הנגיד היה רק הראשון: תשעה בכירים הודחו מהבנק המרכזי בטורקיה

גל הפיטורים מגיע חודש לאחר שארדואן פיטר במפתיע את נגיד הבנק המרכזי של טורקיה ומינה תחתיו את סגנו • בין המודחים: הכלכלן הראשי האקן קרא, ראש מחלקת הבנקאות וראש מחלקת ניהול הסיכונים

יונים עפות ליד פוסטר של נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס
יונים עפות ליד פוסטר של נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס

חודש לאחר שהנשיא רג'פ טייפ ארדואן פיטר במפתיע את נגיד הבנק במרכזי של טורקיה, היום פיטר הבנק לפחות תשעה בכירים, כולל הכלכלן הראשי האקן קרא. כך על פי גורמים המקורבים לנושא.

אנשי מחקר, ראש מחלקת הבנקאות, ראש מחלקת ניהול הסיכונים וראש מחלקת השינוי הארגוני גם הם בין המודחים.

בניסיון לרכך את הבשורות, מינה הבנק עובדים מהבנק עצמו במקום חמישה מהמודחים. קגרי סריקאיה שיעמוד בראש מנהלת המחקר והמדיניות המוניטרית, היה סגן ראש המחלקה. בראש מחלקת הבנקאות יעמוד עלי קופדר, לשעבר ראש מחלקת הכספים.

תפקיד הכלכלן הראשי של הבנק אותו מילא קרא, נותר לא מאויש.

ארדואן מתח בחודשים האחרונים ביקורת חריפה על מדיניות הריבית של הבנק המרכזי והנגיד ודרש לא פעם את התפטרותו אך בבנק המרכזי הדפו את הטענות וניסו לשמור על מדיניות עצמאית. כאמור, לפני חודש פיטר ארדואן את נגיד הבנק המרכזי מוראט סטינקאיה מתפקידו ומינה תחתיו את סגנו. 

בלב המחלוקת נמצאת הריבית הגבוהה במדינה: "הריבית במדינה שלי עומדת על 24%, זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר ארדואן טרם פיטורי הנגיד.

שלושה שבועות אחרי שנשיא טורקיה ארדואן הדיח את נגיד הבנק המרכזי במדינה, הבנק המרכזי חתך את הריבית ב-4.25% ל-19.75%, במטרה לדרבן את הכלכלה מוכת-המיתון במדינה. מדובר בהורדת הריבית הגבוהה ביותר מאז 2002, ובהורדה הראשונה מאז 2016.

הבנק הוריד את ריבית הריפו השבועית, ריבית הבנצ'מרק שלו, מ-24%, רמה שבה הייתה מאז ספטמבר 2018, אז התמוטטה הלירה הטורקית ודחפה את האינפלציה לשיא של 15 שנה, מעל 25%, שהוביל להעלאות ריבית אגרסיביות. הגוף האחראי על המדיניות המוניטרית בטורקיה (MPC) ציין את ה"פעילות הכלכלית הגלובלית החלשה".