איטליה: סלביני קורא לקיים בחירות חדשות, מאיים לפרק הקואליציה

ראש הממשלה המכהן, ג'וזפה קונטה, אמר בתגובה כי אין בסמכותו של סלביני להכריז על בחירות חדשות ועליו לספק הסברים מדוע הוא כופה בחירות חדשות על איטליה, שנה וחצי אחרי בלבד אחרי הבחירות הקודמות

מתאו סלביני / צילום: רויטרס, Alessandro Garofalo
מתאו סלביני / צילום: רויטרס, Alessandro Garofalo

ברלין. שר הפנים האיטלקי ומנהיג מפלגת "לגה" (לשעבר "הליגה הצפונית"), מתיאו סלביני, הכריז אתמול כי כי יש ללכת לבחירות חדשות במדינה ואיים לפרק את הקואליציה באופן מיידי. "משהו לא עובד יותר" בקואליציה עם תנועת "חמשת הכוכבים", הכריז סלביני אתמול (חמישי), והודיע באירוע פוליטי שקיים בפסקרה כי הוא רואה בעצמו מועמד לראשות ממשלת איטליה.

ראש הממשלה המכהן, ג'וזפה קונטה, אמר בתגובה כי אין בסמכותו של סלביני להכריז על בחירות חדשות ועליו לספק הסברים מדוע הוא כופה בחירות חדשות על איטליה, שנה וחצי אחרי בלבד אחרי הבחירות הקודמות.

באופן רשמי, הנימוק של סלביני לפרק את הקואליציה הנוכחית היא הצבעה של תנועת חמשת הכוכבים הפופוליסטית נגד פרויקט רכבת מהירה שנועדה לחבר בין איטליה לצרפת , שעלותו מיליארדים. באופן מעשי, מסכימים הפרשנים, סלביני מנסה לנצל את התמיכה הגדולה לה זוכה המפלגה בסקרים בימים אלה כדי להגדיל את כוח המפלגה - ולהפוך מהמפלגה הזוטרה בקואליציה (מבחינת מספר חברי פרלמנט) - לזו שמרכיבה את הממשלה. לפי הסקרים האחרונים, 38% מהציבור מתכוונים להצביע למפלגה, לעומת 18% בבחירות במארס 2018. התמיכה ב"חמשת הכוכבים", לעומת זאת, ירדה מ-31% ל-17%, לפי הסקרים.

בבחירות לפרלמנט האירופי במאי האחרון זינקה התמיכה במפלגת ה"לגה" ל-34% והיא קיבלה את מירב הקולות במדינה. סלביני הצליח למשוך מצביעים מרחבי איטליה, והפך את המפלגה מכוח פוליטי בדלני שקרא לעצמאות צפון איטליה למפלגה שמרנית נוגדת הגירה ואירו-סקפטית הזוכה לפופולריות רבה גם בדרום איטליה.

מנהיג תנועת "חמשת הכוכבים", לואיג'י די-מאיו, אמר בתגובה להכרזת סלביני כי מפלגתו מוכנה "ללכת אל העם" ולקיים בחירות חדשות. הקואליציה בין שתי המפלגות ידעה מחלוקות רבות בשל תפיסות כלכליות מנוגדות. עם זאת, שתי המפלגות קראו להעמיק את הגירעון של איטליה במטרה להמריץ את הכלכלה. רומא נכנסה לעימות עם בריסל סביב שיעור הגירעון המותר. סלביני הודיע אתמול כי פנה לראש הממשלה קונטה וביקש ממנו לכנס את הפרלמנט האיטלקי כדי לפזר את הממשלה משום ש"אין יותר רוב" לקואליציה הנוכחית "כפי שאפשר לראות מההצבעה (נגד פרויקט הרכבת) ומהעלבונות החוזרים ונשנים נגדי".

בתגובה להכרזה של סלביני זינקה היום התשואה על אגרות חוב איטלקיות לחמש שנים זינקה ב-17% והתשואה על אג"ח לעשר שנים זינקה ב-8%, המשקפת את הסיכון המוגבר שמשקיעים רואים לגבי מצבה הכלכלי של איטליה כעת.