המדינה ותושבי הערבה קיבלו 264 מיליון שקל משדה סולארי

חברת EDF-RE, העבירה למדינה את הצ'ק, תשלום עבור קרקע להקמת שדה סולארי ענקי בתמנע • המתקן בהספק 60 מגוואט יהיה השני בגודלו בישראל והגדול ביותר באזור הערבה

פאנלים סולאריים בישראל/ צילום: Shutterstock
פאנלים סולאריים בישראל/ צילום: Shutterstock

חברת EDF-RE, העבירה למדינה צ'ק על-סך 264 מיליון שקל, תשלום עבור קרקע להקמת שדה סולארי ענקי בתמנע, צפונית מערבית לשדה התעופה רמון.

מועצת חבל אילת אילות שיזמה את הפרויקט לפני 12 שנה, תקבל מתוך הסכום הכולל כ-27 מיליון שקל היטל השבחה הודיעה כי הסכום יממן הקמת בית ספר יסודי חדש לילדי המועצה. הפעלת המתקן תאפשר שדה התעופה רמון, לאילת וליישובי הערבה להעביר את כל צריכת החשמל שלהם בשעות היום לחשמל סולארי המופק מאור השמש.

EDF-RE, חברת בת של חברת החשמל הלאומית של צרפת, זכתה ביולי 2016 במכרז BOT של רשות מקרקעי ישראל להקמה והפעלה למשך 25 שנה של מתקן להפקת חשמל משמש על שטח של 1,200 דונם. המתקן בהספק 60 מגוואט יהיה השני בגודלו בישראל והגדול ביותר באזור הערבה. EDF זכתה במכרז בהצעה כספית של 213 מיליון שקל כשהיא מקדימה בהפרש קטן את חברת ערבה פאוור. כ

נגד הסכום הגבוה תקבל EDF-RE תעריף מובטח של 31.9 אגורות לכל קוט"ש שהמתקן יפיק - תעריף שהפך לגבוה לאור ירידת עלויות החשמל הסולארי בשנים האחרונות. הפרויקט אמור להתחיל לספק חשמל בסוף 2020, בכפוף לקבלת אישורי חברת החשמל.

התשלום למדינה, הכולל גם הפרשי ריבית והצמדה, היטל פיתוח למשרד הכלכלה ואת היטל ההשבחה, הועבר השבוע עם תחילת העבודות להקמת השדה הסולארי. ההשקעה הכוללת בשדה מוערכת בכ-400 מיליון שקל. הסיבה לכך שעברו שנתיים ממועד הזכייה במכרז ועד לתחילת העבודות הצורך לשנות את ייעוד הקרקע ששווקה לתעשייה, מה שחייב אישור תכנית תשתית לאומית עבור המתקן, שיהיה סמוך לנתיב הנחיתה של המטוסים.

החשמל שיפיק המתקן יוזרם לא רק ליישובי הערבה אלא גם לעיר אילת ולמרכז הארץ, באמצעות קו ההולכה החדש המוקם דרך מכתש רמון. את התכנית יזמו ב-2008 מנהלת אילת אילות בראשות אודי גת ודורית בנט.