיל בזה שרוב משגיחי הכשרות בכלל לא מועסקים בידי המדינה. הרבנות הראשית אחראית רק להשמה של משגיחים מורשים אבל רובם מקבלים את השכר שלהם מבית העסק או מחברת קבלן. לפי הערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 15 אלף בתי עסק נעזרו ב-2017 במשגיחי כשרות, וכל משגיח רשאי לחלק את זמנו בין העסקים השונים ששוכרים את שירותיו.

אז מאיפה המספרים של ליברמן? מספר המשגיחים שליברמן נקב בו, 20 אלף, מופיע באתר האינטרנט של 'מרכז מאיר', מכון הכשרה פרטי למקצועות הלכה הפועל לאיגוד מקצועי של משגיחי כשרות. בשיחה עם המשרוקית הבהיר מנהל המכון שיש כ-20 אלף איש שהוכשרו כמשגיחי כשרות, אך להערכתו רק 8,000, 9,000 מהם פעילים.

ההערכות של מבקר המדינה הן אפילו צנועות יותר. בדוח על מערך הכשרות שפרסם במאי 2017 נאמד מספרם בכ-3,900. כמה מתוכם מועסקים על ידי המדינה? פחות מ-200.

ליברמן, סדר עדיפויות לקוי? בוא נתחיל בחשבון פשוט.

הטור מבוסס על בדיקת המשרוקית של גלובס, בה מופיעה הרחבה על הנושא והמקורות המלאים.