משטרת לאס-וגאס סיכלה מזימה לחסל יהודים וחברי קהילת להט"ב

FBI: החשוד תכנן לגייס כיתת צלפים לתקיפת בית-כנסת • התגייס לארגון הנאו-נאצי "חטיבת אטום-וואפן" • "אני שונא קבוצות אתניות ודתיות מסוימות כגון שחורים, יהודים והומוסקסואלים"

FBI / צילום: שאטרסטוק
FBI / צילום: שאטרסטוק

 

כעשרה חודשים לאחר הטבח בבית-הכנסת עץ חיים בפיטסברג, פנסילווניה, שבו נהרגו שבעה אנשים, וכשלושה חדשים לאחר הירי על בית חב"ד בפאווויי, קליפורניה, הודיע אמש (ו') משרד FBI בלאס-וגאס, שעלה בידו לסכל מזימה לרצוח יהודים וחברי קהילת להט"ב בעיר.

סוכני הבולשת הפדרלית עצרו ללא שפיכות דמים את קונור קליימו, בן 23, בחשד שתכנן התקפות ירי המוני בבית-כנסת ובבאר של קהיליית להט"ב בולאס-וגאס. מעצרו מצביע על כך שבעוד שהאלימות הגזענית בארה"ב מכוונת בשלב זה בעיקר להיספאנים, המשטמה כלפי יהודים מוסיפה לבעבע כל הזמן בכוכים החשוכים של גזענים לבנים, ששואבים עידוד מנשיאותו של דונלד טראמפ.

קליימו קיים קשרים עם ארגוני מאמינים בעליונות הגזע הלבן באמצעות הודעות מוצפנות. הוא דן עימם בהתקפות אפשריות על מטרות יהודיות ועל מקומות מפגש של קהיליית להט"ב בלאס-וגאס.

הוא אמר לסוכני FBI כי רכש רכיבים אלקטרוניים במטרה להרכיב פצצה וכי תכנן לגייס "כתה של שמונה צלפים" כדי לחסל יהודים רבים ככל האפשר בבית-כנסת בלאס-וגאס או בכל מקום אחר. בשלב הראשון הוא תכנן לשכור חסר קורת גג לקיום "מעקב מוקדם" בסביבות בית-כנסת מסוים בעיר. קליימו אפילו הכין רישומים שמראים כיצד כיתת הצלפים תבצע את המשימה.

בכתב האישום נאמר, כי בעת מעצרו של החשוד נמצאו בביתו חומרים כימיים ורכיבים אחרים להרכבת פצצות, וכן שני רובי סער. במסמך מציינים החוקרים, כי הגיע לידיהם מידע שקליימו החליף תקשורות עם חברים באטום-וואפן דיוויז'ן, ארגון קיצוני שדוגל בעליונות לבנים. הארגון הזה מעודד התקפות נגד מוסדות של הממשל הפדרלי, תשתיות, קהילות מיעוטים וחברי קהילת להט"ב. חברי הארגון נקשרו לפחות לחמישה מקרי רצח מאז 2017.

החוקרים חשפו גם מידע על חילופי מסרים של קליימו עם אנשים "המזוהים עם" "התנועה הסוציאליסטית הלאומית", קבוצה נאו-נאצית.

קליימו סיפר לחוקריו כי בשנתיים שחלפו הוא גיבש כמה רעיונות כיצד לתקוף יהודים בלאס-וגאס. הוא עורר תשומת לב כבר ב-2016, לאחר שהודיע בסרטון ביו-טיוב כי בדעתו לקיים סיורים בשכונה שלו, סנטניאל הילס, כשהוא חמוש ברובה סער כדי לקדם כל אויב נחוש.

הוא אמר לחוקרים, כי הצטרף לארגון הדוגל בעליונות הגזע הלבן מפני שהארגון פתח לפניו אפשרות ל"תהילה ויכולת לתרום מהמידע שלו בהכנת פצצות לקידום ענייין צודק".

"אני שונא קבוצות אתניות ודתיות מסוימות כגון שחורים, יהודים והומוסקסואלים", הכריז קליימו לפני החוקרים. אם יורשע, הוא צפוי לעונש מרבי של עשר שנות מאסר ו-250 אלף דולר קנס.